29 Март 2024петък03:04 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Румен Драганов:

Гангстерски групи рекетират туристите

Министър Николина Ангелкова не желае да се занимава с управлението на туристическите атракции публична държавна собственост, казва директорът на Института за анализи и оценки в туризма

/ брой: 167

автор:Мая Йовановска

visibility 67

РУМЕН ДРАГАНОВ работи в сферата на туризма повече от 30 години. Завършил е Техническия университет в София и УНСС. Заемал е различни длъжности в туризма - екскурзовод, туристически представител, офис директор в международната търговска организация "Балкантурист", изп. директор на "Балкан холидейз интернешънъл", президент на клоновете в Лондон, Ню Йорк, Рим, Москва, Кайро. Бил е председател на Туристическия комитет към Съвета на министрите в качеството на зам.-министър на търговията и туризма. Председател е на Контролния съвет на Националния борд по туризъм. Директор на Института за анализи и оценки в туризма.


"Хората в Лувъра бяха възмутени - докато вървеше изложбата на златните ни съкровища, се раздаваха боб и таратор в пластмасови чаши"

- Г-н Драганов, след много години борба туристическият бранш има свое министерство. Адекватна ли е обаче неговата политика?
- Краткият и лаконичен отговор е "Не". Министерството беше създадено с изключителната подкрепа на бранша. Той очакваше да види в лицето на държавата своя партньор, собственик на туристически атракции публична държавна собственост - археологически и архитектурни обекти, чудеса на природата, нематериално културно наследство. Тяхната стойност се изчислява на стотици милиарди евро. Това трябваше да влезе в паралел с всички инвестиции, които бяха направени в туризма - хотели, ресторанти, транспорт, сектора на услугите, банки, телекомуникации, селско стопанство и т.н. Създаването на това министерство и осъзнаването на необходимостта от управление на тези туристически атракции трябваше да се "материализират" в откриването на допълнителни работни места и подобряване на местните икономики. Особено в малките населени места, които са отдалечени от центровете и където други бизнеси не могат да създадат поминък. Това залегна в управленската програма на основните партии в правителството.
В правителствената програма залегна и създаването на регистър на туристическите атракции публична собственост, управлението на туристическите зони, на туристическите места и точки. Разчитахме, че министерството ще тръгне именно по тази линия и ще следва логиката на развитие на туризма, на конкурентните дестинации като Турция, Гърция, Румъния, ако щете и Македония. Тези държави именно чрез техните туристически атракции публична държавна собственост успяват да развиват туризма, да правят успешна реклама и да подпомагат бизнеса. Турция например подпомага самолетните полети до страната, тъй като туристите посещават нейните публични атракции.
- Какво конкретно е подпомагането там?
- Те подпомагат чартърните полети с 6000 евро и така правят цената им изключително конкурентна. Турският министър обоснова това с факта, че туристите идват заради атракции държавна собственост. Така турците не загубиха и един руски турист. В Гърция плажната ивица е публична държавна собственост, принадлежи на Министерството на отбраната. И те я дават безплатно на всеки, който получи право да отвори заведение. За чадърите и шезлонгите плажната ивица е безплатна и така привличат туристи, включително и български. Кипър, която е член на ЕС, е махнала визите за руските туристи.
- Значи това не е невъзможно да се случи и у нас?
- Факт е, че Кипър го направиха. Гърция също е член на ЕС, а до нейните острови турците отиват без виза. Всяка страна, която има читаво министерство на туризма, работи в направление подпомагане на бизнеса, припознавайки като собственост туристическите атракции. Това е инструментът.
За съжаление нашето Министерство на туризма вече осми месец не изпълнява програмата на правителството. Няма регистър на туристическите атракции, има само мимикрия в ексел формат, който е пуснат на кметовете на общините, за да попълват атракциите по места. В него са събрани вече 4000 атракции. Министър Николина Ангелкова въобще не желае да се занимава с управлението на туристическите атракции публична държавна собственост, със създаването на работни места, с рекламата на тези туристически атракции и с управлението на туристическите зони. И виждаме какъв е ефектът. На всички тези места през лятото има стотици оплаквания от туристи - от "паяците", които вдигат колите, от бариерите, които се поставят, от проституцията, от наркотиците, от алкохола. Всичко това влияе отрицателно на българския туризъм.
В същото време виждаме и липсата на концепция. Материалите, които министерството е разпратило за Националния съвет по туризъм, показват пълно неразбиране на проблематиката. В тях има данни от националната статистика, интерпретирани така, че да изглежда колко добре е българският туризъм - с ръст през зимата, с туристи навсякъде. Те не виждат страданието на туристическия бизнес от ниската средна заетост на легловата база, която е в рамките на 34-35%. В стратегиите, които г-жа Ангелкова многократно артикулира, се говори за китайски и индийски туристи. Дори в дестинациите, в които тези туристи предпочитат да пътуват - като Великобритания и Франция например, обемите са изключително ниски. Те са равни на македонските туристи, които влизат у нас. А по нейните думи излиза, че те ще задоволят българския пазар, като изместят руснаците. Реално сега има около 16 хил. туристи от тези дестинации.
Виждаме слепота по отношение на основните ни пазари, които могат да генерират повече туристи. Виждаме празнота по отношение на принципите, които трябва да се следват - читаво управление на туристическите атракции. Виждаме негодност по отношение на българския пазар и как този многомилионен пазар генерира туристи за чужбина, а ние искаме да докараме 10 хил. души от Китай. Същевременно 1 млн. българи почиват в Гърция.
- Адекватна ли е туристическата ни реклама, за която министерството получи допълнително пари?
- Министерството пропилява много възможности, когато става въпрос за реклама. Пресният пример е изключително успешното представяне на българските златни съкровища в Лувъра. Заслугата за това е на Министерството на културата. В същото това време г-жа Ангелкова спретна три палатки зад Лувъра, подлъгвайки директора на музея, че иска да направи туристическо мероприятие, а раздаваше боб и таратор в пластмасови чашки. Това беше изключително лошо, драматично представяне на българския туристически продукт. Хората в Лувъра бяха възмутени как е възможно да се предостави тяхна площ по искане на българския министър за подобно лошо представяне. В същото време Ангелкова е поръчала проучване в Италия за нагласите на италианците, като в проучването е включен Китай, а и други дестинации. За него се дават 756 хил. лв., а не е направено проучване какъв е ефектът върху французите от представянето в Лувъра.
- Имаше предложение от бранша да паднат или да се намалят концесионните такси за плажовете, така че за туристите чадърите да са безплатни.
- Трябва да бъдем конкурентоспособни на основния ни конкурент - Гърция, която засмуква около 1 млн. български туристи годишно. Основният ни аргумент е, че в Гърция плажовете се ползват безплатно. Бойко Борисов трябва да разговаря с колегата си Алексис Ципрас, за да разбере каква е практиката на Гърция и тя да бъде въведена в България.
- Наскоро имаше неприятен случай с група ученици, които бяха зарязани в Испания от туроператора си. В тази връзка министър Ангелкова предложи само при сигнал за нередности да се спира дейността на туроператор. Това ли е правилното решение? Бе поставен и въпросът за създаването на гаранционен фонд за такива случаи.
- Това предложение на Ангелкова е абсолютно неправилно, некомпетентно и непрофесионално. Ако се отнема лицензът на туроператора, дори и временно, вследствие на един сигнал, какво става със загубите, които той ще претърпи, а и с туристите, които няма да могат да приключат пътуването си. Така само кризата ще ескалира. Това е негодно предложение.
България не изпълнява задълженията си по европейската директива 90/314 за пакетните туристически пътувания, в която се изисква правителствата на страните членки да създадат достатъчна гаранция за ползвателите на туристически услуги при организирано пътуване с обща цена. Това означава, че трябва да бъдат защитени икономическите интереси на потребителите. В различните страни има различни механизми и гаранционни фондове. Туроператорите, които предлагат екскурзии в чужбина с чартърни полети, участват в тези фондове с процент от оборота, който декларират, или с неотменима банкова гаранция. По този начин, ако се наложи фондът да реагира при временна или пълна неплатежоспособност на туроператора, туристите може да бъдат върнати обратно в страната. Има дестинации, в които лицензирани застрахователи ипотекират имущество или задържат достатъчно големи суми на туроператорите. И при фалит на туроператор те изпълняват функцията да върнат туристите в страната. Не става въпрос за такива символични суми, каквито се внасят тук, в България. Има държави с комбинирана система - и гаранционен фонд, и застраховка. Но България е уникална с това, че законодателството ни изисква всеки турист, който пътува в чужбина, да има в джоба сума, равна на сумата, която е платил за пътуването си. За да може да покрие всичките си разходи, ако бъде изоставен. След което обаче той ще бъде обезщетен само за сумата, която е имал по договор, а не за реално изхарчените пари. Освен това има риск въобще да не се получи обезщетение, защото съгласно закона туроператорът ще изплаща по реда на постъпване на заявките и до лимита, който е определен. Българският турист в чужбина е поставен в изключително неблагоприятно положение.
- Колко са регистрираните туроператори у нас?
- В България има 2878 регистрирани туроператори и туристически агенти. Във Великобритания са 900, които обслужват 56 млн. туристи. А нашите близо 3000 са за 7 млн. туристи. Туроператорите в България плащат застраховка за несъстоятелност, милиони левове отиват при застрахователите, а ако има застрахователно събитие, хората плащат от джоба си и после се нареждат на опашката за възстановяване на средства.
- Постоянно има информации, че от туристите се събират пари за всевъзможни неща. Пресният случай е на плажа Силистар, където туристи бяха блъскани от частна охрана, защото отказали да платят по 10 лв., за да стигнат до морето.
- Трябва да се води борба срещу местните гангстерски групи. Те се събират и рекетират туристите. В страната има над 100 такива гангстерски групи, които за голямо съжаление се покровителстват от различни местни управляващи - от общините, от полицията и от средите на магистратите. Те буквално рекетират туристите. Не става въпрос само за бариерите и "паяците", а и за наркотици, проституция и други, от които обществото губи. Нанасят се щети върху доброто име на българския туризъм.
Голяма част от туристите са недоволни от рекета, който се извършва върху тях, и в същото време виждаме, че едва ли не нещата не се забелязват с години. Добре, че медиите се намесиха в случая с плажа в Силистар и вече са махнати табелите с надпис "Частен път". Значи системата може да бъде задействана. Стои обаче въпросът за стотици подобни случаи по цялото Черноморие.
- Какви са прогнозите ви за чуждите туристи у нас? Имаше опасения за до 60% спад на руските туристи, а министърът съобщи за 20% намаление.
- Настоящият туристически сезон протича по-добре от миналогодишния. Това е заради добрите метеорологични условия в сравнение с миналата година, когато имаше дъждове, наводнения и порои в средата на лятото. Почти всяка събота и неделя имаше дъждове, нарушаване на инфраструктурата, събаряне на хотели, преместване на туристи, човешки жертви. Само съборът в Рожен, който генерира към 350 хил. туристически пътувания, издигна м. юли високо по отношение на туризма. Очаквахме, а и вече виждаме, засилване на много от европейските и извъневропейските пазари - имам предвид туристи от Великобритания, скандинавските страни, Полша, Унгария, Словакия, Чехия. Това е следствие от срива на еврото. В момента на британците им излиза с 20% по-евтина почивката в България. Същото се отнася и за тези, които имат долари, затова е 30-процентният ръст на израелски и турски туристи.
Според Института за анализи и оценки в туризма се движим с ръст от 4% от началото на годината по отношение на броя на туристите. В началото на годината се говореше за спад до 70-80% на руския пазар. Към юни той се движи със спад от 30%, до края на годината спадът ще бъде туширан до около 20%. Имаме абсолютно запълнени чартърни полети от Русия към нас. България се търси в Русия като туристическа дестинация наравно с Турция, Кипър и Гърция. У нас има около 300 хил. имота, закупени от руснаци, които успешно работят като хотелиери, като предлагат имотите си на други руснаци. Това, което загубихме, са детските и ученическите лагери, работниците, които получаваха помощи за почивки в България, както и държавните служители.
- Какви са прогнозите ви за приходите?
- По отношение на приходите ще имаме спад поради няколко причини. Едната е безпрецедентното поевтиняване на българския туристически продукт. Много от хотелиерите смъкнаха цените в началото на сезона с 20 до 30%. Поевтиняването на горивата доведе до по-евтини пакети. Налице е и пестеливост в населението през последните години. Хората не искат да харчат парите си, а увеличават спестяванията си в банките.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ