15 срещи между Джина и Фидел
Фикция и реалност за един мистериозно изчезнал филм
/ брой: 88
През 1974 г. световноизвестната, но вече оттеглила се от киното Джина Лолобриджида пристига в Хавана, за да направи поредица от интервюта с Фидел Кастро и да заснеме филм-портрет за телевизия RAI. Актрисата прекарва десет дена в компанията на Фидел Кастро, обикалят Куба, филмът-портрет е заснет, но италианската компания никога не го излъчва, а по-късно се оказва, че дори и копията мистериозно са изчезнали. Озовала се в свят, съвършено различен от това, което първоначално си е представяла - света на живеещата все още с треската на революцията Куба, Джина Лолобриджида влиза в ролята на журналист и открива, че Фидел Кастро изглежда не е онзи диктатор с окървавени ръце, описван от европейските информационни агенции.
Какво точно се е случило в Куба през тези десет дни? Това се опитва да разкрие унгарският драматург Жолт Пожгаи в камерната си пиеса, озаглавена "Джина и Фидел", която самият той поставя в зала "Методи Андонов" на Сатиричния театър. Пиесата е написана въз основа на действителна среща между Джина Лолобриджида и Фидел Кастро и в този смисъл би могла да се възприема като документална, без в драматургичната тъкан да се използва нито един елемент от направения тогава репортаж, както и от описанието на срещата, която разпалва творческата фантазията на драматурга. Така че всъщност "Джина и Фидел" е необичайна смесица между фикция и реалност, създаваща напрегнатата атмосфера на спектакъла.
Структурирано в 15 срещи между Джина и Фидел, по време на които политическият лидер и екранната звезда постепенно трупат доверие помежду си, а същевременно свалят маски, спомени, трансформират представи за себе си и за другия, представлението предизвиква както интереса, така и съпричастието на зрителя. Защото именно това смесване на истина и въображение, на реалност и фикция поражда многообразието на темите, образите и проблемите в това представление, изградено чрез поредица от добри психологически ходове, разкриващи човешката чувствителност под плакатния имидж и изграждащи двата образа чрез пищен, мощен, безпощаден и истински красив диалог. Между епизодите, проследяващи отделните срещи и разговори на двамата, на фон вървят документални кадри от техни изяви, придаващи автентичност на сценичното действие. В ролята на Джина се превъплъщава Нона Йотова, а Кирил Ефремов пресъздава образа на Фидел. Сценографията и костюмите са на Лилия Бабунова.
Нона Йотова и Кирил Ефремов в сцени от спектакъла
Снимки Симон Варсано