Колела
Старите въздушни възглавници – тиктакащи мини?
/ брой: 196
Ако колата ви е произведена през последните 20 години, то тя има поне една въздушна предпазна възглавница. Но можем ли да сме сигурни, че в случай на катастрофа тя ще проработи правилно, особено при по-старите модели?
Според изследователи от града на автомобилите Детройт в Щатите има сериозни съмнения по въпроса, особено към тези с химически задействано напълване и по-специално при възглавниците, използващи за целта амониев нитрат, създаващ при възпламеняване горещите газове, изпъващи възглавницата. С времето субстанцията се деактивира, особено в горещи и влажни климатични условия, както и при подрусванията на автомобила.
Изследване на Националното бюро за безопасност на пътищата в Щатите – NHTSA, показва, че въздушните възглавници с амониев нитрат, производство на основния доставчик – японската фирма Takata от 2001-ва до 2003-та например, са имали проблеми в 50 на сто от случаите, когато е трябвало да се задействат.
Другите типове активатори, като използващите компресиран газ или експлозивно издуване, също не са лишени от проблеми. В първия случай с течение на времето се губи налягане в резервоара, а експлозивните също губят работоспособност с времето.
Водещи автопроизводители започват да взимат мерки за удължаване живота на ефективност на възглавниците или пък да има възможност за откриване на евентуални проблеми с тях. Навярно ще се наложи още и указване на срока им на годност. Но в завареното положение при средна възраст на автомобилите в Щатите от 11 години (в България едва ли можем да я изчислим, но при всички случаи водим сериозно на американците) проблемът как да се откриват дефектите си остава под сериозен въпрос. Старата възглавница може да проработи, но може и да не се задейства, а единственият начин да разберем дали работи е да си ударим колата (не дай си, боже!). Според анализатори пределната възраст на колата, при която следва да се замени химикалът (всъщност цялата възглавница), е седем години.
Вниманието към надеждността на въздушните възглавници се увеличи неимоверно след многобройните случаи на прекалено издуване и дори изстрелване на метални парчета в купето към пътниците от дефектните възглавници на Takata. Японската фирма е под непрекъснат обстрел заради дефектното си производство от държавните регулаторни органи по света, а производителите са принудени да заменят изделията й в милионни бройки от автомобилите си.