19 Май 2024неделя19:34 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Марко Семов преди 25 години:

Европейци, но какви?

Понятия като "нация", "идентичност", "национална култура" - дори в кошовете за боклук на новия световен ред трудно ще намерят място

/ брой: 11

автор:Дума

visibility 7682

Навършват се 17 години откакто ни напусна големият журналист, учен-народпсихолог, писател и общественик чл.-кор. проф. д.ф.н. Марко Семов.
Той остави ярка следа като създател на българската телевизионна и радио-публицистика по вътрешнополитически въпроси - още от първите си живи предавания в БНТ от 1972 г.
Два пъти уволняван от Тодор Живков - първият път заради острите си предавания и дисертацията си за отрицателните явления при социализма (1976 г.), вторият - след предаване за "Възродителния процес" и ареста в казармата на сина му Атанас за "антипартийна дейност" (м. май 1989 г.).
От 1987 г. се посвещава на изследване на българския национален характер, като особено впечатляващи са трудовете му "Българинът и властта", "Душевност и оцеляване", "Глобализация и национална съдба", "Когато сами си сваляме гащичките" и тритомната "Българска народопсихология", чието трето преиздаване от СУ предстои.
Припомняме размисли на Марко Семов от преди 25 години, които звучат тревожно актуално и днес.


В нашата политика и в духовния ни живот винаги е имало три течения. Едни винаги са стояли с ръце, прибрани до лампазите и, както би казал Захари Стоянов, с глава отсечена в поклон пред всичко "чуждо".
Други пък са готови да издигнат нашите национални ценности до екзалтация. За тях Господ е българин и никакъв друг! Покрай него и ние всички сме едни малки божества.
Трета група са онези, които намираха оплодителните влияния на европейската и на руската култура и ги присаждаха на българска земя.
Огледаме ли се днес, не може да не видим същите ветрове, както бе по времето на Добри Войников и неговата "Криворазбрана цивилизация".
Да бъдем европейци, да влезем в Европа - това са политически изрази, които през последните няколко години звучаха едва ли не в мистицизма на кармата. И почти забравихме, че България е била Европа много преди Европа да се сети, че е Европа. Проблемът е като какви да се явим в днешната Европа - като българи със своя физиономия, или преоблечени така, че да не могат да ни познаят какви сме.

В света настъпват промени

Зададе се нова информационна цивилизация, обсеби ни интернет. Според новите интернационалисти, интернет ще реши всички нерешени досега въпроси на света, ще помете границите между държавите. А понятия като "нация", "идентичност", "национална култура" - те дори в кошовете за боклук на новия световен ред трудно ще намерят място. И националните езици ще станат излишни. Езикът на интернета - английският - това ще е езикът на новия световен ред, казват най-изкушените футуролози, ще си стои в Куртово Конаре, а ще си гледа бизнеса в Санта Барбара, Калифорния...
Някога и пролетарските интернационалисти не даваха дума да се обели за национална идентичност, а думи като "бащин край", "национално", "татковина" и прочее си бяха жива ерес. Пролетариите от всички страни трябваше да се съединят и да създадат една подстригана и покорна на социалистическия интернационал и класово-партийния подход обща култура. Сега отново се появяват пламенни интернационалисти - и със същата убеденост доказват, че залезът на националните култури е неизбежен, тъй като неизбежно е разтварянето им в общото европейско и глобализирано цяло на нациите.
Ще настъпи ли наистина краят на нациите, а оттам и на националните култури?
Един от основните отговори на този съдбовен въпрос е свързан с бъдещето на националните езици. Ще могат ли нашите привърженици на идеята за края на националното да пишат книгите си направо на английски или френски език? Нормално ли е да спрем да изучаваме своята история, а    

родният български да го оставим на кучетата -    
както очевидно правим вече?

Според Бжежински и Кисинджър с настъпването на новото хилядолетие се появява криза на духовните ценности. Европейците, а и не само те, ще обърнат поглед към себе си, ще усилят интереса към своето етническо и културно "аз". Сиреч предстои време на разцвет и подем на народностното и националното самовглъбяване, което ще рече и подем на народностната и националната култура.
И Европа, и светът ни дават други аргументи: националното обезличаване може да стане само там, където самите народи са свалили гащи. САЩ са държава, в която живеят над 200 етноса. А именно в САЩ правят вече поредица изследвания върху своя - забележете! - американски национален характер. Русия, която беше заставена да говори най-много за неизбежната интернационализация и за създаването на съветски тип човек, сега също издава книга след книга за особеностите на руската култура и характер.
На същата тази Русия и през ум не й минава да остави на самотек езика на Гогол, Чехов и Толстой. Както на Франция не й минава през ума да изостави брилянтния език на Мопасан, Зола, Юго и да пусне всякакви чуждици да пъплят в изящната френска словесност.
Наскоро Едюард Баладюр издаде крайно интересна книга: "Характерът на Франция", в която и с дума не допуска национално обезличаване. Френският посланик в България достойно заяви по нашата телевизия, че във Франция нямат проблем с националните малцинства, защото такива просто няма. Във време на чалга, чуждици и немара към езика ни тук, във Франция парламентът прие закон за защита на френския език, а в европейските телевизии и радиопрограми има жестоки правила: чуждестранната музика не може да надминава 15%. Неспазването се наказва със смазващи глоби!

За любителите на езиковата глобализация

можем да добавим: в Литва, Латвия и Естония има езикова полиция, която жестоко санкционира езиковото пространство, дори и магазините и чуждите инвестиции.
Къде сме ние, както често ни пита БНТ? В България въпросите са повече от отговорите, както винаги, когато започва преобличането на някоя държава и народ. Едно е сигурно: всяка трапеза, била тя духовна, била и най-обикновена гуляйджийска - ако има на нея само уиски (дори от избите на Ричард Лъвското сърце да е) - такава трапеза е бедна. Тя е богата, когато на нея има многотия.
А многотия в духовния живот на Европа и на света може да създаде само физиономичната култура. Лиши ли се от многообразието на националните си култури човечеството, удари ли им общ шенгенски щемпел - то е обречено първо на бедност, а после на духовна смърт.
Пак ли със свалени пред всичко чуждо гащи ще се оставим да се руши и унищожава духовното ни богатство, в очакване на втория ум на българина?

Чл.-кор. проф. д.ф.н. Марко Семов (1939-2007)
В. "Труд", 19 март 1998 г.


Някои от великите цитати на писателя

"Сигурно ще мине време и неизбежно хайлайф в България ще има, тя трябва да го има. Но сега го няма и в напъните си да го догонваме формално, външно, подражателски засега сме смешни или по-скоро тъжни и си оставаме все там, където доскоро въртеше трамвай №3 – в Подуене."


"Ние по-рядко гледаме към върховете си, по-често в ниското. А то ни дърпа още по към ниското. Ние не умеем да се учим от първенците си – затова най-често размахваме националните си недостатъци по-високо от националните си добродетели."


"Едното око на Изток се оглежда, другото – на Запад. И от тази политическа разногледост първо историята ни пати. Защото, който няма гръб, най-ниско се навежда. Затова и когато силните ни подадат ръка, ние подаваме дупе."

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1416

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1363

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1387

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1510

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1434

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1529

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1336

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1640

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1616

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1533

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ