27 Април 2024събота00:35 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Георги Свиленски:

Концесионерът на Летище София само ще извлича ползи

"Връзването" на аеропорта с БДЖ е, за да могат управляващите да обяснят по-приемливо защо пристъпват към концесиониране, заявява депутатът от БСП

/ брой: 116

автор:Мая Йовановска

visibility 1725

Георги Свиленски е роден във Велико Търново през 1970 г. По професия е инженер. Депутат от ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ в 43-то НС. Народен представител втори мандат. Член е на парламентарната комисия по транспорт. Бивш общински съветник от БСП в Столичния общински съвет.


"БДЖ трябва да се развива като държавна компания"


- Господин Свиленски, защо не се стигна до намиране на купувач за "БДЖ - Товарни превози"?
- Според мен не се стигна до намиране на купувач за товарните превози, защото в момента пазарът е либерализиран и може всеки, който има железопътна компания, да извършва такива превози. Срещу 10 хил. лв. може да се регистрира такава компания и няма нужда да се купува "БДЖ - Товарни превози". Със служителите, с дълговете, които има компанията, с активите и с повечето от пасивите вероятно. Поради тази причина според мен не се намери купувач. А този, който беше потребител на товарни превози, си има собствена компания и купуването на държавното дружество не представлява интерес за него. То трябва да се развива като държавна компания.
- По отношение на бъдещето на дружеството и въобще на БДЖ стана ясно, че управляващите разчитат на концесия на Летище София и с част от парите за стопанисване да погасят задълженията на железницата. Левицата обаче остро възрази срещу такъв вариант за покриване на дълговете.
- Ако управляващите искат да заздравяват БДЖ, могат да го направят, без да поставят условие, че това може стане, като се даде на концесия Летище София. Говорят за 500-600 млн. лв. очакван приход. При условие, че отчетоха близо 2 млрд. лв. бюджетен излишък, нека бъдат така добри в рамките на 2016 г. да решат с тези пари един проблем в държавата - проблема с българските държавни железници. Нека извадят от излишъка 600 млн. лв. Само че те се опитват да противопоставят 2000 служители в БДЖ на 2000 служители в Летище София. Сега има напрежение сред служителите и в БДЖ, и в Летище София. Със сигурност при такива трансформации има напрежение в която и да е фирма, защото при всички случаи ще има съкращения. Летище София изпълнява и социална функция като най-голямото такова предприятие. Без съмнение хората, работещи там, са притеснени за съдбата на летището след концесионирането му. Въобще няма нужда Летище София да се дава на концесия. Там всичко, в което е трябвало да бъде инвестирано, е направено. И оттук нататък който и да бъде концесионерът, само ще извлича ползи от летището.
- Казвате, че отдаването на аеропорта за ползване не е в полза на държавата?
- Необходимите инвестиции вече са направени и сега някой ще го ползва наготово. Ще го експлоатира и ще използва ресурсите и дивидентите. А "връзването" на Летище София с БДЖ е просто за да могат управляващите да обяснят по-приемливо за хората защо пристъпват към концесиониране на аеропорта. В същото време имат ясното съзнание, че няма да могат да помогнат по този начин на БДЖ. Където пък вече близо 2 години сме свидетели, че нищо не се прави. Обявиха за една концепция за развитие на БДЖ, която се рее някъде между Министерството на финансите и Министерството на транспорта. Тя е в едно положение, в което не може да се каже ще бъде ли приета, няма ли да бъде приета, имаше и някакви срокове. Може би до края на годината трябваше да бъдат купени нови вагони, нови локомотиви.
- От БДЖ казват, че при толкова много задължения не могат да бъдат отделени пари за нов подвижен състав.
- Този аргумент ние не го приемаме. Нали вече казаха, че имат 2 млрд. лв. излишък. Нека тези пари да ги насочат към сектор "Транспорт".
- Какво трябва да се направи в БДЖ?
- БДЖ трябва да се развива като държавна компания. По какъв начин да стане, това е работа на мениджърския екип. И той трябва да изпълнява задълженията си такива, каквито хората очакват от него.
- Разчита се на концесия на летището, за да бъдат платени задълженията, да се оздрави БДЖ. Възможно ли е това да стане, включително да бъдат направени и инвестиции в товарните превози например, и дружеството в един доста по-атрактивен вид да бъде извадено отново за продажба?
- Напълно възможно е. На тях това им е подходът във всяко едно действие. Да изхарчат държавната пара. Изхарчвайки я, една част от нея ще откраднат със сигурност, тъй като управлението и на двата кабинета "Борисов" не показва други индикации освен това да се опитват да отклоняват обществени средства. И след това ще търсят повторно да спечелят, ако могат, чрез продажба или концесиониране. В тяхното съзнание държавни железници и летище не трябва да има. Те трябва да бъдат продавани, отдавани, концесионирани и т.н.
- Смятате ли че се дава приоритет на автомобилния транспорт за сметка на железопътния?
- Прави впечатление, че в България се толерира автомобилният транспорт - и товарен, и пътнически, пред железопътния. Това държавата го прави съвсем умишлено, като поставя различни ограничителни условия при железниците и облекчения за автомобилния транспорт.
- Инфраструктурните такси жп превозвачите си ги плащат от години, а сега с готвеното въвеждане на тол такси за тежкотоварните автомобили някои от бранша са недоволни.
- Това е едно от справедливите решения. Който ползва инфраструктурата, трябва да плаща. Таксите обаче трябва така да бъдат завишени, че да бъде балансирана системата. Поне колкото ти струва да прекараш един товар с железницата, толкова да струва и по пътищата.
- Когато БСП оповести в парламента, че е против концесията на Летище София, заявихте, че се сключват неизгодни договори.
- Забелязва се в последните няколко месеца обявяване на обществени поръчки, които според експерти са абсолютно ненужни. Явно се цели изхарчване на някакви пари. В рамките на миналата година са купени обикновени гаражни щори, каквито в момента в най-добрия и луксозен вариант с най-скъпата електроника биха стрували около 4-5 хил. лв. за брой по оценка на експерти. Летището обаче си е позволило да си купи същата тази ролетна щора за 25 хил. лв. Общо са купени 10 броя. Това е една обществена поръчка, на пръв поглед малка, по която 260 хил. лв. са отишли някъде. Нека се направи проверка как се печели обществена поръчка на пет пъти по-висока цена. Има много притеснителни неща, затова ние поискахме мениджмънтът да бъде сменен, за да може летището да се управлява ефективно.
- Изпълнителният директор на БДЖ казва, че в парламентарната комисия по транспорт има консенсус от различните партии по отношение на БДЖ.
- Мислят си, че като минава време, ние ще забравим какво сме приели. Консенсусът в парламентарната комисия по транспорт, и това беше мое предложение преди около 2 години, беше свързан със спирането на над 200 влака и обявените за закриване десетки гари. Тогава заявихме, че БСП като опозиция е против това да се случи. Възложихме им в рамките на 3-4 месеца да предложат концепция за развитие на железницата. Чак след 7-8 месеца те предложиха нещо, което беше преписано от куп документи - различни стратегии и програми, и хвърлиха една стратегия от 500 страници. Тази стратегия, обсъждана сред бранша, има много недостатъци, но не е внасяна в парламента, за да си кажат депутатите мнението по нея. Така че ако някой твърди, че има съгласие по предложената концепция, това не кореспондира с истината. Има съгласие по това БДЖ да се развива като държавно дружество. Има съгласие по това държавата да помага с каквото трябва на това дружество. Но не и по стратегията, която ще бъде коментирана едва когато бъде внесена в парламента. В момента нямаме нищо черно на бяло, има само някакви приказки, но нищо официално.
- Обявихте се против концесията, какви ще бъдат действията ви?
- Ние вече призовахме Министерския съвет да вземе решение и да преустанови това, за което беше взето решение - да се даде на концесия летището. Проучваме правните възможности, ако МС не направи това, дали е възможно да стане с решение на Народното събрание. Но като имаме предвид мнозинството, това едва ли ще се случи. Ние обаче сме готови да атакуваме по всички възможни начини концесията. Летището трябва да се развива като държавно. А относно БДЖ искаме правителството да не чака никаква концесия и да търси някакви далечни възможности, а да извади пари от събрания излишък. И час по-скоро да се съгласува концепцията за БДЖ с Министерството на финансите и да влезе в парламента, за да бъдат направени необходимите корекции. И товарните, и пътническите превози да бъдат стабилизирани.
- Възможно ли е парите от излишъка да бъдат изхарчени за чисто партийни цели?
- Със сигурност когато наближават избори, се мисли за посягане на тези пари. Скептичен съм обаче по отношение на размера на тези средства - дали наистина са близо 2 млрд. лв. Но те твърдят, че са толкова. Една част от тях със сигурност ще бъдат откраднати. Правителството това прави - харчи, за да може да краде. И го прави доста успешно, за съжаление. Защото това е за сметка на българските граждани.
- Преди дни управляващите се похвалиха с висока усвояемост на парите по старата оперативна програма "Транспорт", твърдят за 97%.
- Ние ще поставим този въпрос, защото има доста обекти, които не са завършени. И те ще трябва да бъдат платени от бюджета, но мисля, че няма да бъдат възстановени от ЕС, защото не ги е признал. Става въпрос за няколко десетки обекта и за няколко стотици милиона лева именно от оперативната програма "Транспорт".
 

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 436

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 457

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 436

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 497

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 430

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 358

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 493

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 492

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 435

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 430

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ