26 Април 2024петък06:29 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Още цимент, моля!

Китай произвежда и консумира 60% от цимента на планетата

/ брой: 128

автор:Галина Младенова

visibility 2841

За 3 години Китай е произвел повече цимент, отколкото САЩ за целия ХХ век. Според официалните данни на Държавното статистическо бюро на КНР, за периода от януари до декември 2014 г. циментната индустрия на Китай е произвела цимент в обем 2 млрд. 476 млн. тона. Китай е използвал повече цимент за последните 3 години, отколкото са използвали в САЩ за целия ХХ век, твърди нова инфографика, публикувана в книга на Вацлав Смил и споделена онлайн от Бил Гейтс. Става дума за 6,6 гигатона!
За какво обаче им е на китайците толкова цимент, чудят се американците? В коментарите под публикацията фен на Гейтс попита шеговито дали китайците не строят втора Велика китайска стена.
Китай използва много цимент в строителството, включително и за малките еднофамилни къщи, коментираха онлайн специалисти. Вилите в САЩ и други страни по света се правят от дърво, тухли и други, по-екологични материали.
От друга страна, поради гъстотата на населението си Китай строи предимно високи сгради, които в повечето случаи се правят с цимент, а не от възобновяеми материали. Освен това азиатската страна експериментира с нови проекти като например изкуствени острови - нещо, което също "гълта" много цимент.
Да погледнем типичен американски град, например Лос Анджелис. Той изглежда приблизително така - в самия център на града се намира Даунтаун. Кварталът с небостъргачи с офиси на банки, застрахователни компании, инвестиционни фондове, административни сгради, щаб квартири на големи международни корпорации.
Към даунтауна от всички страни се стичат скоростни магистрали. А в радиус от от няколко десетки, че дори и стотици километри от даунтауна се намират т.нар. "сабърбъс" (покрайнини). Това са отделни островчета, където като по линия са се строили едно- и двуетажни къщички. Именно това е територията, на която живее по-голямата част от американското население.
За да се оценят мащабите, е достатъчно да погледнете сравнителната карта на американските градове (червените) и най-големите световни мегаполиси (зелените).
Китайската урбанизация тръгва по малко по-различен път. В Китай също съществува нискоетажно строителство в покрайнините на големите градове, но поне засега то няма доминираща роля в строителството.
И къде все пак използват китайците толкова цимент? Пътищата, сградите, болниците, електростанциите - всичко това иска бетон. Дори отделните части на инфраструктурата могат да изискват огромни съоръжения от бетон. Да погледнем малко по-подробно някои основни направления за потреблението на бетон:

Пътищата

Освен жилищното, пътното строителство в Китай също е важен потребител на цимент. Към края на 2013 година общата дължина на автомобилните пътища в страната надвишава 4,1 милиона километра, в това число 104,5 хил. км скоростни магистрали. Към края на 2014 г. те са вече 111,9 хиляди. Системата на националните автопътища в Китай (China National Expressway Network) днес е най-голямата в света.
До 1987 г. в страната не е имало нито един километър скоростни автомагистрали. Според първоначалния план Китай е трябвало да построи мрежа от национални магистрали от 35 000 км едва към 2020 година. Но още на 1 януари 2005 г. общата дължина на пътищата доближава тази цифра. А през 2011-а КНР задминава Националната система на междущатските автомагистрали, която се строи от 1956 г. и изглеждаше недостижима. През последните години американската пътна мрежа на практика спря развитието си.
Програмата за развитието на транспорта предвижда през идните години в Китай да бъде формирана мрежа от високоскоростни пътища, която да свърже всички региони и на практика всички градове с население над 200 хил. души.
В края на 2014 г. в Китай има 264 млн. транспортни средства, от тях 154 млн. автомобила. През последните 5 г. рязко се е увеличил делът на леките коли в общия брой автомобили: от 43,88% до 68,62 на сто. За една година автопаркът в страната се увеличава с 20-22 млн. коли (в САЩ с 15-16 милиона).

Мостове

Днес в Китай има 300 хиляди моста (хиляда от тях са с дължина над един километър). От 100 най-големи висящи мостове в света 55 са в Китай. Любопитно е, че от 40 от най-големите висящи мостове 20 са през река Яндзъ. До 1957 г. през Яндзъ не е имало нито един мост. "Първият мост", така го и наричат, е бил построен през 1957 година. Днес мостовете през реката са вече близо 80, в това число над 10 моста, които са световни рекордьори в различни категории.
Китайците освен това строят много копия на най-прочутите мостове в света. В град Тянцзин например са изградили точно копие на най-красивия мост в Париж - моста на Александър Трети.

Летища

Управлението на гражданската авиация на КНР одобри план, според който мнозинството от дори неголемите региони на страната ще получи собствени летища. Поставена е цел до 2030 г. броят на въздушните пристанища в Поднебесната да станат от сегашните 399 на 2000. С други думи, годишно в Китай ще се изграждат над 100 летища.

Железопътни магистрали

Китай направи колосален пробив в развитието на високоскоростните железопътни магистрали през последните 10 години, като остави далеч след себе си конкурентите от Европа и Азия. Днес КНР притежава най-голямата мрежа от скоростни и високоскоростни железопътни линии, които са повече от тези в Япония и Европа, взети заедно.
Огромната мрежа от тези релси постепенно обхваща цялата Поднебесна. Гигантските естакади и виадукти достигат дължина от 100-150 км.

Жилищно строителство

Днешната урбанизация на Китай е колосален и безпрецедентен по размаха си процес. Жилищната площ на глава от населението в градовете се е увеличила от 4 кв. м през 1980 г. на 31,5 кв. м през 2010 година.
През 1978 г. само 17,9% от населението на страната са живеели в градовете. Днес броят на гражданите се е увеличил до 40 процента. А според плановете на властите към 2020 г. този показател ще е вече 55 на сто. В момента задачата е през следващите 16 г. в градовете да се преселят от 300 до 400 милиона селяни.
В момента 530 млн. китайци живеят в 660 градове и 20 000 средно населени места. В Китай има само два града с население от над 10 милиона души - Пекин и Шанхай.
Е, след като научихме всичко това, трябва ли да се учудваме защо им е на китайците толкова много цимент. Докато останалият свят измисля нови технологии за строителство, Китай просто строи.
 

Нискоетажно строителство в крайните квартали на Шанхай
 

Системата на националните автопътища в Китай (China National Expressway Network) днес е най-голямата в света

Мостът Сутун е вторият по широчина висящ мост в света
 

Не толкова отдавна центърът на град Ченду е изглеждал така
 

Летището Шенчжен Баоан може да се определи като най-футуристичното в света. Новият терминал, разработен от италианското архитектурно бюро Фуксас, поразява с дизайна си както отвътре, така и отвън
 

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 333

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 393

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 324

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ