29 Март 2024петък12:15 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Проф. Юрий Търкаланов:

Поредната идея за реформа в МВР е с неясен резултат

Липсва визия какви кадри ще са необходими за следващите години, казва експертът

/ брой: 96

автор:Ина Михайлова

visibility 2688

ЮРИЙ ТЪРКАЛАНОВ е завършил факултета по журналистика на Санкт-Петербургския държавен университет. Защитава докторска дисертация по проблемите на журналистиката и социалното управление. От 1989 г. е служител на МВР. Продължително време работи, включително и на ръководни длъжности, в аналитичните структури на контраразузнаването (Национална служба "Сигурност"). Преподавател е в Академията на МВР от 2005 до 2015 г. Ръководи катедра "Организация и тактика на контраразузнавателната дейност" във факултет "Сигурност" до 2009 г. Води авторски лекционни курсове в СУ "Св. Кл. Охридски" и УНСС, преподавал е в НБУ и ВСУ "Черноризец Храбър".

"Знанията за националната сигурност са част от гражданската култура"


- Социологическо проучване, което излезе неотдавна, показа, че едва 18 на сто от българите имат доверие на МВР, а близо 50 на сто нямат никакво доверие. Да свикваме ли да живеем без МВР?
- Тези резултати малко ме учудват. Очаквах по-висок процент на доверие в МВР. През годините се запази тенденцията доверието към армията и полицията да бъде сравнително високо, за разлика от други органи на изпълнителната и законодателната власт.
Без МВР няма как да живеем. Само че дали трябва да живеем с такова МВР? Очевидно това МВР има проблем с доверието. Една от причините е, че в последните години то се превърна от Министерство на вътрешните работи в, както понякога се казва образно, министерство на всичките работи. Прие много функции и задачи, които го правят тежка, бюрократична и трудно управляема структура. По тази причина политическото и професионалното ръководство на МВР, струва ми се, понякога не може да обхване всички задачи, с които министерството се занимава.
- На обществото обаче му омръзна да се говори за реформа в МВР, а такава да няма.
- МВР малко се е реформирало след 1989 г. По мое мнение има две сериозни и сравнително успешни реформи. Първата е от 1990-1991 г., когато министър беше Христо Данов. Тогава бе направен преход към по-модерно и различно МВР. Тогавашният устройствен закон от всички се оцени като добър и сполучлив. От различни по характер структури - управления на ДС, милиция, Гранични и Вътрешни войски, бе създадена сравнително единна структура с национални служби. Започнаха да се приемат и закони за тези служби. Другата сравнително успешна реформа бе през 1997 г., когато започна частичната девоенизация. Поставено бе началото на преобразуването на Гранични и Вътрешни войски в полицейски служби. Решиха се сериозни социални проблеми на служителите на МВР, като бе определен ясен критерий за формиране на тяхната заплата. Тогава те почувстваха сериозна подкрепа от страна на държавата, получиха и достатъчно средства, за да могат да си вършат работата. След това в годините последваха различни реформи, от които има какво да се желае.
- Сега пак се говори за реформа в МВР, има и законопроект.
- Категоричен съм, че реформа в МВР трябва да има. Във внесения проект има предложение за структурни промени, каквито по същество отдавна не са правени, и текстове, свързани с преминаване на службата. За пръв път в този проект се говори за изпълнителна агенция като стъпка за преобразуване на ГД "Пожарна безопасност и защита на населението". Част от административните и стопански дейности също се отделят в изпълнителна агенция, а дейностите по административно обслужване на населението - в държавно предприятие. Трудно е да се прецени дали това е добре или не. В законотворчеството ни липсва важен момент - предварителната оценка на последствията от приемане на даден закон. В случая такава оценка трябва да има и тя се прави не от един човек, а от екип специалисти в различни области.
- Откривате положителни идеи, но защо законопроектът "Бъчварова" катастрофира още в комисията на Цветан Цветанов? Бламиран ли беше или не предлага нужната реформа?
- Може би и двете. Можеше да се действа още по-решително, да се търсят по-сериозни стъпки, като се преговаря и със синдикатите. На този проект, който съдържа положителни елементи, най-много му липсва оценката, анализът за резултата от неговото действие. Вероятно и заради това той не беше подкрепен още в комисията по вътрешна сигурност. Задавам си дори въпроса - този проект бил ли е обсъден достатъчно сериозно в МВР или това е станало само в две дирекции?
- Реформата в МВР и най-вече 20-те заплати при пенсиониране предизвикват противоречиви реакции в обществото.
- В обществото, не знам дали съзнателно насаждано, битува неразбиране какво получават служителите на МВР. Създава се впечатление, че получават някакви бонуси и привилегии. В закона се говори за обезщетения. Обществото се дразни, че служителите на МВР, по подобие на тези в МО и БА, получават 20 заплати или по-малко в зависимост от прослуженото време, когато напускат системата. Тези допълнителни средства са свързани с ограниченията на гражданските им права. Те нямат право да се занимават с търговска дейност, да участват в други дейности и пр. Останалите български граждани имат право да работят на 2, 3 и повече места, да получават доходи от тях. Навсякъде по света подобно ограничение на гражданските права в такива структури се компенсира. И тази компенсация е оправдана. Служителите на МВР, МО, БА и на другите служби за сигурност трябва да работят единствено и само за националните интереси. Останалите дейности могат да ги поставят в ситуации на зависимост.
- Политиците трябва да осъзнават това, защото е свързано с националната сигурност и интереси. Обществото - също. И въпреки това от средите на политици и управляващи се раждат идеи за отнемане на социални компенсации и се настройват отделни слоеве на обществото едни срещу други. Министър Бъчварова ни увещава, че битовата престъпност намалява. Намаляват обаче и сигналите към МВР поради липса на адекватна реакция. Увеличават се случаите на саморазправа. На границата не достигат хора, граничните полицаи спят в палатки и нямат обувки. А бюджетът на МВР прогресивно расте...
- Погледнато от една страна, това действително е така. Служителите на МВР по официални данни са около 45 хил. Полицаите са по-малко от половината от тях. Но във всяка структура има дейности, без които изпълнението на задачите е невъзможно. Не може всички да са на улицата и на границата. Очевидно е, че нещата трябва да се преподредят. Има неефективно използване на средствата, има и места, където потъват пари.
Един от подходите, които се опитват да приложат в МВР от няколко години, е да диференцират полицейските функции от административните. Сигурно не е лошо. Критерият обаче е неясен. В МВР има звена по планиране и анализ, по подготовка на служителите, които няма как да бъдат определени като чисто административни. Без тях е невъзможно изпълнението на основните задачи.
Има нужда от преструктуриране и прехвърляне на дейности, които не са пряко свързани с полицейските функции. Един от вариантите е посочен в проектозакона. Трябва обаче от МВР да се изведат още функции. Има възможност част от тях да се прехвърлят към общините. И в рамките на главните и областните дирекции да се съсредоточи дейността преди всичко по борба с престъпността, опазване на обществения ред, защита на границата.
- Сега въпросът с границата е болезнен?
- С границата имаме проблем. Но той не е само наш.
- Но неслучващото се с МВР е заплаха за националната сигурност?
- МВР е съществена част от системата за национална сигурност. Всичко започва от подбора, подготовката, повишаването на квалификацията на кадрите, тяхната мотивация и обяснението на обществото за характера на дейността им.
- Т.е. проблемът е комплексен и занемарен в годините?
- Може да се каже. Няма ясна визия какви кадри ще ни бъдат нужни след 2, 5 или 10 години. Сега се подбират хора, които са нужни в момента за решаване на конкретни задачи, а те бързо се променят. В проектозакона за МВР се обръща внимание на поддържането и повишаването на квалификацията. Как ще стане това? Логично е да става в Академията на МВР. Начинът, по който се поглежда към Академията в проектозакона, не показва, че ръководството на МВР има доверие във възможностите й.
Академията на МВР може да се превърне в един от центровете за подготовка на кадри не само за чисто полицейска дейност, а въобще в системата за националната сигурност. Нещата обаче вървят в обратен ред. През 2009 г. бе ликвидиран факултет "Сигурност", а Академията като цяло започна да губи потенциал, включително и академичен. Специфичните знания за службите за сигурност, вместо да се съхранят и развиват постепенно, бяха пренебрегнати.
- Целенасочено ли бе извършено това?
- Очевидно става въпрос за неразбиране на ролята и смисъла на образованието в обществото изобщо. България има нужда, включително и в подготовката на служителите на МВР, от държавници с виждане, че парите за образование не са на вятъра. Във Франция например професионалната полицейска подготовка задължително се допълва с гражданска. Опитахме да направим нещо подобно в Академията на МВР. И моделът работеше добре, но накъде ще отиде при новата обстановка, при новото структуриране на Академията - никой не може да прецени. Гаранция, че ще продължи - няма.
Знанията за националната сигурност не са привилегия само на служителите на МВР и на специалните служби. Те са част от гражданската култура. Хората трябва да знаят какво работи МВР, полицията, специалните служби, и да имат информирано отношение към дейността им.

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 1

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 1

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 0

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 0

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 1

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ