50% от фирмите искат да правят бизнес с Германия
/ брой: 56
Германия е на първо място сред страните, предпочитани за търговски обмен и партньорство от българските фирми. Това показва експресно анкетно проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП). Германия е посочена от 52% от респондентите. Тя е най-големият и основен търговски партньор на България (нарастването на износа за периода януари-ноември 2021 г. спрямо същия период на предходната година е с 15,4%, достигайки почти 9,4 млрд. лв., което е 15% от общия износ).
На второ място в класацията се нарежда Турция. Тя е посочена от 32% от анкетираните. За второто място допринасят достъпността на стоките и услугите предвид ниския валутно-обменен курс. Полша и Румъния си поделят третото място. След тях се нареждат Франция (29%) и Италия и Обединените арабски емирства (27%). С всяка от изброените страни данните показват увеличение на обема на износа, като най-голям е ръстът при Румъния (35,4%). Изненадващо тази година Китай е класиран по-назад, въпреки че и там се наблюдава увеличение в стокообмена, като износът нараства с над 20%, а вносът - с 35%. Китай и Русия заемат едни от последните места в класацията.
Компаниите посочват като основна причина за бизнес сътрудничество именно износа на стоки - 73% от респондентите, следвана от търсенето на партньор за съвместна инвестиция в България - 29%, и вноса на стоки - 29%.
Най-голям е интересът на предприемачите в сферите машини и оборудване - 37%, храни и напитки -27%, текстил и облекло - 25%, електроника - 23% и продукти на енергетиката и химическата промишленост - 21%. Българският бизнес също така има интерес към партньорство с компании в областта на строителството, услугите, транспорта и логистиката, търговията на дребно и металургията.
Военният конфликт между Русия и Украйна е оказал влияние върху дейността на редица компании. 63% от анкетираните компании потвърждават, че военните действия са се отразили на бизнеса им.