МО потвърди първоначалната версия за падането на МиГ-29, на ход е прокуратурата
Загуба на пространствена ориентация на пилота е причината за инцидента с падналния в Черно море МиГ-29. Това е окончателната констатация от проверката на Министерството на отбраната и разчитането на данните от черната кутия на самолета. Припомняме, че при инцидента загина майор Валентин Терзиев, един от най-опитните ни пилоти на изтребители.
Месеци отнеха на военното министерство и военна полиция да приключи проверката на инцидента, защото данните от черната кутия бяха разчетени едва след намесата на руски специалисти. Сега тече проверка на прокуратурата. Докато тя не приключи министърът на отбраната Георги Панайотов няма да търси виновни или да налага наказания, стана ясно на днешната пресконференция в министерството.
Прокуратурата е органът, който разследва инцидента и търси престъпления. Аз, като министър, мога да търся виновни, след като прокуратурата си свърши работата, каза Панайотов, който даде отчет за резултатите разследването на инцидента.
Служебна проверка досега не е назначавана, защото означава да се работи паралелно със следствието, което се води от прокуратурата, каза министърът в отговор на въпрос, като добави, че документите са предадени на прокуратурата.
Панайотов увери, че МО е извършило всичко необходимо, въпреки че не е било лесно да се намери черната кутия. Били са проведени беседи с всички участници в учението. През цялото време действахме в условия на максимална прозрачност. Във всеки момент обществеността и медиите бяха информирани защо и как го правим, категоричен бе министърът.
Той съобщи, че не само самият полет е бил обект на проверката. Редом със самия полет се води разследване за физиологичното състояние на пилота и на техниката.
„Той не е възстановил пространствената ориентация до последния момент. Няма нито един момент, в който носът на самолета да е повдигнат в хоризонтално положение. В следствие на пространствена дезориентация в него е възникнало усещане, че е в хоризонтално положение и затова не е повдигнал носа на самолета“, обясниха от МО.
На брифинга в МО присъстваше и съпругата на майор Терзиев – Димитрина Попова. Тя имаше възможност да задава директни въпроси на участниците в разследването, от които поиска да знае как така се е стигнало до инцидента без техническа неизправност и без пилотска грешка, а доклада е като главна причина е вписана „загуба на пространствена ориентация“.
Би било пилотска грешка, ако пилотът осъзнава в каква ситуация е, но не е предприел действия, обясниха и от Министерството на отбраната. Според разследващите до последно пилотът не е осъзнавал в каква ситуация се намира.