БДЖ пуска всички 30 спални вагона за лятото
/ брой: 4
"БДЖ-Пътнически превози" подготвя пускането в експлоатация на всичките си 30 спални вагона от началото на летния туристически сезон, съобщи economic.bg. Става въпрос за спалните вагони, произведени по поръчка от турската компания "Тюркие вагон санайъ А.Ш.Тювасаш" и пуснати в експлоатация по жп мрежата на страната преди почти 7 години.
От 30-те турски спални вагона в момента 16 са в експлоатация по трите основни направления, обслужвани от нощните влакове на компанията - София-Русе, София-Бургас и София-Варна (съответно през Горна Оряховица и през Казанлък). Други 5 вагона са в технологичен резерв - т.е. чакат в готовност при появата на технически проблеми в някой от останалите да бъдат включени в съответната композиция. 3 спални вагона се подготвят за среден ремонт, а други 4 чакат резервни части, обясниха още от жп превозвача. Сериозен проблем за 30-те вагона се оказали интеркомните уредби, чиито платки давали много дефекти и трябва да се поръчват и доставят от чужбина. От останалите два спални вагона единият е в текущ ремонт, а другият - в карантинен период след химическата му обработка за дървеници.
Доставката и пускането в експлоатация на 30-те турски спални вагона, тип TVS 2000, навремето се превърна цяла одисея за "БДЖ-Пътнически превози". След обществена поръчка договорът за производството им беше сключен с избрания доставчик "Тюркие вагон санайъ А.Ш.Тювасаш" на 17 декември 2010 г., а общата стойност на поръчката - 32.2 млн. евро без ДДС. Производството и доставката на вагоните се забави, в резултат на което БДЖ си удържа 7,89 млн. лв. неустойка от турската компания. Доставяните у нас на порции през 2012 г. турски спални вагони се оказаха непригодни за експлоатация извън жп мрежата на България, при това - с немалко технически проблеми. След повече от 9-месечно отстраняване на авариите от производителя и сертифициране на вагоните от ИА "Железопътна администрация" те бяха пуснати в експлоатация в средата на 2013 г. Само след няколко месеца пет от тях бяха спрени пак поради технически отказ.
Освен пускането на спалните вагони ръководството на "БДЖ-Пътнически превози" обмисля и да възстанови услугата "превоз на леки автомобили с нощните влакове до морето".