14 000 нарушения при изплащане на заплати за 7 месеца
Инспекцията по труда погва работодатели за забавени възнаграждения
/ брой: 172
Над 14 000 нарушения, свързани със заплащането на труда от работодателите, са установили от Инспекцията по труда за първите 7 месеца на годината. От тях близо 3000 се отнасят до задължението на работодателя за начисляване и плащане на трудовите възнаграждения. След намесата на инспекторите по труда са изплатени почти 2,6 млн. лв. на служителите. Общо 66 940 са установените нарушения по трудовите правоотношения от началото на годината.
Инспекцията по труда започва засилени проверки за гарантиране изплащането на заплатите на работниците и служителите. Във фокуса на кампанията попадат работодатели, за които в предходни проверки е установено, че бавят изплащането на трудовите възнаграждения. Цели се и ограничаване на недекларирания труд. Освен работата без трудов договор, ще се следи и за нарушения, свързани със заплащането на труда, по работното време, отпуските и други.
От инспекцията посочват, че нарушенията, свързани със забавени възнаграждения и обезщетения, са основание за отстраняване на участници от обществени поръчки. Предвижда се обаче те да бъдат отстранени, след като дължимите суми бъдат изплатени на работниците и служителите. След представянето на доказателства за изплащането им участникът в обществената поръчка може да получи удостоверение за липса на нарушения.
От 2018 г. Инспекцията по труда е получила правомощие да започне производство по несъстоятелност на работодатели, които бавят възнагражденията за повече от два месеца на поне 1/3 от работниците и служителите. В тези случаи се подават искови молби към съда, за да може работниците и служителите да се обърнат към Фонда за гарантирани вземания.
От началото на тази година инспекцията е подала 12 искови молби за иницииране на производства по несъстоятелност. По три от делата е открито производство, две от дружествата са обявени в несъстоятелност, а една искова молба е оттеглена, тъй като работодателят е платил заплатите на служителите си.