Егати държавата
/ брой: 270
Среднощният трагикомичен екшън с принудените да кацнат на летище Пловдив самолети с няколкостотин пътници заради лошото време изобщо не е изненада. Напротив, подобен сценарии бе предизвестен от синдикатите и работещите на аеропорта още в началото на годината и въобще не трябва да гледаме с изненада на случилото се.
До тая каша се стигна заради мъдрото управленско решение летището, което е под шапката на ръководеното от Ивайло Московски Министерство на транспорта, да премине на дневен режим на работа. Или каквото определение даде депутатът от БСП Георги Търновалийски, който първи алармира за готвените от управляващите и местната власт в Пловдив безобразия, че летището ще заработи както "Плод и зеленчук". И за жалост се оказа лош пророк. А иначе в създалата се ситуация е повече от ясно, че работещите в един "Плод и зеленчук" няма как да се справят в подобна екстрена ситуация с принудително приземили се посред нощ самолети. Това доказват и думите на шефа на аерогарата Стефан Щърбанов, който заяви по-късно вчера, че летището "има работно време и през нощта може да се ползва за аварийно кацане само по заявка, за да може да се гарантира пожарно и аварийно осигуряване". Аварийно кацане по заявка? Това не може да е истина...
Когато слуша човек разказите на очевидците, му се струва, че случката е достойна за роман на Артър Хейли. Истината е, че подобна ситуация е нещо нормално за нормално функциониращо летище. Даже определението "нормално" е излишно. Щом нещо е наречено летище, а не вариете например, то трябва да отговоря на критерии за летище. Но явно това в Пловдив вече не е. Въпросът тук е дали авиокомпаниите, които имат договори с летището, защото без договор те не биха могли да кацнат в Пловдив, са наясно, че вечер в 22 часа то хлопва кепенците?
Именно заради този режим на работа се е наложило нощес да будят от сън малцината останали служители на аеропорта, които съвсем наскоро са били намалени с още 50. Пътниците от двата самолета първо имали усещането, че са кацнали на тъмна нива в Конго. После два часа чакали само за да им турят стълбите, по които се излиза от летателната машина. Да не говорим за разтоварването на багажа и за осъществяваното на митническия и полицейски контрол. Добре, че все още няма сняг, защото и снегопочистващата фирма вече е аут от аеропорта.
А иначе в светлината на терористичните атаки от последните седмици трябва да припомним, че летищата са ключови за националната сигурност обекти. Заради постоянните заплахи държавите по света затегнаха жестоко режима на летищата си, ние обаче оставяме важни за сигурността ни обекти да работят почти артистично. Като за това изобщо не са виновни работниците и служителите на летище Пловдив, а управляващите, които очевидно се стараят да затрият аеропорта. Всъщност на случката с двата самолета от неделя през нощта можем да погледнем и като на генерална репетиция доколко са готови нашите стратегически обекти за справяне в терористична ситуация, въпреки че управляващите се тупат в гърдите.
Абе, егати летището, егати правителството, егати държавата!