Матурите с модули, законът - с хаос
Поправителните тестове ще се решават на три части, тече тотално преобразуване на училищата, 9 образователни стандарта липсват
/ брой: 174
Новият училищен закон влезе в сила вчера, а МОН обяви поредната новост - поправителните матури през август и септември ще се проведат на модули. Зрелостниците ще получават изпитния вариант на части и ще имат определено време за работа върху всяка от частите. След изтичане на определеното време те ще затварят в плик листа с отговорите си в съответната част или свитък за свободните отговори и повече няма да им се разрешава да се връщат към тях. По различните предмети времето за първия модул е 1 час или 1,5 часа (по английски например). По втория модул времето е от 1 час по езици до 2,5 часа по математика и природни науки, третият модул е по 2 часа или по час и половина (за английски). След приключване на работата по съответния модул учениците може да излизат от изпитната зала. Ако зрелостник напусне сградата, не се допуска обратно до края на изпитния ден. От МОН направо признават, че това се прави като нова мярка срещу преписвачите. Задължително е всички технически средства за комуникация да се предадат на квестор.
Заявления за участие в предстоящата сесия на държавните зрелостни изпити са подали 8383 зрелостници. До 26 август т.г. те трябва да получат служебните си бележки, че са допуснати до матури.
Новият училищен закон влезе в сила вчера, въпреки че липсват съществени части от него - т.нар. държавни образователни стандарти. По нов учебен план, но със стари учебници ще учат в новата учебна година децата от I и V клас. Единствено по история за 5 клас се борят шест варианта за нов учебник, одобрени от МОН, от които учителите трябва да изберат през август подходящия за своя клас. Учебникът обаче, по информация на БНТ, още дори не е изпратен за одобрение на учителите. Това щяло да стане чак на 29 август, а до 31 август учителите трябва да изберат "своя" вариант от шестте. Това означава, че той едва ли ще влезе в училищата дори за началото на октомври, както обещаха от МОН.
Не е ясно как около 130 000 ученици от VI и VII клас, при които се засичат стара и нова учебна програма, ще наваксат изпадналите заради това от обучението им уроци за цяла година - по Средновековие в историята, раздел "Европа, Балканите и България" по география, раздел "безгръбначни" по биология и пр. Постъпващите в VII клас ще завършат основното си образование идното лято според новия закон, макар да са започнали прогимназиалното си обучение по стария закон, по който то е до VIII клас.
Към момента липсват и 9 от общо 19-те нови държавни образователни стандарти, които според новия закон се изготвят от МОН. Най-важният от тях, от който зависят останалите - този за финансирането, Кунева го обещава едва за края на годината, когато щяла да го съобрази не с нуждите на образованието, а с бюджет 2017.
В момента директорите пък търчат да преименуват училищата си, защото така постанови новият закон - прогимназиите стават основни до Vтт клас или обединени до Х клас; СОУ стават средни училища, обединените детски заведения - просто детски градини и пр. Те трябва с доклад да са поискали от регионалните инспекторати (които пък се преобразуват в управления) какво да е името им, инспекторатите пък внасят доклад за това в МОН, където Кунева трябва да разпише всички нови наименования. Следват смени на печатите и документацията на училищата, банковите сметки, преназначаване на учителите и пр. До 5 септември директорите трябва да разработят стратегия за развитие на училището за 4 години напред с приложен план за действие и финансиране! Очаква се до средата на август МОН да пусне примерни програмни схеми, защото те трябва автономно да създадат свои училищни учебни планове - със задължителни предмети и избираеми по свое усмотрение, които пък се делят и на задължителни и избираеми модули.
Едновременно съвместно с общината всяко училище създава т.нар. Обществен съвет, който ще се меси изцяло в работата му. Кметовете пък се чудат как да осигурят екипи за подкрепа на обучението на болните деца, които от сегашните ресурсни центрове се местят в общото училище. Цари тотален хаос, твърдят учители и директори.