Опит
На театър вместо в "Макдоналдс"
/ брой: 52
Почти пълна липса на интерес към "сериозната култура" отбелязва Националният статистически институт на Полша - ГУС. Според неговите изследвания едва 4 на сто от поляците посещават веднаж годишно симфоничен концерт. В изложбените галерии "се отбиват" не повече от 5 процента. На театър ходят около 8 на сто.
Още по-мрачна е картината, която представя последното изследване на социологическата агенция АРС. Според него около 85 на сто от възрастните поляци заявяват, че не се изнтересуват от класическа музика и изкуство, от опера и театър. Те предпочитат "леките жанрове" на масовата култура и телевизионните реалити шоута пред сериозните.
Може ли операта да бъде като "Макдоналдс"? - пита тиражният всекидневник "Газета виборча" в свой анализ на явлението бягство от "сериозната култура", като отговаря на въпроса недвусмислено: Да, възможно е "съотношението на силите" да се промени в полза на "класиката", но за това е необходимо да се потърсят по-гъвкави форми за нейното "доближаване" до зрителите. Стандартните спектакли и концерти да бъдат заменени с новаторски търсения и по-добра реклама.