05 Май 2024неделя14:59 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Проф. Никола ГЕОРГИЕВ:

Премълчаването е хватка на всяка власт

Спестяването на факти от историята е едно от средствата за управление на мисленето на хората

/ брой: 97

автор:Дума

visibility 879

Никола Георгиев е роден на 24.11.1937 г. Завършва българска филология през 1961 г. в СУ "Св. Климент Охридски". Професор по теория на литературата в СУ. Лектор в университети в Прага (Чехия) и Санкт Петербург (Русия), чете лекции по теория на литературата и културата в Залцбург (Австрия), Лондон и Кардиф (Великобритания). Автор е на редица изследвания върху проблеми на литературознанието.

Интервю на Илия ВЪЛКОВ,
журналист от Би Ай Ти

- Професор Георгиев, 20 април е датата, на която гръмва първата пушка на Априлското въстание. Какви образи изскачат в съзнанието ви около тази дата?
- Около този ден и онова време има твърде много, много образи, но това, което днес ми изскача, е как смеят да вдигат въстание тези хора и срещу кого го вдигат. Това е просто турско присъствие. Това е съжителство. Ама редно ли е да се вдигне въстание при това положение? Тези хора какво са мислили? Априлското въстание е едно от неудобствата на властта. Всяко въстание, освен тези, които не докарат властта на власт, е нещо неудобно и неприемливо. Ако може да се замълчи, ще се замълчи.
Априлското въстание стана още по-неудобно за българските управници, след като те са подлагали гръб на Германия, на Съветския съюз, на Запада, а сега като ибрикчии го правят и спрямо Турция. Много е неприятно и неудобно. Имаше, с пълно право, говорене за атентата в църквата "Света Неделя" през 1925 година. Да видим сега колко ще се изговори за Априлското въстание и който мери, ако може да се мери, информация. Става дума за един от начините, по които властта борави с миналото и с настоящето - премълчаването. Има една много тънка хватка. Това въстание се нарича Априлско, нали? На едно поредно затрогващо място в "Записки по българските въстания" на Захари Стоянов се казва: "Денят беше двайсти априлий, почва въстанието." Сега Априлското въстание официално за нейно (на властта - б.р.) удобство и за премълчаване на случая трябва да се прекръсти на Майско. В началото на май дванадесет дена трябва да се добавят за покушението в църквата "Света Неделя". Страшна работа! Такъв жесток физически като сграда и брой на ранени и убити атентат, Европа май не е познавала. Хубаво, напомнило се е в България тези дни за станалото тогава. Но то се припомня и покрай едно велико премълчаване.
Този атентат има предистория. Тази предистория е жестока. Юни 1923 г., доброто и калпаво управление на Стамболийски бива свалено с един типичен преврат - нощен, таен, заговорнически преврат. Хората, на които станалото в България през септември 1944 г. не им приляга, съзнателно и ловко наричат 9 септември 1944 г. преврат. Те са достатъчно интелигентни, за да знаят разликата между преврат и въстание, но за да се подцени Септемврийското въстание 1944 г., то се нарича преврат.
Какво се премълча около говоренето за атентата в "Света Крал", както се е наричала църквата? Премълчаха се близката предистория и жестокостите от юни 1923 до април 1925. Страшна работа - затова се и замълча. Напълно приемливо е днес да съчувстваме на пострадалите и убитите на този ден, сред които е и тъст ми - тежко ранен, но не като народен представител и генерал, а като журналист, пратен да направи репортаж. За предисторията и за подбудите на това жестоко покушение се мълчи. Изразяваме съчувствието си към жертвите на този атентат и към това, което са преживели всички българи тогава. Но къде е съчувствието ни към предишните жертви? Речено е: "Клаха народа, както турчин не го е клал." Кой го е рекъл? Говори се за събитието през 1923 година. Разликата в поколенията - едно поколение, живяло в една идеологическа обстановка знае този жесток израз. Училищата и културата по-нататък премълчават и не казват, че достойният човек и писател Антон Страшимиров е казал това изречение. Всяка власт е калпава, има по-калпави и по-малко калпави. Всяка власт пише историята така, както й угажда, за да бъде отречена и осмяна от следващите на власт.
- Споменахте вярата. Наближава един от най-върховните християнски моменти - Христовото възкресение. Смятате ли, че днешният човек е откровено вярващ и религиозен, защото всеки има вяра, но религията е различна?
- Има още в Новия завет един участник, наречен Тома Неверни, който известно време не вярва във възкръсването на Исус Христос, но след това е повярвал. Тук реторическият удар е наистина силен. Да се говори за човек изобщо, е много трудно. Има какви ли не видове безверие. Откакто съществува християнството, то се е цепило. Има християнски събори, църковни, за борба против ересите. Мохамеданството ще се разцепи много скоро според предвижданията на Мохамед. Християнството засега има три основни дяла, а тези дялове се делят на още толкова много - примерно в протестантството са десетки. Много е трудно да се говори за човека изобщо. Има различни хора. Хора, които презрително казват "и поп с божа литургия" - Христо Ботев. Някои оптимистично според себе си говорят, че човек върви към атеизъм. Това беше в комунистическата идеология. Оказа се, че не е вярно. Човешкото същество е раздвоено, мъчително или не, между вяра в нещо и отричане на тази вяра. Вяра и безверие. Така го направиха, че в това противоречие се включва и облеклото. Облеклото влиза в духовния живот на хората по какви ли не начини.
Облеклото е и средство за бунт. Хора от типа на Оскар Уайлд смайват света със странното си и предизвикателно облекло. Облеклото се превръща и в средство за проява на властта. Какви са тези скиптри преди десетилетия при българските властници?
Българският език се е обогатил тези дни с още една дума - бурка. Какво ще рече то? Фередже, знаете какво е. Това е част от женско облекло, с което се покриват главата и лицето на жената. И в момента част от българското общество е раздвоено между възможността властта да прояви себе си и в командата на женското облекло днес или да остави хората да избират поне това, ако не народните си представители, поне облеклото.
В мохамеданската вяра покриването на женското лице е правилно. Но нека не смятаме, че това го правят само мохамеданките. Воалетка в българския бит преди десетилетия е следното: гологлавото човешко същество не е добро, затова мъжът сред хората трябва да има някаква шапка (калпак, фес или цилиндър).
"Шапки долу" се казва и командата. Към тях се включва и покривалото на лицето, което е много по-частично от това при мохамеданките. Някакъв вид женска шапка, която покрива лицето, е и бурката, през която какво не вижда жената и какво вижда, не се знае. Има и други тоалетни типове принадлежности, които идват с названията си. Въпросът е може ли една българска гражданка да излезе на улицата и да отиде на работа с такъв тоалет - не можело, казват мнозина и май и властта. Властта много се колебае спрямо това, така както се колебае изборите да бъдат ли задължителни, или не. Отдавна българска власт не се е разтърсвала така. Та и тук част от българите - които християни ли се чувстват, или не, е друг въпрос - са против тази тоалетна част. И да се забрани, няма да е нищо ново под небето.
"Ама сме били ХХІ век!" А други са казали навремето: "Ама сме ХХ век!"; "Ама сме ХІХ век!" Същото е. Но тенденцията към насилие и диктатурност се засилва по света, включително и в България, и тя засяга и част от женския тоалет. Дотам я докарахме, т.е. не сме я докарали, така сме били винаги всъщност.
Помня, имаше един вид панталони, на които беше дошла модата от Запада и най-вече от Съветския съюз. На майтап ги наричахме "сорокпяти" (от руски - четиридесет и пет, широчина на крачола, б.р.). Другарят Вълко Червенков се явяваше с дълъг черен панталон, така че обувките му не се виждаха. Имаше сблъсък на "сорокпята" със западния тип, който е с много тесни крачоли. Идеологиите се сблъскаха и в крачолите. Няма точка от човешкото битие, в която да не се сблъскват някакви сили. Обръщам се към сънародниците си: Когато чуете нещо и усетите в него гласа на управляващата полуидеология, не му вярвайте и го отминете с добре отворени уши. Чуйте какво казват, за да му се противопоставите.
Казват, че настоящето е едно забравено минало. Забравата е ценна в ред религии и митологии. В Древна Гърция имало едно освежително средство (питие), от което човек забравя всичко. По-добре е човек да се измъчва, знаейки миналото и какво е ставало в България през ХІХ и ХХ век, защото така и така ще го повтори, но поне да знае, че греши.
За Септемврийското въстание пред 1923 г. е трудно да се премълчава, но е съвсем лесно да се каже: Това въстание беше заповядано, уредено и платено от Москва. Като българин и като човек, който търси някакво достойнство сред хората, аз съм дълбоко обиден от тези твърдения. Тъй като селяните в България и гражданите не са отишли на смърт, за да гинат за московски интереси. Такава обида, която част от българската интелигенция лепна върху нашата история, аз не зная. Преиначаване там, където може, и там, където трябва, все пак да се каже нещо. Тези изригвания на отрицание не траят дълго.
Комунистическите изригвания след 1944 г. бавно или по-бързо се притъпиха. Имаше изригване след 1989 г. и за най-злощастния човек, непризнатия поет Вапцаров, който беше наречен с модната дума "терорист", подкупен с пари от Москва. Най-страшното, представете си, че почнал на млади години да оплешивява. Слава богу, намериха се много хора, които възразиха. Полуидеологията на полукапиталистическа България все пак се сапикяса и замлъкна, но преобразованията не спират. Едно стихотворение - "Вяра": "Как ще щурмувате, моля? Тя е бронирана здраво в гърдите". Тъй като църква и държава са пак като хълбок и гащи днес, защо стихотворението на Вапцаров "Вяра" да не може да се осмисли и в религиозен смисъл? Такива предложения даже има. Вярно, няма безбожие в това стихотворение, то само това липсваше. Но казаха, че нямаха и толкова от някаква си християнска вяра.
- За предстоящия Великден какво бихте пожелали в духа на добрите ценности?
- Много труден въпрос. Бих им пожелал свобода духом за тях и свобода духом спрямо Великден и да знаят, че това не е единствената ценност за християнина и за човека изобщо. Има и други. Нека да преживяват това вътрешно раздвоение "за" и "против" празника на този уж единен празник и да не се подлагат на него като покорни същества. Нека не наричаме ценностите християнски. Ценностите са ценности и в мохамеданството, и в юдаизма. Пак клише - християнски ценности. Чакай, християнство! Какво си ти, че добрите страни на човека ще ги наричаш християнски? Та те всички добри хора по света ги имат.
 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1600

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1576

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1427

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1696

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1836

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1520

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1534

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1770

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1544

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1690

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ