Колела
Lada Xray – бъдещето на АвтоВАЗ?
/ брой: 115
След сключването на алианса с Renault-Nissan най-големият руски автопроизводител върви по пътя на коренни промени в моделите и модернизация на продукцията си. Сред един от най-очакваните модели на руснаците, на който се възлагат много големи надежди, е бъдещият кросовър Lada XRAY, развит върху платформа на Renault. В името на модела X-Ray (рентгенови лъчи - англ.) е скрита абревиатура, в която X е за пресичане – от англ. crossover, като тип купе, R е от думата Recreation (отдих - англ.), A от Activity, Yот „Your“ (твой) или „Young“ (млад). Според шефа на АвтоВАЗ Бу Андерсон колата ще отговаря на всички европейски изисквания за безопасност и на екостандарта Euro-6, при запазване на много достъпна базова цена от около осем хиляди евро.
Премиерата на прототипа премина през миналата година по време на международния автосалон в Москва, а първите серийни екземпляри трябва да тръгнат на конвейера през следващата 2016-а година. Всъщност подготовката на модела върви с известно предварение и той може да излезе дори до края на тази година.
За колата се предвиждат засега три модификации с различна мощност на мотора, ниво на комфорт и цена. Базовият вариант на Lada Xray ще има ВАЗ-овския шестнадесетклапанов мотор 21126 1,6 литра 106 к.с., който ще работи заедно с френската механична предавателна кутия JR5, произвеждана от края на 2013-а в АвтоВАЗ. По-мощният вариант е моторът на Nissan Н4 114 к.с. и отново кутията JR5, а най-мощният е вазовският 1,8-литров двигател 21176, 123 к.с., 173 НМ с роботизираната предавателна кутия АМТ. Обемът на багажника е 380 литра.
Според производителя автомобилът ще се ускорява от място до 100 км/ч за 10,2 секунди, а максималната му скорост ще достига 187 километра в час.
През ноември трябва да излезе пробната серия на Lada Xray, а до 15 декември трябва да са направени към 100 коли. Засега от АвтоВАЗ планират годишно производство на модела в рамките на 60 000 коли.
Според директора на проекта „Автомобили LADA Xray“ Олег Груненков, той се развива по график, вече е започнала доставката на комплектации. От АвтоВАЗ не крият, че колата е в доста висока степен унифицирана с модела Renault Sandero. От него е използвана силовата структура на купето и шасито и от завода обясняват директно - „Всичко което се вижда е наше, оригинално – салонът, външните панели на купето, светлините, а това, което не се вижда, е на Renault“.
В окачването са използвани различни от тези на Sandero пружини и амортисьори, които правят возията малко по-стегната, наклоните в завоите на скорост по-малки.
През юли АвтоВАЗ ще стартира сертификационните изпитания на LADA Xray, а към 30 ноември се надява да получи всички нужни разрешителни за употреба и промишлена регистрация.
Серийното производство на новия модел трябва да стартира в Толиати през следващата година, а по-късно в моделната гама на руския автогигант името XRAY трябва да се появи поне още един път – на основата на Dacia Duster ще бъде развит новият модел кросовър Lada XRAY Cross.