11 Май 2024събота06:27 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Атанас Зафиров:

Докладът за националната сигурност се плъзга по проблемите

Формулираните приоритети за 2016 г. са "клиширани" и не показват активна политика, основаваща се на национална идентичност, смята депутатът от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ

/ брой: 201

автор:Юлия Кулинска

visibility 50

- Г-н Зафиров, вчера НС прие Доклад за националната сигуност за 2015 година. Вие разкритикувахте остро от парламентарната трибуна документа. Какви са мотивите ви за това?
- След изтекли 2/3 от годината ние  дебатираме и приемаме документ, който си поставя за цел, цитирам "на базата на оценка и изводи от състоянието на средата за сигурност и секторните политики, да очертае очаквания и перспективи за 2016 г". Кому е нужен този документ в края на годината, за която би трябвало да послужи? Той е с обем, надхвърлящ с много самата Стратегия за национална сигурност. В доклада е заложено в значителна степен на аналитични и дори доктринални разработки, които го правят на моменти труден за четене и тежък за възприемане, а вероятно и частично не съвсем достъпен за широката аудитория, за която трябва да бъде основно предназначен. В него националната сигурност се разглежда предимно през външните отношения, където Русия, директно или индиректно е посочена като една от основните заплахи за сигурността на България. Явно се връщаме в годините на студената война и биполярното блоково противопоставяне.
Докладът подвежда с една обстоятелствена псевдоаналитичност. Има плъзгане по проблемите на националната сигурност и затрупването с нормативни документи. Само че тези неща не се случват, не се изпълняват, те стоят само на хартия. Не е обърнато сериозно внимание на идентифицирането и посочването на рисковете и заплахите, защото това е практичният и полезен подход и така може да се изгради база, която да се надгражда.
- Какво трябваше да съдържа докладът, за да бъде по-близък до отделния човек?
- За да не бъде той "универсален", т.е. с малки промени да не е актуален и за предходната или за следващата години, то той трябва да е по-близък до проблемите на хората, които, събрани в съвкупност, определят дневния ред на обществото, като, разбира се, следва да се прилага държавният стратегически подход при дългосрочното подреждане на приоритетите. 
- В комисията по отбрана вие засегнахте важни аспекти на националната сигурност. Кои са те?
- Две от основните насоки за действие в политиката за национална сигурност са противодействието на организираната престъпност и развитието и модернизацията на въоръжените сили. В доклада се казва, че общата престъпност намалява, като се увеличава разкриваемостта. Призовавам колегите от управляващата коалиция да отидат с това твърдение, в който и да е град или село и им гарантирам, че ще бъдат жестоко освиркани и прогонени.
В държава, където битовата престъпност придоби пандемичен характер, стрелбите и убийствата по улиците са ежедневие, а корупцията и злоупотребите с публични финанси задминаха страните от третия свят, подобна констатация е не просто невярна. Тя е дълбоко цинична и грозна.
По отношение на отбраната, докладът по същество не анализира и не дава представа за институционалната и ведомствена политика в този сектор. Нещата са сведени до представяне на извършените дейности от МО в период от една година като разходване на ресурси, а политиката е развита като клишета и по-скоро теория във вариант на лекция пред слушатели. Формулировките и отчетите за политиката в областта на отбраната и въоръжените сили не дават ясна представа за целесъобразност и насоченост на извършените дейности. Развитите тези като управленски виждания и приоритети в отбранителната политика са представени като ново начало под девиза "всичко започва от нас - досега нищо не е правено". Представените като приоритет промени в ЗОВС доказват по-скоро стремежа да се партизира политиката в областта на отбраната. Те не са условие за въвеждане на нови подходи в управлението на отбранителните процеси. Изпълнението на бюджетните програми на основата на Интегрираната система за управление на ресурсите за отбрана по четирите основни политики е утвърдила се практика, а не е откритие на сегашното ръководство на отбраната.
Развитието на способности е по-скоро теоретична разработка, а не аналитични формулировки какво и доколко е постигнато. Анализът на развитието на способности акцентира на изпълнението на т. нар. Цели на силите, изразяващи се в поетите ангажименти към НАТО, а не следва логиката на комплексния подход. Независимо че се клишира прозрачност, липсва ясен и открит анализ как са разходвани бюджетни средства във видовете въоръжени сили и какви способности са развити.
- Заявихте, че формулираните приоритети за 2016 г. са "клиширани" намерения.
- Да, защото не отразяват реалистичен подход за реализиране на активна политика, основаваща се на национална идентичност, съчетана с позитивните реалности на членството на страната в НАТО и ЕС. Няма ясна рамка за развитие на комплексни способности, адекватни на рисковете и заплахите, с приоритет на сили и средства по заявени ангажименти. Не е отразен балансът между потребности и ресурси по продължаване модернизацията на БА и формирането на активна политика по приоритети в областта на модернизацията и отбранителната аквизиция като гарант за нужния ефект в строителството на въоръжените сили. Липсват идеи за утвърждаването на нов модел за управление на отбраната.
 

И трите телекома с рекордни приходи

автор:Дума

visibility 375

/ брой: 86

Гвоздейков пак смени началника на НКЖИ

автор:Дума

visibility 376

/ брой: 86

Вето върху тавана за надценката на хляба

автор:Дума

visibility 401

/ брой: 86

Червеното месо и млякото разболяват планетата

автор:Дума

visibility 389

/ брой: 86

Европа се окъпа в светлини за 9 май

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 86

Катастрофална загуба за социалдемократите в РСМ

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 86

Популярността на САЩ като глобална сила спада

автор:Дума

visibility 356

/ брой: 86

Си Дзинпин пристигна в Унгария

автор:Дума

visibility 365

/ брой: 86

Време е

автор:Александър Симов

visibility 337

/ брой: 86

С надежда за партньорство

visibility 334

/ брой: 86

Извращението Евровизия

visibility 351

/ брой: 86

9 май - ден на Победата

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 86

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ