Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

27 Юни 2017 | Вторник
 
вход регистрирай се

На първа страница

Голямото нощно дебнене

Първият вариант на "Васа Железнова" в Пловдивския театър

Пенка Калинкова

28. Юни 2016 , брой: 144   1002   0
Снимка

Снимка фейсбук/ДТ Пловдив

След няколко комедии, в които "любовта" се заявява още в заглавието, на пловдивска сцена се играе отново нещо по-сериозно, нещо дори предизвикателно към обичайните нагласи на съвременната публика. Играе се Горки. След прочутото представление на Стоян Камбарев от 1995 г. и друга последвала премиера на извънстолична сцена е поставен пак първият вариант на "Васа Железнова", в случая под заглавието "Майка". Няма да има кой знае колко голямо объркване с едноименния роман на Горки, непознат на младата публика, а и вариантът от 1910 г. е озаглавен от автора "Васа Железнова (Майка)". Постановката е на младата режисьорка, 25-годишната Маргарита Мачева. На "Сцена на кръстопът" бе показан преди време дипломният й спектакъл "Кървава сватба" от Лорка на ДТ Плевен. Тя познава трупата на Пловдивския театър от времето, когато асистираше на Стайко Мурджев в "Крал Лир".
Пиесата на Горки в този й вариант фокусира разпада на едно семейството във време на обществена криза и политическа нестабилност. Горки е силен с изследването на характери, поставени в екстремна ситуация. Борбата е за наследството, стопанинът си отива от този свят трудно и мъчително. В центъра е образът на Васа Железнова, тя вече е главата на семейството и на семейното предприятие, тя е капитанът на потъващия кораб. Силно драматична история за майката, която се олицетворява с Дома, със Семейството. Затова и част от оригиналното заглавие е "Майка", избрано от режисьорката за единствено. Около тази енергична, действена, волева жена се завихрят всички възможни семейни страсти, дрязги, конфликти, довеждащи и до насилствена смърт... А те произлизат и от това, че всички, както казва една от героините - Людмила, са нещастни. Всеки по своему, всички без изключение. Разкъсани са връзките. Всеки търси спасение поединично. Всички се подслушват, дебнат, през нощта бродят сенки от врата във врата в анфиладата от стаи, отвори и ъгли. Когато пътищата им се пресичат волно/неволно, произлизат разрушителни взривове. Кратко примирие и семейното дебнене и война продължават.
Текстът е в превод на Майя Праматарова. Спектакълът трае час и половина, играе се на камерната сцена, защото по същество това е камерна пиеса, независимо от броя на действащите лица. Тя бърка дълбоко в нас, държи ни изправени на столовете, без да мръднем. Режисьорката си е свършила добре работата - спектакълът е като разчертан, с точни мизансцени и безупречен ритъм. Съкращенията по текста са незначителни. Има само една съдържателна промяна, различаваща се от авторовия текст - Васа не е поръчителка на убийството на Прохор. Светът извън пространството на дома присъства с оръдейни откоси в музикалните картини/акорди на Пламен Мирчев-Мирона. Видеодизайн - Петко Танчев, за визионите, прожектирани на стените на дома като отблясъци от произходящото на улицата, са използвани кадри от филма "Стачка" на Сергей Айзенщайн. Имам несъгласия с някои сценографски и костюмни решения на Елица Георгиева. Може би пластмасовите куфарчета на колелца и съвременната маса за пинг понг са своего рода попарт. Наистина, не е необходимо да се копира епохата, но може да се стилизира по един по-убедителен начин.
В театъра има актриса, която може да изиграе отговорната роля. Ивана Папазова е силна, когато като "гара разпределителна" разтоварва поне за миг напрежението от поредния сблъсък, вярна, когато е готова всичко да купи, включително писмото на Прохор, откраднато от дъщерята Анна, трогателна в кратките моменти на нежност и близост. Като нейно по-рафинирано копие се очертава Анна на прецизната Мариана Йотова.  Умело партнира на Васа нейният партньор в работата, вероятно и в някои по-интимни моменти, което е деликатно загатнато, Михайло - много добро изпълнение на Венелин Методиев. Постижение за младия актьор Тодор Дърлянов е ролята на Павел, нещастния и скандален "урод" в семейството. В ролята на предизвикателната и чувствителна Людмила в две поредни вечери видяхме дебютантката Мария Сотирова и носителката на "Икар" за дебют Боряна Брагоева. И двете са подходящ избор - Братоева е по-освободена, с повече самочувствие.
В спектакъла има и други дебютанти - той е финансово подкрепен от Национален фонд "Култура", програма "Дебюти". Добри думи могат да се кажат за всички участници - Красимир Доков, Димитър Банчев, Елена Кабасакалова, Александра Димитрова, Петя Михайлова/Деница Илиева. Реакциите на публиката в първите две вечери дават основания да вярваме, че спектакълът ще има щастлив сценичен живот.
 

 

 

България

  • Янка Господинова e назначила дъщеря си в общината, феодализирала е общината, възмущава се Стоян Мирчев
    27. Юни 2017 123
    109
    0

    За оставката на кмета на община Алфатар Янка Господинова настоява депутатът от "БСП за България" Стоян Мирчев. Още преди две седмици народният представител алармира за нередности в дейността на кметицата. Мирчев е внесъл и сигнал в Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (КПУКИ).
    Едно от най-скандалните...


Апис
Всички права запазени "ДУМА"