Изгубени в новостите
/ брой: 209
За поредна година се видя, че на изпитите при външното оценяване след VІІ клас най-добре се представят децата от частните и математическите училища у нас. Което, казано иначе, означава, че в масовото държавно училище от знанията на учениците има какво да се желае.
Вместо обаче в МОН да си направят изводите и да предложат адекватни мерки как децата ни да научат в основното училище повече, плановете им са точно в обратна посока. Първо новият училищен закон, натрапен силово от ГЕРБ, съкрати основното образование с една година и то вече ще се завършва след VІІ клас. Т.е. децата, които не продължават ученето в гимназия, ще остават с една година по-малко знаещи. МОН пък добави към разбиването на образователната ни система следваща стъпка - чрез новоизлюпения стандарт за оценяването в училище намисли да премахне три от сегашните изпити след VІІ клас и оставя само два - по български и литература, и по математика, от досегашните пет задължителни теста. По желание децата можели да се явят и на тест по чужд език. Публична тайна е, че и ученици, и учители наблягат основно на т.нар. матуритетни предмети, които са най-важните в свидетелството за основно образование - по другите предмети се учи покрай тях, колкото влезе. Но пък, като няма изпити, няма да се вижда как потъват надолу знанията на учениците по обществените и природните науки и как българската история за тях постепенно става тера инкогнита.
Седмокласниците, които след два дни ще влязат в класните стаи, са направо ударени и тотално ощетени от новия закон и от МОН. На тях им отнемат цяла година от учебния материал за прогимназията, която те ще завършат с година по-рано. Няма смислено обяснение защо ГЕРБ отхвърлиха предложението на левицата да се отложи влизането на закона в сила, понеже тези деца имат правото да завършат по учебния план за прогимназията, с който са я започнали. МОН предложи някакви гърчави варианти как да се натъпче в часовете тази година поне час от отпадналото учебно съдържание, но сегашните седмокласници ще си останат силно ощетени. Обаче пък те ще получат свидетелство за основно образование при твърде неравни условия с всички останали ученици, с по-малко учене и с по-малко знания - същата тапия, за същия завършен прогимназиален етап. Което пък създава неравнопоставеност между децата.
Отгоре на всичко, понеже седмокласниците ще са първият випуск, който ще завърши по новия закон, оценяването на техните изпити ще бъде в точки, не в балова оценка, както досега. Че и бележките им по български и математика от прогимназиалните класове също ще бъдат превръщани в точки. Хем ощетени, хем изгубени в нововъведенията. Догодина не се чудете, ако ни едно масово училище не попадне в класацията на знанията.