Законови промени щели да откажат превозвачите от дейност
Причината е готвеното изискване шофьорите да бъдат назначавани на трудови договори, смятат от бранша
/ брой: 150
Ако промените в Закона за автомобилните превози бъдат приети, ще е интересно да се види колко превозвачи ще останат на улицата, защото погледнато реално, тогава тези хора, които работят от името на превозвача, трябва да бъдат назначени на трудови договори. Това заяви вчера Димчо Иванов от таксиметровия синдикат "Авто-94" - Варна, цитиран от "Фокус". Преди дни Иванов алармира, че 98% от таксиметровия бранш не плащат осигуровки и данъци и от таксиметрова дейност в държавната хазна не влиза почти нищо. Според него една шепа превозвачи са станали супер богати на гърба на таксиметровите шофьори.
Според законовите предложения трябва да се променят условията за извършване на таксиметрова услуга, като трябва всички шофьори да бъдат назначени на трудов договор или да се регистрират самите те като превозвачи. Целта е повишаване на контрола и край на такситата копърки.
Димчо Иванов обясни вчера, че при това положение касовите апарати трябва да са на името на превозвача и още от първия час този превозвач трябва да се регистрира по ДДС. "Те досега дори не бяха регистрирани по ДДС. Една голяма централа в София има 3000 таксита и не е регистрирана по ДДС. Ако е на трудов договор, той веднага ще се откаже от превозваческата дейност, защото има и други дейности - продажба на коли на лизинг например, от която ще се издържа, но няма да работи вече като превозвач, защото не му е изгодно. Сега от 3000 таксита по 20 или по 30 лв. да им взима за заверка на пътната книжка, смятайте какви пари са за години наред", обясни Димчо Иванов.
Проектозаконът вече е гласуван на първо четене в комисията по транспорт в Народното събрание. "Мине ли второ четене, отива в пленарна зала направо на второ четене, тъй като за този проектозакон са гласували абсолютно всички политически сили. Партиите са разбрали, че царят е гол, и той е гол от много дълго време. Ние за това сме алармирали всички. Нека превозвачите да назначат на трудов договор хората и да видим колко превозвачи ще останат. Следващата крачка ще бъде изкарване на таксиметровата дейност от Закона за автомобилните превози, минаване към общините, и тогава всеки водач ще си получи разрешителното на свое име и оттам нататък ще си работи, без да се съобразява с превозвачи и с всички останали. Това предложение е от много отдавна", посочи още Димчо Иванов.
В столицата например в момента има около 15 превозвачи, към които работят 5000 таксиметрови водачи. Ако бъдат приети предложенията за промяна в закона, превозвачите ще станат поне 4000 и това няма да доведе до по-висок контрол и повишаване на отговорността, смята Емил Игнатов, който е управител на една от големите таксиметрови компании в София.