29 Март 2024петък02:47 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Вълнуващ финал на Моцартовите празници в Правец

"Лучия ди Ламермур" на Доницети показа възхода на най-стария извънстоличен оперен театър

/ брой: 199

visibility 79

Юлияна Караатанасова

Международният музикален фестивал "Моцартови празници" се проведе за пореден път от 16 до 20 август в Правец. Пет фестивални дни и вечери радваха почитателите на операта, балета, инструменталната музика, джаза и малките театралните спектакли. Публиката препълни пространството пред сцената на езерото пред хотел "Риу Правец Ризорт", зала "Правец" на хотела, залата на читалище "Заря 1895" и на открития басейн в хотелския комплекс. Фестивалът се организира от сдружение "Моцартови празници Правец 04" с подкрепата на община Правец и Министерството на културата. Генерален спонсор е "Тера Тур Сървис".
Вълнуващ финал на тазгодишното, дванадесето издание постави спектакълът на Държавната опера в Стара Загора, който бе представен на площада пред община Правец - операта "Лучия ди Ламермур" от Доницети. Този спектакъл показа невероятното израстване на един оперен театър за  краткото време - около година, в резултат на умело ръководство от страна на Огнян Драганов, умението му да мотивира хората за много работа, творчество и създаване на стойностни музикални събития.
На 20 август от 20.30 ч. под открито небе се разигра драмата на една любовна лудост, вълнувала сърцата на меломаните от премиерата на творбата през 1835 г. в театър "Сан Карло" в Неапол, написана от Доницети по романа на Уолтър Скот "Годеницата от Ламермур". В ролята на Лучия се представи сопраното Беса Лугичи от Косово, в ролята на Едгардо - аржентинският тенор Пабло Караман, Енрико бе Валери Турманов, Раймондо - Пламен Кумпиков, Артуро - Александър Баранов, Нормано - Любомир Петков, Алиса - Нели Нечева.
Аржентинският диригент Марио де Росе за пореден път работи с оркестъра на Старозагорската опера. Повлиян от своите умения в областта на Вердиеви опери, той поведе спектакъла вещо, професионално и стабилно, но донякъде извън стилистиката на типично белкатовия композитор Доницети. Това би могло да бъде обяснено със спецификата на музицирането "на открито" и стремежа на участниците в спектакъла, най-вече на оркестъра, да избягват разпиляването на звука и старанието той да бъде по-плътен и наситен. Сполучлив момент бе ефирното соло на арфата и деликатното оркестрово присъствие в първо действие, съпровождащи образа на Лучия и нейната първа ария. Сопраното Беса Лугичи още тук показа чувствителност, емоционалност и добра актьорска игра. В трудната партия на Лучия, изискваща виртуозна вокална техника и интонационна чистота, младата певица показа обещаващи вокални дадености, които несъмнено могат да се развият в най-добра посока, сценична издръжливост и способност за ансамблово музициране, което е неоценимо предимство. В сцената на полудяването на Лучия сопраното изяви с най-голяма чистота на тембъра красивия си глас и докосна публиката с искреното музициране, изразяващо дълбоките сърдечни чувства и мечти на своята героиня.
Пабло Караман в ролята на Едгардо създаде убедителен образ на възлюбения на Лучия. С красив и силен глас, с леко метален тембър, той би могъл да избегне някои интонационни неточности в бързите темпа и да постигне повече елегантност в музикалната фраза при изпълнение на кантилените. Повече обемност в звука и динамични нюанси биха спомогнали за още по-доброто вокално покриване на партията, която актьорски бе представена великолепно - изпълнена с крайни чувства на любов, страст, гняв, тъга, отчаяние. Особено драматична бе изявата на Караман в сцената с внезапната поява на Едгардо на сватбата, презрителното връщане на пръстена и горчивите обвинения към Лучия.
Валери Турманов като Енрико показа възможностите на обемния си, изравнен диапазонно глас, постигайки красива кантилена и ярко сценично присъствие. Неслучайно в тази "опера от дуети", преливащи един в друг, или в арии и ансамбли, особено впечатление направи старанието на певците да бъдат максимално перфектни в дуетите и в голям процент те го постигнаха. Особено красив бе дуетът на Енрико и Лучия, в който Турманов и Лугичи успяха да предадат разнообразната палитра от чувства на своите герои.
Най-убедителен вокално бе басът Пламен Кумпиков като Раймондо, възхитил публиката със своя благороден, богат и топъл тембър, техническо майсторство и артистичност като "стабилизиращ" оперната драма персонаж. Сполучлив и вълнуващ бе дуетът му с Беса Лугичи, в който двамата постигнаха красива кантилена. Кумпиков постигна пълно сливане с образа и във финалната сцена в изпълнената със скръб ария.
В партията на Алиса Нели Нечева направи много добро впечатление с вокалното покритие и добра актьорска игра. Тенорът Александър Баранов като Лорд Артуро Бъклоу покори слушателите със своя мек тембър, с приятното за ухото спяване с гласа на Валери Турманов в дуета и последвалата хоровата сцена. Голяма ансамблова сцена (секстет) с хор от второ действие бе една от кулминациите не само на операта, но и на солистите в този спектакъл, които дадоха най-доброто от себе си и постигнаха интонационна прецизност. Хорът на Старозагорската опера се представи убедително - като активен персонаж, с добро спяване между хористите, особено в секстета във второ действие. Тук хорът реагира много бързо, адекватно, но препоръчително е да се използва по-разнообразна динамична палитра.
Костюмите на Салваторе Русо бяха в унисон с мястото на развитие на действието - Шотландия през ХVІ век. Интересни и въздействащи бяха тези на призраците - тъмни цветове, зловещи маски, сенки без лица. Сценографията на Димо Костадинов бе решена пестеливо - метална конструкция на две нива - основна сцена и второ, по-високо ниво, съчетано с мултимедия. Може би трябва да се помисли за по-добра визуална обосновка на прожектираните картини по време на спектакъла.
Режисурата на Огнян Драганов, съобразена с "площадните условия", подпомогна динамичността на сценичното действие, водено предимно от музиката. Ансамбловите и хоровите сцени се вплитаха в ариите и дуетите, като емоцията водеше напред непрекъснато разгръщащата се музикална драма. Неочаквано, но интересно бе режисьорското решение на финала на операта - на по-високото ниво на сцената се състоя "венчавката на влюбените в смъртта".
С този сполучлив прочит на "Лучия ди Ламермур" от Доницети - спектакъл, който зрителите ще помнят, завършиха "Моцартови празници - Правец 2016". 
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ