25 Април 2024четвъртък23:04 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Знание

На 11 пенсионирани учители един млад влиза в системата

От педагозите у нас едва 0,8 на сто са под 25 г., а цели 9,3% са над 60

/ брой: 147

автор:Велиана Христова

visibility 60

Делът на младите педагози в българското училище е намалял драстично, а процентът на по-възрастните се увеличава. Тази констатация от представително проучване на Факултета по педагогика в Софийския университет ужаси министър Меглена Кунева преди три дни и тя директно заяви, че "ножът е опрял до кокала".
Според данните на СУ за периода 2007-2013 г. относителният дял на младите учители до 34 г. се намалява, а расте този на педагозите над 55 г. Относителният дял на младите за тези години се е свил от 15% на 9,9%, а учителите на по-мъдра възраст са се увеличи от 16,8% на 29,3%.
Проблемът със застаряването на кадрите в образованието не е от вчера и е по-тежък от това, което са забелязали в СУ. Години наред само отчитаме колко хиляди се пенсионират "в близките месеци" и колко пъти по-малко са постъпващите "отдолу" в системата. Като отвори човек сайта на Националния статистически институт, вижда нещата черно на бяло - в таблици като слънце. Първо личи големият спад в самия общ брой на учителите. Спрямо учебната 2000/2001 г. в момента в масовите общообразователни училища педагозите са намалели с 18 464 човека - с около 30 на сто (вж. таблицата). За 15 години. Процесите текат заради демографското закриване на училища, заради бягство от системата, където заплатите са ниски, а работата - трудна и подложена години наред на постоянни промени и "реформи". Ако свиването на сектора "Просвета" върви със същите темпове, след още 30 години просто няма да имаме училища.
Страшното идва, когато човек погледне възрастовия състав на учителите. За същите тези години младите учители под 25 г. са намалели... 4,6 пъти! Ако през учебната 2000/2001 г. общо педагозите до 34 г. са били 18 009 души, сега са... 2473-ма. Това е намаление със 7,3 пъти! В същото време по-възрастните учители над 50 г. са се увеличили почти двойно - от 11 897 души на 22 356. Вижда се също, че в близките 5-6 години още около 18 000 учители ще навършат пенсионна възраст, а на тяхно място не е ясно колко млади даскали ще постъпят, понеже се вижда мизерната бройка на младите под 25 г. сега - едва 358 души! Това са под 0,8% от всички учители! А учителите на възраст над 60 г. са цели 9,3 на сто от всичките в системата на общообразователните училища. Което по груба сметка означава, че на 11 пенсионирани учители един млад влиза в системата. 
Същото, ако не и по-лошо, е положението и в професионалните училища (вж. таблицата). Само в детските градини има малък ръст както в броя на учителите там, така и в процента на младите. В същото време и в забавачките виждаме чудовищно увеличение на възрастните учители - за 15 години те са се увеличили от 2833 на 10 636 души - почти пет пъти!
Иначе казано, не ножът е опрял до кокала, а и от кокалът вече се разпада. Проблемът е, че тези трагични за образованието ни процеси са добре известни и продължават от година в година и се задълбочават. Данните на НСИ показват как кадровото обезкръвяване на училището продължава поне от 15 години неизменно. Е, и? За какво служи статистиката, някой поглежда ли я? Да са взети някакви мерки? Да бие някой тревога, че образованието ни си отива? Няма такова нещо. Напъните да се увеличат учителските заплати пуснаха вече бели бради (още по-зле е заплащането в науката, без която училище също няма). А както разбрахме от самия премиер Бойко Борисов, правителството няма никакво намерение да вдига учителските заплати дори и с 10 на сто... Кунева просто се изсили в съборната си пиар акция.
Но проблем са не само заплатите. Проблем е и новият училищен закон, който под претекста за "свобода" изисква от училищата сами да определят избираеми часове и модули по различни предмети, сами да правят учебни планове (задължителните предмети и часове се свиват до минимум) - не е ли ясно, че при такава кадрова картина всяко селище и училище ще се мъчи да закърпи обучението с наличните учители, с които разполага. Каква ти свобода, какви избираеми предмети?! Ако този закон се изпълнява, твърде скоро ще видим такива разлики в обучението между големи и малки училища, между големи градове и малки селища, че директно ще изпаднем от скалите и на PISA, и на Световната банка, които и без това ни предупреждават за най-силните в цяла Европа дисбаланси в средното образование.  
Колкото до младите учители, според Кунева щяло да има подобрение, след като педагогиките във висшето образование вече спадат към т.нар. приоритетни направления, въведени според променения Закон за висшето образование. Това ще носи и повече пари за университетите, които имат педагогически специалности. Уви, това по никакъв начин не решава проблема. Може да се насочат повече кандидати към тези специалности, но трагедията е, че ако 50 човека завършват обучението си във вуза, едва 10-ина от тях реално стават учители. Останалите грабват тапията за висше образование и хукват към всякакви други поприща, където и заплащането е по-добро, и работата не е така напрегната.

Проблемът с младите учители не е във вузовете

той е в училище и в обществото, което не намира за престижна учителската професия. Нещата тук са много тясно взаимообвързани и зависят едно от друго. В самото училище проблемът е в агресията и слободията, която сами насадихме у децата си с псевдоидеите ни за тяхната претовареност, свобода и права на фона на липсата на задължения. Сто пъти ми се е случвало, когато млади хора кажат, че са се записали да учат педагогика в университета, някой наоколо тутакси да рече: "Ти пък, луда ли си да вървиш при тези идиотчета в училище". На вас не ви ли се е случвало?
 

Учители в общообразователните училища
(по възраст)


    2000/01    2007/08    2015/16

Общо    63752    54454    45288
Под 25 г.    1 658    532    358
25-29 г.    6 590    2 636    1 057
30-34 г.    9 761    5 599    1 958
50-54 г.    7 531    9 937    8 908
55-59 г.    3 744    5 897    9 234
60 и над    622    1318    4 214


Учители в професионалните училища
(по възраст)


        2000/01    2015/16

Общо    18 006    12 2016
Под 25 г.    401    95
25-29 г.    1 565    397
30-34 г.    2 185    562
50-54 г.    2 912    2 098
55-59 г.    1 496    2 407
60 и над    324    1 720

Източник: НСИ

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 333

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 393

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 324

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ