Стига, бе! Повярвахме
/ брой: 83
Наскоро бяха оповестени данни от изследване, като се твърдеше, че е направено по поръчка на Европейския парламент, в което се казваше, че България губи заради корупция до 19 млрд. евро годишно. Споменаването на тази огромна сума през миналата седмица от депутатката от БСП Корнелия Нинова взриви страстите сред гербаджиите в Европарламента, та чак излязоха с официална позиция. А факта, че от години ни нареждат сред първенците в ЕС по корупция и подкупи, ще се намери ли някой да оспори?
Впрочем проучвания за корупцията си имаме и родни. Анкета сред бизнеса показа, че през миналата година сериозно са се увеличили корупцията и престъпността. Къде е най-много корупцията? Бяха посочени обществените поръчки, съдебната система, а третото място си поделят МВР и КАТ. Та като стана дума за КАТ, миналата седмица шефът на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев от РБ предложи част от глобата да остава за пътния полицай, който я е наложил. Това според него било начин да бъде пресечена корупцията.
Стига бе, господин Ананиев, вЕрвате ли си, че така ще бъде пресечена корупцията? А не е ли възможно само способите й да се трансформират и обогатят и накрая даже да се увеличи? Че като наизскочат едни ми ти катаджии с бланки, то печатниците няма да им насмогнат. Ще бичат на акорд. От друга страна, на нарушителите вероятно бързо ще им стане ясно, че ако извадят по-голям от полагащия се на катаджията процент, целият акт ще отпадне и талонът ще си остане чист.
Абе нали те затова получават заплати - да санкционират безпристрастно нарушителите. Не означава ли добре свършената работа в КАТ по-малко нарушения, по-малко катастрофи и по-малко загинали? А това как ще бъде стимулирано?
Иначе няма да е лошо като катаджиите ще вземат процент от глобите, същият този процент да може да им бъде удържан, ако актът падне в съда.