26 Април 2024петък11:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Георги Гьоков:

Повишаването на възрастта за пенсия е цинизъм

Младите хора няма да могат да трупат стаж, а това ще ги превръща в потребители на социалната, а не на пенсионната система, казва депутатът от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ

/ брой: 121

автор:Ева Костова

visibility 295

ГЕОРГИ ГЬОКОВ е роден на 13 декември 1961 г. в с. Любеново, област Стара Загора. Завършва  Техническия университет в Габрово. Работи 20 години в Бюрото по труда в Стара Загора, на което по-късно става директор. Бил е три мандата общински съветник от БСП в Стара Загора. Депутат в 42-ото НС от КБ и в 43-ото НС от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ. Зам.-председател на Комисията по труда, социалната и демографската политика.

"65 години не е крайната цел "

- БСП няма да подкрепи предлаганата от ГЕРБ пенсионна реформа на Ивайло Калфин. Вашите аргументи за това?
- Един от първостепенните проблеми, който социалната политика има да разреши, е този с пенсионната система. Той засяга не само пенсионерите, но и всички български граждани. Затова е разбираемо желанието за реформи. Политиците ги правят вече 25 години, но днес на дневен ред са нови промени. Ще припомня само пенсионната реформа на правителството на Иван Костов, която стартира 2000 г. и е силно неолиберална. В резултат на отклонения от модела, непоследователност, абсолютизиране на десни мерки за финансова стабилност, ограничаване достъпа до системата и липсата на комплексен подход при промените през годините, може да се направи следният извод: най-важните цели на реформата от 2000 г. не са постигнати и пенсионната система е в тежка социална и финансова криза, съпроводена със сериозна загуба на доверието.
На 20 май управляващите, в лицето на Бойко Борисов и Ивайло Калфин, след инфарктна среща в последния момент, преди заседанието на МС, със социалните партньори, гръмко обявиха, че предложението за пенсионна реформа е окончателно готово, като е постигнат компромис между преговарящите страни. От представената информация и от най-после публикувания в сайта на НС законопроект, може да се направи извод, че въпреки "компромисите" към работодатели и синдикати, това, което правителството смята да внесе за разглеждане в НС и което разбира под "реформа", по-скоро са параметрични промени и прилича на изстискване и на последните останали сили на едни хора, които са работили, трудили са се, градили са с лишения социализма преди 1989 г., и които преживяват изключително несправедливите и лишени от солидарност години на преход.
- Управляващите виждат три възможности за преодоляване на огромната зависимост на пенсионната система от държавния бюджет - повишаване на възрастта, на вноските и затрудняване достъпа до пенсия на категорийните работници.
- Подходът и целта са ясни - с т.нар. реформа се преследва стабилизиране на системата за сметка на правата на осигурените. А хората, осигурените, ги няма, всички предложения са подчинени единствено на фискална стабилност, а не на адекватността на обезщетения и пенсии. А основната функция на една пенсионно-осигурителна система трябва да е осигуряване защита на доходите на възрастните хора след оттегляне от пазара на труда - да ги защитава от изпадане в бедност и да им гарантира приемливо ниво на заместване на дохода след пенсиониране. И чак тогава - финансово стабилизиране на публичната солидарна пенсионна система. И това стабилизиране основно да се базира на мерки за повишаване на приходите, а не само за ограничаване на разходите. По принцип мерките за ограничаване на разходната част в пенсионната система имат второстепенно значение, но в предложенията на Калфин те са от най-важно и първостепенно значение в реформирането на тази система.
Какво предлагат управляващите? Искаше ми се отговорът на този въпрос да е, че предлаганите промени създават усещане у българите за загриженост към тях от страна на хората, които те са избрали да управляват. Уви, такава позитивна новина няма. Основният проблем на пенсионно-осигурителната система е по-скоро недостатъчната приходна част, отколкото разходната. Логично е управляващите да насочат усилията си за промяна именно тук. Но, видно от предложенията им, те не следват логиката.
Управляващите предлагат увеличаване и изравняване на стандартната пенсионна възраст (за трета категория труд) на жените и мъжете на 65-годишна възраст. И тук, забележете, едно "екзотично" и неприемливо предложение: след достигане на 65-годишна възраст за мъжете и жените ще се въведе автоматичен механизъм за повишаване на възрастта за пенсиониране спрямо промените в продължителността на живота. Т.е. 65 години не е крайната цел при увеличаване на пенсионната възраст. Това е първия сигнал за неолибералната същност на предлаганите промени - да има повече работещи, които работят по-продължително и съответно по-дълго време да плащат осигурителни вноски, и в същото време по-малко пенсионери, които да получават пенсии, и то по-кратко време. Повишаването на пенсионната възраст, без оглед на ниската средна продължителност на живота в страната, е цинизъм.
- Намаляването на броя на пенсионерите и изплащаните пенсии няма ли да увеличи  младежката безработица и миграция?
- Може да се твърди, че късното пенсиониране отчасти облекчава натиска върху пенсионната система, но, от друга страна, то задържа по-дълго работни места, които иначе по естествен начин биха се освободили за следващите поколения. Младите хора няма да могат да трупат стаж, а това ще ги превръща в бъдеще в потребители на социалната, а не на пенсионната система. Затова твърдя, че това предложение не е обосновано нито икономически, нито социално, нито демографски, нито е морално. В условия на висока безработица това решение не само затруднява достъпа на хиляди българи до пенсия, но и уронва доверието в пенсионната система.
Какво значение би имала възрастта, когато при тази безработица и "сива" икономика хората няма да имат възможност да набират изискуемия осигурителен стаж. Да направим сметка: ако приемем, че възрастта за пенсиониране е 65 г. и необходимият стаж е 40 години (каквито са предложенията), един млад човек трябва да започне работа най-късно на 25 г., без значение учил ли е или не висше образование, и през следващите 40 години да няма и ден без осигуровки. Т.е. трябва да не е бил безработен или работещ в сивата икономика. Е, какъв е процентът от българите в трудоспособна възраст, които могат да отговорят на тези условия за пенсиониране, като сме наясно как работи българската икономика?
- Не са пощадени и други групи уязвими българи.
- Това са хората, които по един или друг начин не са успели да натрупат необходимия за пенсиониране стаж. До т.нар. социална пенсия  хората ще се добират, само ако са навършили 67 г., при не по-малко от 15 години действителен осигурителен стаж. Хиляди българи достигат необходимата за пенсия възраст, но нямат изискуемия стаж. Причините са много, но най-сериозната е перманентно прилаганата неолиберална пазарна политика. Така хиляди българи останаха без работа и перспектива, а други просто не ги осигуряват, заради силно разрасналата се "сива" икономика. Тези хора никак не са малко. Повечето от тях чакат да станат на 65 г., за да вземат обидно малки пенсии, а сега тази възраст ще бъде вдигната на 67 г.
- БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ предлага алтернатива за пенсионната ситема. Кои са по-важните предложения на левицата?
- За да не остават непредубедените читатели с усещането, че ние от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ само критикуваме, ще нахвърля някои наши виждания и ангажименти.
Един от проблемите на пенсионната ни система е източването й чрез пенсии по болест, или както ги наричат всички "инвалидни пенсии". В България сериозно се увеличиха пенсионерите по болест. Това, от една страна, се дължи на факта, че сме сред страните с най-лоши показатели по отношение на здравето (както показа доклад на Европейската комисия за здравеопазването в Европа през 2014 г.), но, от друга, се дължи и на затруднения достъп до нормалното пенсиониране за изслужено време и старост. Предлагаме управляващите да направят цялостна преоценка на работата и действията на комисиите по ТЕЛК, а защо не и отнемане на неправилно дадените пенсии по болест.
Друг проблем, който трябва да се решава, е повишаване събираемостта на пенсионните осигуровки. Това минава през ограничаване на "сивата" икономика, която според редица експертни оценки е между 30 и 40%. Има работници и служители, които получават трудови възнаграждения в недекларирани размери и заедно с некоректните си работодатели не плащат данъци и осигуровки и по такъв начин се губят няколко милиарда лева осигуровки, не само пенсионни, но и здравни. Затова ще предлагаме и ще подкрепяме всички законодателни мерки и инициативи, които да ограничат до минимум размера на "сивата" икономика, което ще доведе до увеличаване на приходите не само в ДОО, но и в НЗОК.
Трябва да се работи и в посока излизане на светло на реалните възнаграждения и плащането на осигуровки върху тях, а не върху минимални осигурителни прагове, които в повечето случаи са символични и нереални, и са плод на пазарлъци между социалните партньори. А може би най-важните съпътстващи действия за стабилизиране на пенсионната система са намаляване равнището на безработица и повишаване равнището на доходите на работещите.
Ето какво ще предложим в краткосрочен план, което няма да доведе до внезапно стабилизиране на пенсионната система, но няма да наруши установеното в момента съотношение приходи/разходи и ще доведе до увеличаване на всички пенсии с минимум 10%, при това без вдигане на установената вече пенсионна възраст и стаж. Разбира се, категорично се противопоставяме на увеличаването на възрастта и стажа за пенсиониране и предлагаме преустановяването му.
Предлагаме чрез съответните промени в КСО възможност за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер ("гъвкаво" пенсиониране) за хората в предпенсионна възраст, на които не достигат до 24 месеца възраст и/или осигурителен стаж, като пенсията им се намалява пожизнено с по 0,4 на сто за всеки месец недостигаща възраст и/или осигурителен стаж. По този начин се дава възможност за избор на хората, останали по някаква причина без работа и без право на парични обезщетения за безработица, да се пенсионират предсрочно, вместо да търсят варианти за получаване на други социални плащания, като инвалидни пенсии или социални помощи. Друго наше предложение е за насърчаване оставането на пазара на труда на лица с висока квалификация, придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, които продължават да работят, без да се пенсионират - всяка допълнителна година осигурителен стаж да носи по-голям процент при определяне на пенсията: при 1 г. - 4%, при 2 г. - 4,5%, над З г. - по 5%.
Предлагаме и промяна във формулата при изчисляване на пенсията, като делът на всяка година осигурителен стаж се увеличи от 1,1 на 1,2 още от 1 януари 2016 г.
Това в най-общи линии са нашите предложения. Ако у оформеното в Народното събрание мнозинство от четири партии - и четирите "десни" по своята същност и действия, е останала поне капка разум, ще се вслушат в нашите критики и предложения. В противен случай българските пенсионери не само ще са най-бедните в Европа, но ще стават все по-бедни.

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 610

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 633

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 665

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 610

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 627

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 685

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 653

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 551

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 750

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 670

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 695

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ