19 Април 2024петък19:30 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Лицата на Пловдивската опера

През изминаващия сезон публиката под тепетата се срещна със знаменити изпълнители и преживя мигове на истинско естетическо удовлетворение

/ брой: 166

автор:Пенка Калинкова

visibility 4796

Пловдивската опера е на път да прелее плавно отиващия се сезон в следващия. С "Аида" на Античния театър днес приключва лятното приключение "ОPERA OPEN", но още в края на август ще се повтори гала представлението "VIVA L'OPERA, VIVA LA MUSICA". Пълната догоре чаша на театрона, количеството правостоящи и силните аплодисменти накараха диригента Лучано ди Мартино да обещае дубъл на продукцията. А тя си беше по-италианска отвсякога с избора на репертоар, посвещението на Матера, италианския град-събрат на Пловдив като Европейска столица на културата 2019, участието на Италианския културен институт в София и на фирми, организирани от Италианската търговска камара в България. В основата на организацията  беше "един италианец в България" - артдиректорът на Пловдивската опера и диригент на спектакъла.
Другият чужденец в трупата е веселият австралиец, роден в Мелбърн, Марк Фаулър. Неговата история е не по-малко интересна - знае се, че е бил стипендиант на Райна Кабаиванска, завършва магистратура в НБУ в класа на Наталия Афеян, оттам и познанството му с директорката на Пловдивската опера доц. Нина Найденова. Преди 7 години той избира за своя втора родина България. Пял е на сцената на Старозагорската опера, а от миналата есен е част от екипа на Пловдивския оперен театър. Марк Фаулър се открои с непосредственост, искреност и гласови възможности още с първия концерт, в който бяха представени новите попълнения. Истинските му възможности не само като лиричен тенор, но и като човек с определени артистични умения се реализираха напълно с изпълнението на Неморино в "Любовен еликсир" от Доницети. Той е женен за българка - оперната певица Благовеста Костадинова, а техният малък син вече има своя артпрощъпалник по време на церемонията за обявяването на тазгодишните награди за литература и изкуство "Пловдив", когато Марк беше предпочетен като съводещ на опитната Лили Бързева. Другият подчертано "артист" сред певците в трупата е отличният баритон Петър Данаилов. Ако някой е толкова склонен да се увлича в играта, колкото и колегата му Фаулър, това е именно той, Петър Данаилов - неговият Фигаро, неговият Родриго, маркиз Поза в "Дон Карлос" или Марсел в "Бохеми" и Сержантът в "Любовен еликсир" са хора на действието, често и на прогресивните идеи, те са свободомислещи, просто свободни хора. Завидна творческа кариера на европейските оперни сцени, завидна работоспособност. И универсалност - през сезона той беше и Макбет в едноименната опера на Верди... Екипът на Пловдивската опера е уникален случай за България, каза в едно интервю Петър Данаилов. И наистина в състава са шест сопрана, пет от които млади оперни певици. Три са с името Иванова - Таня Иванова, Станислава Иванова, Светлана Иванова.
Едно от най-силните впечатления на сезона е изпълнението на Таня Иванова в ролята на Лейди Макбет. Познавахме певицата от участието й като Одабела в "Атила" на Античния театър през 2013 г. Пя на пловдивска сцена и Чо Чо Сан в "Мадам Бътерфлай", Елизабет в "Дон Карлос" и Аида - нейното развитие е несъмнено. Мариана Панова е толкова утвърдена и очарователна певица, че никой не поставя под съмнение нейното включване в състава като голяма придобивка. През този сезон тя е Тоска в постановка на Рето Никлер, Микаела в "Кармен" и Мюзета в "Бохеми", събра аплодисменти и със своето изпълнение на песни от Равел и Де Файя и "La vie en rose" в празнични концерти.
Пловдивчанката Евгения Ралчева, ученичка на Александрина Милчева, е майсторка на камерното музициране и нейното участие в концерти бе на място с творби на Шуман, Белини, Рихард Щраус... Неин специалитет е Мими в "Бохеми". С много добри гласови данни е Станислава Иванова - представи се отлично в няколко концерта, вокалното й майсторство и артистизъм бяха оценени по достойнство като Адина в "Любовен еликсир". Всички те, както и по-опитните им колеги, са носители на различни награди от известни международни конкурси. Засега Светлана Иванова е пяла в по-малки роли, но тя е в началото на пътя си.
Трайно свързани с Пловдивската опера са такива утвърдени майстори като мецосопраните Валерия Мирчева и Елена Чавдарова-Иса, сопраното Жанета Стегарева, тенорът Стоян Даскалов, баритонът Михаил Пулиев, напоследък отново и басът Пламен Кумпиков - всички те имат по-голяма или по-малка заетост. Елена Чавдарова винаги радва със зрялото си изпълнение като принцеса Еболи в "Дон Карлос" - двете с Елена Баръмова (Елизабет Валоа) бяха изключителен тандем, и е предпочитана в концертни програми. Валерия Мирчева пее в по-експериментални постановки като "Омагьосаният", където се изисква специфичен актьорски талант. Сега е и златното време за тенора Ивайло Михайлов - пловдивчанин по рождение и по призвание. Той е неспокоен, търсещ човек и когато му се струва, че не е достатъчно зает, приема предизвикателството да бъде член на жури и ментор на риалити формати в телевизията в Сайгон за цели три месеца, а началото на тази година бе ознаменувано от него с 10 представления като Вакула в "Черевички" от Чайковски на оперната сцена в Каляри, най-големия град на остров Сардиния. На пловдивска сцена през този сезон той беше Пинкертон в "Мадам Бътерфлай", Дон Карлос, Рудолф в "Бохеми", Дон Хозе в "Кармен", Радамес в "Аида".
Високото постижение на пловдивска оперна сцена през сезон 2014/2015 е "Макбет", постановка на Нина Найденова. През този сезон видяхме и два спектакъла ("Бохеми" и "Кармен") под режисурата на Мария Елена Мексиа. Този текст няма претенции за рецензия, той очертава една пъстра и менлива картина. Трябва да признаем, че солистите на пловдивска сцена, включително и гастрольори като Камен Чанев, Венцеслав Анастасов, Елена Баръмова, Виолета Радомирска и други, заедно с великолепния оркестър и хор под диригентството и на Диан Чобанов, Иван Ангелов, Константин Добройков, ни накараха да бъдем горди и въодушевени свидетели и почитатели на изкуството им. Симфоничните концерти отбелязаха най-високата си точка през януари, когато под диригентството на маестро Емил Табаков прозвучаха Малер и Рихард Щраус, и през май под диригентството на Йордан Камджалов със солист Евгени Божанов.
В Пловдивската опера напоследък бавят заплатите (те поначало са срамно малки - средната за страната за сценичните изкуства е под 700 лв.), тя е една от обсъжданите и наказаните институции заради лоши практики с билети. Директорите са принудени да броят билети и зрители. Качествените показатели остават някъде встрани, за тях се говори по-малко или въобще не се говори сериозно, експертно. За кусурите на театралната "реформа" надигат глас само отчаяните и смелите, другите си помълчават. Сега се предвиждат промени, пак без да бъдат обсъдени с артгилдията. Чуват се гласове, че така не се прави в средата на годината. Че трябва да се отчита спецификата, социалната характеристика на местата, където се намират театри, опери, симфониети и т.н. 52 културни института, но всички те са поставени в различни условия. При предложените промени по-голям е шансът за оцеляване на тези, които са в големите градове. Въпреки това трудно е да се предвиди каква ще бъде съдбата на Пловдивската опера през следващия сезон. В изминаващия сезон публиката под тепетата се срещна със знаменити изпълнители и преживя мигове на истинско естетическо удовлетворение.


Елена Чавдарова-Иса и Елена Баръмова в "Дон Карлос"

Мариана Панова, Стоян Даскалов и Евгения Ралчева - солисти в празничния концерт по случай 60 години Радио Пловдив

Таня Иванова, Станислава Иванова, Марк Фаулър и Евгения Ралчева в бутиков концерт в началото на сезона

Марк Фаулър и Станислава Иванова в "Любовен еликсир"

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ