Полша няма лиценз за ремонт на МиГ-29
Ще смятаме изтребителите за бракувани, обяви руската самолетостроителна компания
/ брой: 200
Полша няма лиценз да ремонтира и обслужва самолетите Миг-29. Ако изтребителите, които са на въоръжение в българската авиация, бъдат ремонтирани от Полша, руската самолетостроителна корпорация МиГ (РСК МиГ) ще ги смята за бракувани и ще снеме от себе си отговорност за по-нататъшната им експлоатация. Това съобщиха руските агенции, като се позовават на корпорацията.
В петък военните министри на България и Полша Николай Ненчев и Томаш Шемоняк подписаха споразумение за сътрудничество и писмо за намерение, които трябва да подготвят сключването на конкретен договор за ремонта на изтребителите.
Полша до средата на следващата година ще ремонтира двигателите на три изтребителя, а до края на 2016 г. - на още три.
Още през юли, когато станаха ясни намеренията на Николай Ненчев да сключи споразумението с Полша, министърът заяви, че поляците ще ремонтират старите изтребители МиГ-29 на цена до 20% по-ниска от руската оферта. Това веднага бе опровергано от представителя на РСК МиГ в България, втория български космонавт ген. Александър Александров. Той бе категоричен, че министър Ненчев или е бил подведен, или не е запознат с условията за ремонта на изтребителите, или лъже.
"Полша няма лиценз за ремонт и удължаване на ресурса на двигатели за изтребителите МиГ-29, дори и за своите", обяви тогава Александров.
Той каза, че министърът е спрял изпълнението на два договора за ремонт на МиГ-29, сключени на 30 април т.г. За това говори и о.р. ген. Михо Михов по ТВ7. Договорите са парафирани от шефа на дирекция "Инвестиции в отбраната" на МО Венислав Цанов и от РСК-МиГ. Но преди да бъдат изведени в деловодството, Ненчев ги спрял без обяснение, под лъжливия предлог, че няма пари, а те са били осигурени.
Единият договор е за ремонт на два двигателя и самолетни агрегати, а другият - за удължаване на ресурса на други двигатели с 50 часа. "Започнаха да се пазарят и искаха цена за двата двигателя, за да им излезе по-евтино - като за 14 броя, тъй като поканата за преговорите бе за толкова. От РСК-МиГ се съгласиха. В момента договорите са висящи, не се изпълняват, защото МО ги замрази", обясни тогава Александров. Според него във ведомството на Ненчев чакали да видят как ще приключат преговорите с поляците.
"В момента полските военновъздушни сили разполагат с части за ремонт на два двигателя. Но тяхното законодателство им забранява да ги изнасят за други държави", категоричен бе тогава Александров.
Той каза още, че Полша внася резервни части за МиГ-29 от Русия и поради тази причина полската оферта не може да е по-евтина от тази на РСК-МиГ.
Още тогава Александров обяви, че ако ние дадем на поляците да ремонтират наши двигатели, РСК-МиГ ще ги счете за бракувани и ще снеме отговорност за тях, защото друг няма право да ги пипа.