05 Май 2024неделя20:11 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Над 140 000 са чиновниците, 2/3 са с висше образование

Администрация'21: Съхранена, свръхстарателна и добре платена

/ брой: 134

автор:Дума

visibility 758

Чиновниците в страната не намаляват, застаряват, но повечето изпълняват задачите си над изискванията на оценяващите ги и съответно заплатите им се увеличават. Това са част от изводите в годишния доклад за състоянието на администрацията през 2021 г. 

Част от администрациите повишават качеството на работа, въпреки че 50% от тях работят с над петгодишни компютри. Едновременно с това има и странности: водещата административна структура - Министерският съвет, доскоро е плащала на по един служител за разнасяне на пратките на всеки от етажите на сградата.

Числеността по щат 

към 31 декември 2021 г. е 143 381 бройки. От тях заети са 131 970 (жените са с 1603 повече), а незаетите - 11 411. Това означава, че 8% от щатните бройки са свободни. Работните места, за които не се е намерил кандидат повече от шест месеца, са 5540. На трима служители в централната администрация се пада един на местно ниво.

Реално заетите служители са 132 326, тъй като има законови хипотези, при които на една и съща щатна бройка може да бъде назначен повече от един - например на половин работен ден. Две трети са с договори за служебно правоотношение, което означава, че са със статут на държавни служители и всичките им осигуровки са за сметка на държавния бюджет - привилегия, която още съществува, но управлението на ПП имаше намерение да премахне.

Две трети от работещите в администрацията са с висше образование, като най-много са завършилите "Стопански науки" (28 890, или 21,83% от всички служители). Хората с образование в областта на техническите науки са 12 594, или 9,52%, а юристите са трети по численост - 10 729, или 8,11%.

Според възрастовата структура най-малко са реално заетите служители на възраст до 29 години, докато всеки десети е на поне 60 години.

От данните в правителствените доклади за последните десет години се вижда, че броят на чиновниците, предвиждани в устройствените правилници, не намалява в годините, но също и това, че щатовете изглеждат раздути, след като годишно остават незаети по около 11 хиляди работни места.

"Докладът всъщност далеч не разкрива истинските проблеми, които се крият дълбоко под повърхността. Така например структурата на Министерския съвет не е помръдвала от 1998 г. и в нея заварихме близо 200 души, работещи в общата администрация, 62 от които назначени в канцеларията, включително вътрешни куриери на всеки етаж. Затова една от първите ни задачи бе да изготвим проект за цялостно преструктуриране. До няколко седмици имаме готовност да оптимизираме с над 15% от общия брой служители, като оптимизацията в общата администрация е над 28%, или общо 68 щатни бройки", заяви вицепремиерът по ефективно управление в оставка Калина Константинова, цитирана от "Дневник".

Въпреки оптимизацията, с новия устройствен правилник ще се въвеждат ключови стратегически функции в 3 нови звена - по-добро регулиране с цел целенасочена работа в посока облекчаване на административната тежест, стратегическото планиране и координацията с останалите ведомства, които изцяло кореспондират и с отправените от ОИСР препоръки в последния им доклад.

300 милиона лева за оптимизация 

Преди формирането на настоящото правителство в оставка планът на ПП беше тази година централната администрация поетапно да намалее с 30 хиляди души, или близо една трета. Според коалиционното споразумение за управление на страната администрацията трябваше да бъде съкратена с поне 15% в периода 2021-2025 г., но потенциалът изглеждаше по-голям заради заявката за мощна цифровизация на административните услуги. В държавния бюджет за тази година за мерки за оптимизация са предвидени 297 млн. лева, но доколко това може да се изпълни зависи от това дали коалицията под някаква форма ще продължи да управлява.

Едновременно с това бизнесът възразява да се наливат пари в сектор, който самосъхранява числеността си, докато ползвателите на услугите му намаляват, а технологиите позволяват "спестяване" на физическите бройки.

"Не виждаме стъпки в посока на заявеното намерение за оптимизиране числеността на държавната администрация. Напротив - предвижда се нарастване на разходите за персонал по консолидираната фискална програма. Нереалистично е при намаляване на населението, отчетено с последното национално преброяване през 2021 г., с 1 млн. души, централната държавна администрация да е в същия размер като през 2011 г. (предходното национално преброяване)", пише в становище до властта Българската стопанска камара, а поводът е наскоро одобрената актуализация на държавния бюджет. БСК напомня, че през тези 10 години технологиите за предоставяне на публични услуги са напреднали и много от тях биха могли да се предоставят по електронен път, което би намалило и корупцията. Това не само не се оспорва от кабинета "Петков", но заявките са за пробив в сегашната система.

В отговор на парламентарен въпрос вицепремиерът Калина Константинова казва, че досегашните усилия на управляващите са били да приведат състоянието на администрацията в съответствие с новата структура на правителството - нови министерства и промяна в подчинението на някои звена. По думите й тази реформа е изключително неудобна, защото ще пресече множество схеми за имотни измами. По прогнозни данни тези промени ще спестяват по 30 млн. лв. от такси на гражданите и бизнеса и над 5 млн. човекочаса ще бъдат спестени от чакане за обработка и издаване на документи.

Въпреки че половината от компютрите са над петгодишни, в края на 2021 г. администрацията разполага със 114 018 броя персонални компютри, от които 26 737 преносими и 87 281 настолни. Половината от тях са над петгодишни, от 3 до 5 години са 24,59% и до 3 години са 25,88%.

От антивирусния софтуер, използван в администрациите, 50% е безплатен и съответно 50% е платен.

По отчетни данни все още едва две трети от администрациите предлагат електронни административни услуги.


Добри оценки

Служителите в държавната администрация ежегодно се оценяват за изпълнението на заеманите от тях длъжности, ако имат действително отработени най-малко 6 месеца за календарната година, се уточнява в доклада. От публикуваните данни може да се заключи, че над 60% от чиновниците дават от себе си повече, отколкото се изисква от тях, а работата на едва един от 100 не отговаря в пълнота на поставените му условия.

Разпределението на получените през 2021 г. окончателни годишни оценки е:

- "Изключително изпълнение" - 7426 оценки, или 10,64% от всички поставени оценки;

 - "Изпълнението надвишава изискванията" - 35 296 оценки (50,56%);

 - "Изпълнението напълно отговаря на изискванията" - 26 300 оценки (37,67%);

 - "Изпълнението отговаря не напълно на изискванията" - 719 оценки (1,03%);

 - "Неприемливо изпълнение" - 68 оценки (0,10%).

Оценяването на изпълнението на длъжността се извършва въз основа на два показателя: постигането на предварително определени цели (или изпълнението на преките задължения и поставените задачи) и показаните компетентности, необходими за изпълнението на длъжността съобразно съответната рамка на компетентностите и длъжностната характеристика, пояснява докладът.


Най-наказвани са в МВР

През 2021 г. по данни от отчетите са наложени общо 1959 дисциплинарни наказания за извършени нарушения от служители в администрацията, или на 1,48% от всички. От тях най-много наказания са наложени по Закона за МВР - 1342 бр., като 39,42% от тях са наказанията "порицание", а 36,29% - "писмено предупреждение". 

Наложените дисциплинарни наказания по Закона за държавния служител са 257: най-много са най-слабите наказания "забележка" - 51,75%; 16,73% са порицанията; 12,45% - "отлагане на повишение в ранг с една година"; 5,06% - "понижение в по-долен ранг за срок от 6 месеца до 1 година", и 14,01% - "уволнение".

Дневник

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1600

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1576

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1427

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1696

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1836

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1520

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1534

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1770

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1544

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1690

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ