29 Март 2024петък14:32 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Код "Червено"

Тероризъм

Обосновано предположение: Властта написа закон, с който ще ни подслушва на воля, без да оставя следи

/ брой: 127

автор:Ина Михайлова

visibility 1948

Решението България да има закон за тероризма бе взето през ноември м.г. на заседанието на КСНС при президента по повод заплахата от бежанска вълна. Последваха месеци на "тих труд", докато преди няколко седмици премиерът не напомни медийно, че проектът се бави. И той се роди. Върху него работиха МВР, ДАНС, БОП и прокуратурата, съобщи правосъдният министър Екатерина Захариева. Борбата с тероризма изисква извънредно законодателство - налагане на ограничения върху права и свободи на гражданите и повече правомощия на съответните държавни органи. Бели кахъри, ако не са сериозните притеснения, които предизвиква първият прочит на проекта сред експерти и политици.


Според документа, публикуван за обществено обсъждане, дори "обоснованото предположение" на службите може да те направи заподозрян в тероризъм. Подозрението ще води до ограничаване на възможността за пътуване извън страната, за напускане на населеното място, в което живее набелязаният, забрана за срещи с определени лица и наличие на повече от един телефонен номер. Решението едно лице да бъде поставено под подозрение ще се взима от председателя на Специализирания наказателен съд. Двама души в държавата ще имат правото да искат обявяването на даден човек за потенциален терорист - вътрешният министър и председателят на ДАНС.
Проектът предвижда ограничени мерки и за незаподозрени граждани. Ако се провежда антитерористична операция, службите на МВР и на армията ще могат да ограничат всички права на гражданите, които се намират в района на предприеманите действия. При обявяване на извънредно положение предприятията, които извършват съобщителни услуги, ще трябва да изпълняват исканията на службите и армията. Това означава, че може да се стигне до прекъсване на телевизията, радиостанциите и интернет, до спиране на социалните мрежи. Предвидени са и административни глоби. Журналистите ще имат право да публикуват само информация, която е оповестена от службите и подадена от ръководителя на Националния оперативен щаб, при това без каквато и да било редакция. Целта е издирваните лица да не се осведомяват чрез медиите за действията на органите на реда. Експертите са полярно разделени в оценките си за записаното.
В такива закони внимателно трябва да се четат преходните и заключителни разпоредби, съветват специалистите. А там е записано, че при прилагането на СРС-та за дейности, свързани със защита на националната сигурност в случаите на предотвратяване на тежки умишлени престъпления, не се изготвят веществени доказателствени средства по преценка на компетентните органи. На практика с това се увеличават правомощията на службите да използват СРС-та. Може да се направи сериозен опит за трупане на права и дивиденти от МВР и ДАНС, предупреди бившият шеф на разузнаването Димо Гяуров. Според него именно наличието на официални данни, събрани от подслушването, е разковничето за предотвратяване на злоупотреба. А това с този проект се премахва.
Ако трябва да го кажем с прости думи - всички подразделения на МВР ще могат да ни подслушват, без да документират какво правят. С какво това ще помогне на борбата с тероризма? С нищо. Само

ще развихри милиционерщината

и без това завихрена от предишния мандат на ГЕРБ. Ако е налице хипотеза за непосредствена опасност от терористично нападение, службите ще имат незабавен достъп до интернет трафика и кореспонденцията на хората.
Предвижда се едно лице вече да може да има до десет сим-карти. Тези с повече ще трябва в рамките на 2 месеца да обявят пред съответния оператор кои искат да продължат да ползват. Ако не го направят, всичките им сим-карти ще бъдат деактивирани два месеца след влизането в сила на Закона за противодействие на тероризма.
Имаме достатъчно норми в законодателството, които регламентират борбата с тероризма, признават дори от управляващото мнозинство. Защо тогава се предлага такъв закон? Пак ли имитираме дейност, отново ли се създава илюзия за капацитет или се оправдаваме с европейски директиви? Министър Захариева твърди, че българският НК е по-рестриктивен от приетата евродиректива за борба с тероризма. Работело се и по текстове в НПК. Тогава?
Най-голямото притеснение идва от факта не че се търси начин за борба със злото, а че се имитира дейност. Не по-малко притеснителни са основателните съмнения, че на родна почва всяка мярка се изкривява и пречупва в интерес на силните на деня. Ако утре някой прецени, че сме в хипотеза на опасност от тероризъм и бъдат разпоредени съответните мерки? Кой и за какво ще използва събраната информация от подслушването? Ще кажете - време беше ГЕРБ да се сетят да използват

тероризма като прикритие, за да се разправят с всички и всичко

което им пречи или опонира. Звучи страшничко. Други ще напомнят, че къде-къде по-сериозни мерки има в САЩ и по света. Да, но там по върховете не се "опраскват" както у нас. И законът работи, а не обслужва.
Как да не се притесниш, че утре няма да бъдеш набройкан за терорист, ако извършиш деяние, с което искаш да принудиш властта да си свърши работата? Според допълнителната разпоредба на новия закон: "Тероризъм" е всяко деяние по чл. 108а, ал. 1 от НК, с цел да се създаде смут и страх в населението или да се заплаши, или да се принуди орган на властта, представител на обществеността или представител на чужда държава или на международна организация да извърши или пропусне нещо в кръга на неговите функции, както и деянията по чл. 108а, ал. 2 - 4, ал. 6 и 7, чл. 109, чл. 110, ал. 1, предложение шесто, чл. 110, ал. 2, чл. 308, ал. 3, т. 1 и чл. 320, ал. 2 от НК." Ще недоволствате публично, ще организирате протест - като нищо ще ви лепнат етикета "терорист". Ако прочетете внимателно превантивните мерки в проекта, ще ви светне лампичката, че подписването в районното управление на полицията, липсата на 10 сим-карти, отнетият паспорт или забраната за общуване с определени хора ама изобщо няма да ви спре да направите бомба. Но ще имате проблем с организирането на протест например.
А ако властта реши да организира "антитерористично мероприятие"? Опасности отвсякъде, перманентно сме в повишен риск, независимо от броя на дюнерджийниците. Какво пречи да има антитерористични мероприятия през ден само защото някому се привиди

бурка зад ъгъла

Ще последват забрана след забрана - на митинги, манифестации, тържества, културни и спортни прояви...
Трябва да свикнем, че ще ни наблюдават повече, че е необходимо част от правата ни да бъдат ограничени. Така е, когато имаме срещу себе си неясен враг. Трябва ли обаче да се примиряваме, когато искат да ни поставят в условия на едноличен режим, при пълна липса на контрол. Освен че е направен на ангро, без сериозен предварителен анализ и оценка на последствията от неговото прилагане, проектът утвърждава безконтролността.
В България ще се създаде Национален координационен антитерористичен център, ситуиран в ДАНС. Премиерът ще направи Национален оперативен щаб за борба с тероризма. А правителството ще координира всички дейности на специфичните структури по предотвратяване на терористични актове, предвижда законът. И тук се пораждат съмнения. Когато назначенията в посочените структури са по-скоро политически, а не експертни, кой ще гарантира професионализма на звената, а не използването им "по предназначение", за нуждите на конкретна политическа сила?

Кой ще контролира тези звена?

Кой ще гарантира, че министърът на вътрешните работи и шефът на ДАНС няма да станат "вся и все" в тази държава? Кой ще удостовери, че новите звена ще борят тероризма, а няма да бъдат използвани за репресивни политически и икономически цели?
Не по-малък интерес сред специалистите и обикновените хора будят текстовете в проекта, с които на армията се дават полицейски правомощия при провеждане на антитерористични операции. Военните ще имат право да спират лица за проверка, да установяват самоличността им, да ги арестуват и пр. След подобни дейности обаче ще трябва да уведомят незабавно МВР. Военните получават правомощия да проверяват и задържат лица, които търсят убежище и са влезли нелегално на територията на България. Дали и тук не е скрита "лимонка"? МВР само констатира, че не може да охранява границата. Армията бе изпратена там. Сега МВР ни казва под сурдинка, че няма ресурс и за борба с тероризма. А има личен състав два и повече пъти по-голям от този на армията. Нещо не се връзва. В същото време на КСНС при президента през ноември м.г., когато трябваше да се обсъди заплахата от бежанска вълна, и дума не бе обелена за армията. Но сега армията трябва да запушва дупки и се прави опит тя да бъде тихомълком подчинена на... министър-председателя. Щото в момента по всички закони военните и президентът командват армията, не премълчават опасенията си експерти.
"Очевидно има сериозно усилие да се вкарат нещата в някакви обозрими рамки. Основната ми критика към този закон е, че два от най-важните ресурса за противодействие на терора не са отчетени - научно-технологичното начало в противодействието и масовизирането на

гражданската бдителност

Нито една страна само с административни действия не може да се справи с тероризма", коментира експертът по антитероризъм Христо Смоленов. Според него не е в приоритетите на ДАНС да осигурява антитерористичната защита на населението. "За това трябва да има специализирана институция. Илюзия е да мислите, че ДАНС има такива правомощия", казва Смоленов.
Извън шегата, че законът за тероризма е като прогноза за времето с неговите зелена, жълта, оранжева и червена степен на готовност, залитането на властта на тема "Сигурност" е очевидно. Не сме единствените в света, но борбата с тероризма не се води само с рестриктивни мерки. Необходима е превенция. Именно около това трябва да съсредоточат усилия експерти и политици. Да обсъждат ефективността на конкретни мерки, а не поредния празен закон, който дори няма предмет, защото единна дефиниция за тероризъм липсва.
Какво означава превенцията? Означава баланс във външната политика, стабилна вътрешна среда, здрави институции, работеща икономика, доходи, развито здравеопазване и образование, функциониращо МВР и правоохранителни органи, модерна армия... Но на кого му се занимава с това?

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 202

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 195

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 205

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 165

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ