29 Март 2024петък10:14 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Образование

"Късметите" на новата учебна година

Как ще се отрази на училището новият закон ще се разбере след първите завършващи по него през 2024 г., когато авторите му ще са отдавна забравени

/ брой: 211

автор:Велиана Христова

visibility 61

Помните ли вица за един, който докато скубел коси от ужас, си повтарял: Аз съм много спокоен, аз съм много спокоен. Нещо такова представляваше българското учителство, докато ден преди 15 септември слушаше министърката си Меглена Кунева да повтаря бодро из телевизии и вестници, че няма хаос в училището и че учебната година започва спокойно. Затрупани с десетки нови задължения от новия училищен закон, който влезе в сила от 1 август без всякаква подготовка, изгубени сред 2000 страници нови подзаконови нормативни документи, създадени в МОН скоропостижно, педагозите вече гледат апатично към застигналата ги нова "реформа" и вдигат рамене: Да става каквото ще.
Всъщност предизвестените нарушения на закона започнаха от самото министерство и нямаше как да бъде иначе. Законът постанови в срок до един месец - сиреч до 1 септември, да бъдат обнародвани 19-те държавни образователни стандарта, в които всъщност се намира съдържанието на самия закон. Разбира се, такава задача е неизпълнима, но когато мнозинството в парламента натрапи силово закона, от МОН уверяваха, че са едва ли не почти готови със стандартите. В момента министерството рапортува, че 15 от стандартите са представени - обнародвани в ДВ, чакащи ред за публикуване или пуснати за обществено обсъждане до 21 септември. Според сайта на МОН обнародваните до момента в ДВ са само 6. Законът си е вече нарушен, а оставащите 4 още неизработени стандарта съдържат едни от най-важните правила, като например тези за финансирането и за нормирането и заплащането на труда, от които пък зависи дори формирането на броя паралелки и на щата в училищата.
Тази година се закриват 27 училища заради липса на деца, съобщи МОН. Проблемът е, че в половината от 265-те общини у нас децата са под 500 и когато според новия закон основните училища трябва да останат до VІІ клас, вместо до VІІІ, както бе досега, много от тях ще станат маломерни или ще се закрият. Тепърва - до края на ноември, ще се решава кои детски градини и училища ще получат статут на защитени, защото ще се окаже, че за остатъка от децата няма друго училище наоколо в радиус от 20 км. А над една трета от 2450-те училища в страната са единствени за съответната община. Според главния секретар на МОН Красимир Вълчев като спасителна мярка в бъдещия стандарт за нормирането може да бъде записано, че в прогимназията до VІІ клас при необходимост се разрешава по-ниска пълняемост на паралелките.
Не е ясно защо трябваше видовете училища да се назоват в закона по нов начин, та да се наложи пререгистриране на всички училища в страната - на цялата документация, печати и прочее, глътнало около милион лева грешни пари. Отгоре на всичко законът изисква новите наименования да се съгласуват с общините, което на много места не е направено поради постановените кратки срокове посред лято, та може да се наложи още едно пререгистриране.   

Най-голяма е щетата за седмия клас

Едно от най-големите недоразумения в новия закон е, че завършването на основно образование в VІІ клас влиза в сила и за тези ученици, които са започнали прогимназията по стария учебен план и старите учебни програми, чието съдържание е предвидено за 4 години. Тези деца в момента са в VІ и VІІ клас и за тях същото съдържание трябва да се вмести в 3 години. Най-ощетени са седмокласниците, понеже в сегашната една учебна година трябва да вместят съдържанието за две. По всички предмети. МОН пусна указание до учителите, че могат да направят това съвместяване по история, биология и география чрез задължително избираемите или свободно избираемите часове или пък като преструктурират учебното съдържание. Учителите по тези предмети обясниха аргументирано, че това не може да се случи при определения от учебния план брой часове по отменения Закон за народната просвета, по който те продължават да учат, но гласът им заглъхна като в пустиня. Какво ще се случи с учебния материал по всички останали предмети изобщо не се и споменава дори.
И понеже тази "реформа" е в ущърб на децата, МОН измисли поредна иновация - премахна изпитите по природни и обществени науки след VІІ клас. На външното оценяване и на изпити за влизане в гимназия учениците вече ще се явяват задължително само на тест по български език и литература и по математика, по желание - и на чужд език. Т.е. намаленото съдържание се "компенсира" и с намалени изпити. После ще се чудим защо децата ни стават все по-неграмотни. Да не говорим, че едновременно със сегашните седмокласници ще завършат основно образование и осмокласниците в непрофилираните паралелки, което означава, че на изпитите ще се явяват абсолютно неравнопоставени в знанията си два випуска ученици. А резултатите от тестовете ще се пишат вече в точки, не с оценка. И годишната оценка по предметите в VІІ клас също ще се трансформира в точки. По този заимстван от чужбина начин, който бил по-обективен, просто ще се скрият и няма да са така видими за обществото дразнещите двойки и тройки. Доброто е, че няма да се налага МОН да прави таблици за превръщане на точките в оценки, равнявайки ги порочно по средното ниво на съответния випуск, както бе досега. 
Ще има промяна и в матурите след ХІІ клас, но само една - те ще бъдат на модули, които абитуриентите ще решават последователно, без да имат право да се връщат към всеки от тях, след като го предадат на квесторите. В професионалните гимназии новото е, че учениците могат да не полагат втори задължителен зрелостен изпит по предмет от професията, а вместо него в дипломата може да се впише средноаритметичната оценка от държавните изпити за придобиване на професионална квалификация.  

В І и V клас по нови програми със старите учебници

През тази учебна година новият закон влиза изцяло в сила само за І и V клас - с нов учебен план и с нови учебни програми. Проблемът е, че поради липсата на технологично време нови учебници нямаше как да бъдат създадени. Издателите успяха да направят само учебника по история за V клас, тъй като в новата програмата съдържанието е изцяло сменено спрямо досегашното - петокласниците вече ще изучават древност и античност, досега в V клас се учеше българска история. МОН одобри 6 варианта на учебник по история, издадени от 6 издателства. По всички останали предмети в І и V клас ще се учи със старите учебници по новите програми. Да му мислят учителите. На първолаците азбуката ще се преподава по нов ред, затова издателствата пуснаха специални тетрадки, които да адаптират някак новото азбукарство. А от много училища вече идват сигнали, че издателствата са подготвили какви ли не помагала по предметите в V клас, които да заменят учебниците. Учителите ще трябва да си ги купуват, разбира се. Благодат! Но за кого?
Как ще се отрази на образованието новата "реформа" ще се види едва през 2024 г., когато средно образование ще завършат сегашните петокасници. Тогава обаче отдавна ще е забравено кои са нейните автори.
От ІІ до ІV клас тази година нещата остават както досега. В математическите и природоматематическите гимназии с прием след ІV клас ще се влиза с оценките от външното оценяване и с две състезания, съобщиха от МОН. Новите учебни планове и учебни програми, които тепърва ще влизат в сила, са отделна страховита тема, чиито заложени бомби засега с малки изключения  общественото внимание не забелязва. 

Администриране до дупка

За учителите и директорите пък законът създаде купища нови административни тежести. Всяко училище трябва да си направи план за стратегическо развитие в следващите 4 години, като го съгласува и с родителите, и с т.нар. Обществен съвет. Обаче как се прави това, при положение, че го няма най-важният държавен стандарт - този за финансирането? А обществените съвети още изобщо не са създадени, понеже наредбата за формирането им изисква сложни избори на родители в няколко кръга, с които директорите ще се занимават месеци наред. ДУМА вече писа подробно за тази наредба. Обществените съвети ще обсъждат и одобряват всички дейности на училището, включително оценяването на учителите. Кому са нужни тези съвети от непрофесионалисти в образованието и педагогиката, които ще се месят в професионалните дейности, така и не стана ясно. А те обезсмислят и съществуването на настоятелствата, които тъкмо намериха своята ниша в работата на училищата.
Още по-сложна ще е организацията на задължителното оценяване на работата на педагозите на всеки 4 години. Те ще са длъжни да повишават квалификацията си в рамките на 48 академични часа за 4 години (средно по 12 часа на година) и ще получават кредити за обучението си. Ще се прави портфолио на всеки учител, а критерии за развитието му ще са учителският стаж, получените кредити, придобитата професионално-квалификационна степен, специализации, постиженията на учениците, резултатите от атестирането. Не е ясно обаче кой ще финансира това обучение и квалификация, което не е задължително да става във висшите училища (това би било логично и ефективно), а може да се прави и от разни неправителствени организации. Това услужливо бе записано в закона и сега вече стана ясно защо, след като Кунева се похвали, че в обучението на учителите се включва фондация "Америка за България". Просто държавата прехвърля задължението си към учителите на една чужда фондация...


Снимка Благовеста Цветкова

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 483

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 498

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 455

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 542

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 458

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 411

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 587

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 526

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 532

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ