27 Април 2024събота01:02 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Красимир Лалов:

Назначенията в ДАИ са политически

Изгонени от стария началник с подозрения, че са корумпирани, бяха възстановени на работа, казва зам.-председателят на НСБП

/ брой: 78

автор:Мая Йовановска

visibility 1395

Миналата седмица мина под знака на скандалите, свързани с ДАИ. Шефът на "Автомобилна администрация" (бившата ДАИ) Цветелин Цветанов беше арестуван при операция на ДАНС, ГДБОП и Специализираната прокуратура. Версията, по която се работи, е за изнудване на превозвачески фирми, вземане на подкупи за издаване на лицензи и фалшифициране на протоколи от шофьорски изпити и издаване на фалшиви книжки. По този повод разговаряме с Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП), който сензационно разкри миналата седмица, че лично е присъствал на пазарлък за поста регионален директор на ДАИ в един български град, като "цената" можела да стигне до 50 000 евро.
 

"В ДАИ има едни дълбоки схеми, незнайно от кого покровителствани, които се въртят успешно от около 15-16 години"
"Могат да бъдат хванати фалшивите книжки само на хората без образование"


- Господин Лалов, наистина ли е толкова голяма корупцията в "Автомобилна администрация", каквито подозрения се чуха през миналата седмица покрай арестите?
- Понятията толкова голяма, толкова малка са много относителни. Въпросът е има или няма корупция там. От години наред нещата са все така, че в един момент се арестуват един куп хора. Значи има.
- Това не се случва за първи път.
- Да. Не се случва за първи път.
- Беше ли доказано нещо след такива проверки в предишни години и какво смятате, че ще се случи след сегашните арести?
- Не, нищо не беше доказано. Ние към момента знаем само за едни намерени пари. Впоследствие може да се окаже, че тези пари са били на съседа. Или пък са били оставени временно от някого. Кой знае какво може да се окаже. Така че как ще се развият нещата... малко ми е съмнително. Това е така поради простата причина, че досега нищо не се е случило, в това число и с човека, който оглавяваше Великотърновския регионален отдел на автомобилната администрация. Не знам накъде ще вървят нещата. Това е въпрос на политическо решение. Докъде ще стигнат контролиращите органи в този случай, не говоря за съдебните, а за контролиращите - също един господ знае. Това се отнася за един сегмент от дейността на агенцията, а пък много неща говорят за други части от дейността й - че и там рибата се е вмирисала. Въобще нещата са много относителни, всичко зависи от това какво политическо решение ще се вземе и дали оттам нещата ще си дойдат по местата.
- Възможно ли е в агенцията да е имало и някакво политическо вмешателство, каквито въпроси също бяха отправени миналата седмица?
- Не разбирам в какъв смисъл ме питате, но в основата си тези назначения в България са политически. Ние за повече от 20 години сменихме около 30 началници. След всички избори началникът се сменя и надолу също. И всички тези назначения са политически. Те не са нито съгласувани с бранша, нито някой е избирал хора по това дали наистина стават за тази работа. Аз се шегувам, което обаче за жалост е жива истина - че ние сме имали шеф на ДАИ, който е завършил балетното в Санкт Петербург. Този човек не е виновен, че са го назначили, но им се чудя на акъла.
- Чуха се коментари, че прекалено много правомощия са съсредоточени в агенцията. Това така ли е?
- Тук трябва да разделим нещата. Такава агенция имат и германците, и турците, въобще всяка една нормална държава си я има и си върши контрола. Става въпрос за делегиране на някакви права - някъде са делегирани, другаде - не. Не мисля, че това е проблемът, защото властта е в контрола. Поне към момента не намирам, че те са преяли с власт. Ако погледнем и други структури - там също има власт, но такава им е работата. Друг е въпросът, ако го разгледаме в посоката дали тази работа се върши както трябва. Смея да бъда откровен, че години наред, след като стават такива скандали, явно работата не се върши, както трябва. Явно лизинговият принцип е дълбоко залегнал в дейността на "Автомобилна администрация". Не трябва да бъркаме "Автомобилна администрация" и ДАИ, защото навремето ДАИ беше една малка частица от тази дейност. Казваха даяджия на тези, които стояха на пътя. "Автомобилна администрация" извършва далеч по-голям обем дейности. Не ме учудва, че в "Автомобилна администрация" нещата вървят към корупция. Повече от ясно е това, ако направим съпоставка между предишния ръководен екип, оглавяван от господин Димитър Ганев, и сегашния, който беше ръководен от господин Цветанов. При тази съпоставка можем да видим, че хората, изгонени от Димитър Ганев с подозрения, че са корумпирани, изведнъж бяха възстановени на работа. Явно в ДАИ има едни дълбоки схеми, незнайно от кого покровителствани, които се въртят успешно от около 15-16 години.
- Какво е решението, лечението на всичко това?
- Решението е много просто и ние преди три години го предложихме. А то е назначенията от шеф на агенцията надолу да нямат нищо общо с политически фактори. Каквито към момента на 100% мога да кажа, че има. Те трябва да стават с участието на бранша. А и темата за конкурса малко позагуби своя смисъл, защото не се използва както трябва. На тези места трябва да бъдат назначавани хора, които със своите действия да изправят на крака цялата "Автомобилна администрация". В агенцията има не повече от 5-6 човека, които знаят защо са там и разбират какво се върши там. За жалост останалото е плява, която само тежи. Трябва да се възприеме принципът за безпартийност, ама наистина за безпартийност, защото иначе започват едни ходения и обяснения, че това е наш човек, че онзи е на еди-кой си човек и т.н. Мога да ви кажа, че е страшно. Вследствие на което, тъй като нашият бранш зависи на 100% от дейността на "Автомобилна администрация", се слага прът в дейността на автомобилния бранш. Направо е трагично.
- Беше обявено, че от вчера започва проверката на транспортното министерство и МВР за фалшиви книжки за правоуправление. Какво да очакваме от тези проверки и как фалшива книжка може да бъде доказана?
- Това може да бъде проверено, но е много трудно. Поради простата причина, че единственото нещо, което може да е ясно доказателство, е когато човекът, на когото е издадена книжката, е неграмотен. Става, когато хванете някой, който има книжка, пък няма основно образование. Само тогава е възможно, но всичко останало как да бъде хванато? Има и други случаи. Например някой, който е грамотен и има необходимото образование, явил се е, но след година и половина е забравил правилника. И никой не може да каже, че книжката му е фалшива. Относно другите неща, които са се развивали - все още няма яснота за какво точно става въпрос. Чухме за някакви курсове по АДР(курсове за опасни товари). И тук не бих се учудил, че са се случвали заигравания. Въпросът е, че случаят има две страни. Тези, които ги обучават и тези, които ги изпитват. Например тези школи по обучение на курсисти, самите те са проводници на натиск върху администрацията да могат да се уредят нещата. Някак си не става един юнак да отиде и да се занимава с началник на отдел, който да го приеме в агенцията и той да му даде рушвет. Има някаква изградена система.
- Миналата година вашата организация изпрати писмо на премиера, в което се оплакахте от натиск. Какво последва?
- Определен кръг администратори започнаха да пускат доноси чрез подставени лица - до МВР, до ДАНС, че ние сме мошеници и какво ли още не. И то само с една цел - за да си създадат необходимия разкош, за да могат да работят, защото автомобилният бранш им пречи. И минаха проверките, но нищо не беше установено. Обвиняваха ни, че даваме рушвети. Как си представяте хора, които се занимават с браншова дейност и много добре познават нещата, да тръгнат да дават рушвети, да си плащат такса "спокойствие". Каква такса "спокойствие"? Това например може да се "събира" от строителни фирми, които имат камиони, и такива, които нямат лицензи.

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 436

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 457

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 436

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 497

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 430

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 358

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 493

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 492

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 435

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 430

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ