28 Март 2024четвъртък21:40 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Проф. Румен Гечев:

Проверките бяха подарък за бензиностанциите

ГЕРБ не са се отказали от кампанийни, но напълно безплодни акции преди избори, казва заместник-председателят на парламентарната комисия по бюджет и финанси

/ брой: 196

автор:Мая Йовановска

visibility 48

Румен Гечев е роден през 1956 г. в Червен бряг. През 1980 г. завършва политическа икономия във ВИИ "Карл Маркс" (днес УНСС), където започва да преподава в Катедрата по политикономия и военна икономика. Специализирал е икономика в Илинойския щатски университет (1987-1988), Университета "Теймс Вели" (1993) и Аризонския университет (1993). През 1995-1997 г. е зам.-председател на МС и министър на икономическото развитие в правителството на Жан Виденов. След това се оттегля от политическия живот и продължава да преподава в УНСС. Депутат от БСП в 37-то, 42-то и 43-то Народно събрание. Проф. Румен Гечев е зам.-председател на парламентарната Комисия по бюджет и финанси.


"Картелно споразумение може да се докаже единствено със специални разузнавателни средства"
"Не е вярно, че горивата у нас са по-скъпи от средноевропейските, но доходите ни са най-ниски"

- Проф. Гечев, приключиха шумно обявените проверки по бензиностанциите, при които бяха засечени едва 87 нарушения на измервателни уреди сред близо 12 000. Какво доказаха тези проверки?
- Тези проверки доказаха, че управляващите от ГЕРБ не са се отказали от кампанийни, но напълно безплодни акции преди избори. От сряда миналата седмица проглушиха медиите за някакви мащабни проверки, а се оказва сега, че става дума за под 1% установени нарушения. Ами те не могат да си покрият сигурно и разходите по проверките. Освен това с тази кампания управляващите осигуриха индулгенция за над 99% от колонките на бензиностанции, че са в тип-топ техническа изправност. Какъв подарък за веригите от бензиностанции, и то далеч преди Коледа, но близо до местните избори! А изборите са скъпо мероприятие и финансирането им не е лека задача. Има и нещо повече от странно в начина на провеждане на това по същество предизборно мероприятие. Още от миналата сряда премиерът, членове на правителството и шефове на държавни институции забиха барабаните дори преди старта на самите проверки. Нещо като "оправяйте бакиите, че идваме да ви проверяваме". И тогава какво всъщност са проверявали държавните органи - само дали евентуалните нарушители ще сколасат набързо да си върнат настройките на измервателните уреди в рамките на стандарта. А здравият разум подсказва, че такъв вид проверки трябва да се правят изненадващо и масирано и чак тогава да се обявяват резултатите.
Всъщност, мисля си, че тук може да се разсъждава и в посока на това дали държавни люде не са улеснили престъпни елементи да избегнат възмездие, като са ги предупредили по всички възможни информационни канали. Това не е ли укривателство на евентуални престъпления? И ако е така, срещу какво е направено това? И пак стигаме до предстоящите избори.
- Премиерът Борисов заяви, че от два месеца ДАНС наблюдавала бензиностанциите и че "държавата е много за бой", че никой не е контролирал бензиностанциите. Ако е така, това не е ли упрек към самия него?
- Да, действително е трудно да се вникне във вътрешната логика и в изказа на някои наши държавници. Ами нали през последните шест години партия ГЕРБ управлява пет години и сега са във втори мандат. При това положение излиза, че г-н премиерът насъсква обществеността да бие държавниците от ГЕРБ. Които, видите ли, миналата сряда сутринта, малко след първи петли, се усетили, че нещо не е наред в бензиностанциите. А пък според псевдо-проверката им излиза, че над 99% от приборите са си наред. А това, че ДАНС била "наблюдавала", е похвално. Те и КТБ си наблюдаваха, но 5-6 милиарда ги няма или по-точно си ги има, но са вече в чужди джобове.
- Борисов съобщи също, че има горива с примеси, като бе направен намек и за картелни ценови споразумения в продажбата на горива. Какво е вашето мнение по тези въпроси?
- Едва ли някой очаква, че би имало писмено картелно споразумение. Ако е устно, то може да се докаже единствено със специални разузнавателни средства. Ще сме благодарни, ако Комисията за защита на конкуренцията установи такова закононарушения. Но това, уви, надали ще се случи. Действително ценовите разлики между веригите са пренебрежимо малки. Но това не би било резултат само от евентуални съглашателства между продавачите. Те просто следят пазара и поддържат печалбите си на възможно най-високи нива. Такива са законите на пазарната икономика. Що се отнася до неправомерно влагане на некачествени заместители в горивата в ущърб на купувачите и на държавата - то това е проблем, който може да се установи и реши с технически средства, с мащабни проверки и стриктно прилагане на закона. Въпросът е в организацията и волята от страна на управляващите, които и да са те. Нерешаването на този проблем, и то от много години, основателно поражда съмнения за корупционни схеми с участието на представители на проверяващите държавни органи.
- но все пак, защо пазарната конкуренция не решава въпроса с това картелно поведение на продавачите и защо те не се стремят да си увеличават пазарните дялове чрез продажбата на по-ниски цени?
- Този въпрос е логичен, но отговорът му не може да бъде даден в няколко изречения. И все пак, правилно очаквате пазарната конкуренция да не позволява такова картелиране. Но това е, ако има силна конкуренция, а такава няма. Първо, конкуренцията в продажбата на горива е териториално ограничена. Ако средни и малки по големина продавачи в Благоевград например понижат цените, няма как да привлекат клиенти от Бургас или Русе. Да, това могат да правят само големите вериги, които покриват цялата или по-голямата част от територията на страната. Но колко са тези вериги - четири-пет. А те контролират основния обем от продажбите, т.е. конкуренцията е ограничена само до няколко "играчи". Второ, в страната ни има само една петролна рафинерия, която осигурява основните количества горива. Да, има и внос на горива, основно от Гърция, Румъния и Австрия, но количеството им в общия обем на продажбите не е достатъчен да тласка цените надолу. Трето, голяма илюзия е, че горивата у нас били много по-скъпи от средноевропейските. Ето, пред мен е разпечатката от сравненията на тези доларови цени в интернет от 17 август от globalpetrolprices.com. Среднопретеглените доларови цени на бензини за литър са например: за България - 1,27, за Полша и Унгария - 1,31, за  Чехия - 1,36, за Австрия - 1,41, за Хърватия - 1,42, в Гърция цената е 1,69 и дори в Румъния е 1,36 долара за литър. Това означава, че, от една страна, няма смисъл съседите ни да внасят в България и да продават на по-ниски от техните национални цени. Те просто осигуряват горива на техните собствени вериги, т.е. печелят от оборота у нас, а не от ценова разлика. От друга страна, цените на бензините в България са на най-ниските нива в ЕС. Например в страни като Холандия, Норвегия или Великобритания цените се движат от 1,79 до 1,86 долара за литър. С други думи, българският пазар се характеризира с ниски цени на бензина и малка емкост, т.е. на този етап той не е привлекателен за вносителите.
- Но това означава ли, че всичко е наред с пазара на горивата и предложенията на управляващите за законови и нормативни промени са неоснователни?
- В пазара на горивата у нас има сериозни проблеми, но те трябва да се индентифицират точно и да се решават професионално. С политиканстване и предизборни фойерверки нищо няма да стане. Има нужда от всеобхватен, редовен и непредвидим технически контрол върху всички уреди за измерване на количествата и качествата на продуктите, за осигуряване на връзка между електронните системи на бензиностанциите и оторизираните държавни институции. Трябва да се промени механизмът, свързан с времето на реакция на продажните цени на петрола и тези на горивата. Защото сега очевидно продавачите на горива се бавят с понижението на цените, когато петролът поевтинява. И обратното, бързо смогват да завишат цените, когато петролът поскъпва. И най-важното, трябва да растат доходите на българите. Това е основният проблем. Защото фактически горивата ни са евтини по стандарта на европейския пазар, но са скъпи при най-ниски доходи в ЕС. И вместо да разтягат локуми за мнима борба с "изедниците продавачи", управляващите трябва да полагат усилия за развитието на родната икономика. Но това, което показват до момента, е доста обезкуражително. То не може да се скрие, въпреки приемащата катастрофални вече размери монополизация на медиите.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ