Проучване твърди:
Бедни рафтове и високи цени за Коледа
Българинът планира да похарчи до 258 лв. за подаръци
/ брой: 212
През 2021 г. недостигът на стоки и повишаването на цените ще бъдат най-големите предизвикателства в търговията. Тази година обаче може би е препоръчително да започнете да купувате подаръци възможно най-скоро, тъй като от началото на годината се наблюдава драстичен недостиг на складови наличности и повишения на цените. Това се посочва в проучване на сайт за онлайн пазаруване в страната, който за седми път изследва плановете и навиците за пазаруване сред пълнолетните. Експертите предупреждават, че изборът също е ограничен за много продуктови категории, особено на пазара на техника, поради стагнацията на азиатското производство в резултат на коронавируса и забавянето на международния морски транспорт. Общо взето тазгодишният коледен сезон може да е по-скъп, но по-скромен по отношение на промоциите и избора в сравнение с миналата година. В същото време се очаква промоциите на Черния петък да продължат през целия ноември.
Тази Коледа планираме да закупим подаръци за поне 7 души на средна обща стойност 358 лева, като и този път основна роля ще играе онлайн пазаруването. В същото време нарастващият недостиг на стоки и постоянното покачване на цените могат да се превърнат в предизвикателство за купувачите. Според проучване на база 867 отговорили, българският интернет потребител планира средно 358 лв. за коледни подаръци тази година, което е увеличение от едва 7 лв. спрямо 2020 г. Разходите за коледни подаръци могат да достигнат до 19% от средния нетен месечен доход на едно домакинство. Цели 27% от близо 360-левовата рамка са посветени на подаръци за децата. През 2021 г. средният разход за подарък е 54 лв., което е с 22 лв. под средната стойност на подарък за миналата година. Това обаче не е изненадващо, тъй като тази година планираме да поднесем подаръци за Коледа на повече хора, се твърди в проучването.
Според него докато списъкът с хора, на които купуваме подаръци, намаля от средно 10 души на 5 души през 2020 г. в сравнение с 2019 г., през 2021 г. планираме да купим коледни подаръци за повече наши близки - средно 7 души. Пандемията преначерта и гамата от хитови продукти през миналия коледен сезон, като трите най-популярни категории подаръци преди година бяха облеклото (48%), грижа за красотата и козметика (38%) и играчки (36%). Тази година търсенето на битова електроника е най-високо (52%). На второ място е облеклото (45%), на трето място са обувките (35%), а на четвърто място са с 34% мобилните телефони, таблети и техни аксесоари.