29 Март 2024петък01:48 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Лина Вертмюлер:

Белите очила напомнят летен празник

За мен награди са всички филми, които успявам да направя, споделя именитата режисьорка

/ брой: 115

visibility 19

Първият фестивал на италианското кино в София ще бъде открит, както ДУМА писа, на 31 май с документалния филм на Валерио Руиц за знаменитата режисьорка Лина Вертмюлер "Зад белите очила". По този повод представяме със съкращения интервю с прочутата дама, публикувано в италиански медии.

Винаги съм изпитвала симпатия към очилата, започва разговора Лина Вертмюлер. Преди притежавах от всички цветове. Един ден, както в най-добрите любовни истории, стана моята фатална среща - тази с белите очила. Те са слънчеви, точно като за плаж, и напомнят летен празник. И така си поръчах пет хиляди.

- Г-жо Вертмюлер, хареса ли ви документалният филм, посветен на вас, "Зад белите очила" на Валерио Руиц?
- Да, разбира се.
- Какво ви подтиква да работите толкова често с Валерио?
- Израснала съм в света на киното преди много години и изминах същия път като Валерио (започнах да сътруднича с Фелини, от когото и досега пазя най-хубави спомени). Предаването на щафетата е фундаментално в нашите среди. Младите имат нужда от надежда, че растат под зоркото око на по-опитни режисьори. Справедливо е, че когато станат утвърдени автори, трябва да се отнасят по същия начин с младите, които тепърва започват. Проблемът на съвременното италианско кино е, че, за съжаление, големите имена са все по-малко. В сравнение с времето, когато аз започвах, младите са лишени от автори, от които могат да се учат.
- Какво изпитвате, като гледате на екрана цялата си кариера?
- Проследяването на творческия ми път в един филм не ме трогна толкова много. Това нерядко се среща в нашия занаят и не съм чувствителна натура към този тип неща - нормални и чести. Много ми стана приятно обаче да чуя онова, което старите ми колеги споделят пред камерата на Валерио (във филма има изказвания на София Лорен, Джанкарло Джанини, Мартин Скорсезе, Харви Кайтъл и др.). Всички те са много любезни и обичливи, а това не може да не развълнува.
- Вие сте първата жена, получила номинация за "Оскар" за най-добра режисура за "Седемте хубавици" (1975). Разкажете нещо за емоциите си по този повод.
- Емоциите, както можете да си представите, бяха много силни и положителни, беше наистина невероятно удовлетворение. Искам обаче да поразсъждавам върху факта, че бяха необходими 35 години, докато през 2010 г. една жена получи този "Оскар" - Катрин Бигълоу за "Войната е опиат". Едни казват, че академията е по-скоро затворена и неблагоразположена към "женското" кино, други смятат, че не е имало големи режисьорки, заслужаващи наградата. Аз мисля, че истината е по средата. Причините, поради които са все още въздържани не само да дават, но дори и да номинират авторки за статуетката за най-добра режисура, са, от една страна, в голямата стойност на някои режисьори, повечето мъже, а от друга - и в известния консерватизъм на журито. То не иска да признае една жена да държи първенство в режисурата.
- Във вашите най-известни филми често сблъсквате тиковете и клишетата на две социални класи, които са на изчезване - буржоазията и пролетариата.
- Класови конфликти винаги е имало и ще има. Все още съществува както буржоазията, така и пролетариатът. Променя се само начинът, по който ги определят.
- Привидно не сте войнствена, но винаги сте размахвали шпагата и наляво, и надясно. Някои хора, разпознали се във вашите най-гротескни герои, са ви пожизнени неприятели.
- И да ги е имало, не съм разбрала.
- Към кои от вашите герои сте най-привързана?
- Нямам предпочитания към персонажи или филми. Всички те са мои деца.
- Вие сте голяма антиконформистка. Днес виждате повече конформизъм или антиконформизъм?
- Труден въпрос. Ако говорим в артистичен план, изкуството поради своята натура е антиконформистко.
- Харесва ли ви съвременната италианска телевизия?
- Гледам я. Много неща са приемливи.
- Работили сте с Фелини и сте били една от неговите големи приятелки.
- Федерико беше едно чудо - човешко и артистично.
- Паоло Сорентино ли е новият Фелини?
- Не ми изглежда. Това е съвсем друг свят.
- Италианското кино все още ли е в състояние да разказва настоящето?
- Мисля, че да. Киното винаги разказва за страната си. Или поне се опитва.
- Режисирали сте най-важните ни актьори - като София Лорен...
- Една чудесна жена и актриса. Да благодарим на Господ, че я имахме и все още я имаме.
- ...Нино Манфреди, Моника Вити, Уго Тоняци, Стефания Сандрели, Марчело Мастрояни...
- Израснах в дома на Марчело, бяхме много свързани и неговата съпруга Флора беше най-скъпата ми приятелка. За всеки от тези гиганти може да се напишат романи. За мен те са част от семейството ми.
- Какви са отношенията ви с интернет и новите технологии? Миналата година заснехте първия филм на 4k за РАИ.
- Използвам ги, но повече наблюдавам. Някои неща ми се струват интересни, други много по-малко.
- Положението на жената днес по-добро ли е в сравнение с онова преди 30-40 години?
- Разбира се, че е подобрено. Всичко е променено.
- Какво ще кажете за новото поколение в политиката? Харесва ли ви Матео Ренци (италианският министър-председател - б.пр.)?
- Струва ми се интелигентен. Способно момче.
- Госпожо Вертмюлер, не мислите ли, че заслужавате "Оскар" за цялостно творчество?
- Малко вярвам на отличията. За мен награди са всички филми, които успявам да направя.
- Над какво работите сега?
- Да, аз винаги работя. Пиша. Понякога нахвърляното върху листа става филм, друг път - не. Но пиша непрестанно. Ключът към всичко е разказът.

Превод от италианския печат Соня АЛЕКСАНДРОВА


Плакат на филма


Вертмюлер и режисьорът Руиц в работен момент


С хилядите бели очила

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ