26 Април 2024петък09:44 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Ще атестират учителите на всеки 4 години

МОН въвежда 12 часа задължителна квалификация за педагозите на година и индивидуално портфолио за всеки

/ брой: 180

автор:Велиана Христова

visibility 4082

Задължителна квалификация за педагогическите специалисти с общо 48 академични часа за 4 години въвежда МОН с Държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Той бе представен вчера от зам.-министър Диян Стаматов. За всеки 16 часа такава квалификация обучаемите ще получават по един квалификационен кредит - т.е. поне три кредита за 4 години. Отделно във всяко училище педагозите трябва да преминат всяка година през 16 часа вътрешна квалификация чрез обмяна на опит с колегите, посещаване на открити уроци и пр. Квалифицирането е уж на доброволен принцип, но ако учител не желае да се усъвършенства без уважителна причина, ще има наказания, обясни Стаматов. Проектът за стандарт, който е качен в сайта на МОН за обществено обсъждане, бил обговорен с 602 педагози от 62 училища в 6 района на страната. Парите за квалификацията ще са от бюджетите на училищата, от новата оперативна програма на МОН, от националната програма за израстване на педагозите (600 хил. лв. тази година), от програма "Еразъм +".
Всяка квалификация на учителите ще бъде отбелязвана в индивидуално професионално портфолио (досие). В него ще се записва всичко свършено и несвършено, постигнато или не от учителя. Данните в портфолиото ще се събират в следващите 4 години и за пръв път те ще послужат за атестиране на учителите, което ще се въведе от учебната 2020/2021 г. и ще се повтаря на всеки 4 години. Атестирането ще включва самооценка и оценяване от специална комисия. Атестационната карта включва 25 критерия по областите на професионална компетентност, от които 20 са национални и 5 ще са утвърдени от самото училище. Атестационната комисия за всеки учител ще включва представители на училището, одобрени от педагогическия съвет, и на регионалните образователни управления. За директорите в комисията ще има хора от общината, от финансиращия орган и от т.нар. Обществен съвет към всяко училище, където има и родители. Скалата за оценяване включва за най-добрите 2 точки по всеки параметър, за средни постижения - 1,5 точки, и за по-ниски постижения на учителя 1 точка. Оценките ще са 5, като най-високата се пише за получени 45 до 50 точки, а най-ниската е за 25 до 29,99 точки. От атестирането ще зависи растежът по длъжности и заплащането.
Длъжностите в училище ще са три - учител (възпитател), старши учител (старши възпитател) и главен учител (гл. възпитател). Длъжността директор ще има три степени. Запазват се петте досегашни професионално квалификационни степени.
Не е решен в стандарта проблемът с кариерата и атестирането на логопедите, които при приемането на новия училищен закон бяха включени в категорията "педагогически специалисти", въпреки техните аргументи, че те може да бъдат оценявани не от педагогическите съвети и директорите, а от медицински органи. Ролята на логопедите расте, тъй като законът постанови децата със заболявания и специални потребности да се обучават в общото училище. В НС на логопедите бе обещано проблемът да се реши със стандарта, но експертката Милка Коджабашиева от МОН вчера върна топката в НС, като на въпрос на ДУМА отговори, че законът не отделя логопедите от останалите педагогически специалисти и те няма как да бъдат оценявани различно.

И фирми ще обучават учители

И новият закон, и новият стандарт предвиждат право за квалифициране на учителите да имат не само висшите училища, но и фирми, и неправителствени сдружения. МОН още не е оповестило списък с организациите, които имат право да обучават учители, но по принцип не е ясно защо до тази дейност се допускат фирми и НПО, при положение, че в България има 51 вуза, от които осем са класически, част от тях са били създадени специално за обучаването на учители и имат традиции в това. 

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 610

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 633

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 665

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 610

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 627

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 685

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 653

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 551

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 750

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 670

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 695

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ