29 Март 2024петък15:13 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Пътешествия

Барселона като огледало

Столицата на Каталония е пример за урбанистика, но само ако има кой да се учи

/ брой: 222

автор:Георги Георгиев

visibility 49

По нашите български стандарти нямаше никаква видима причина двете маслинки да бъдат по средата на кръговото кръстовище. Заедно с две малки хълмчета, разделени от пешеходна пътека, върху които бяха посадени. Цялата композиция много наподобяваше, гледана отстрани, женски гърди, а нощното осветление придаваше на короните изумрудено излъчване. Едно обикновено кръстовище, в обикновен съвсем, съвсем краен квартал на Барселона. Някой е решил, че дори тук, на границата на втория по големина испански град с индустриалната му част е необходимо да има капка простичка красота. И така из целия град. Без особено разточителство, но с много вкус и любов към детайлите. За човек, привикнал на българската реалност с т.нар. градска среда, сблъсъкът с оформянето на обществените пространства в този град граничи с културен шок. Например в една малка странична уличка до парка "Гуел", който е една от многото туристически атракции на града, е оформена като пешеходна, с няколко метални стола, завинтени за настилката. Това не е място в централна престижна част, а в отдалечен район, нищо и никаква пресечка в обикновен жилищен квартал, и това е

практиката в целия град

Само в района Корнелия, където бе хотелът ни, по обичайния маршрут до спирката на метрото видяхме най-малко три вътрешноквартални площадчета, старателно оформени, включително с фонтани, озеленени, въпреки плътното застрояване на района. Тротоарите във вътрешността на квартала са значително по-широки от българските, постлани с еднообразни малки плочи. Никакъв намек за софийското "многообразие" от фаянс, асфалт, бетон, павета, плочки оставено от строителните бригади след завършване на работата по поредната сграда. Да не говорим за дупки, разбита настилка, бордюри, плочки "мини" и други мили родни картинки, които са характерни дори за централните улици на столицата.
За четирите дни, през които пребивавахме в Барселона, единствените паркирани на тротоара автомобили бяха забелязани в уличките на една от индустриалните зони. Интересно е, че отделните цехове и складове в тези зони са оградени от улицата с типови огради, често такива с декоративни тухли. Не разбрахме защо го правят, но изглежда пригледно и подредено. Спазването на правилата за паркиране прави впечатление на българина най-вече заради неспазването им в родината. Любопитно е да се види как в плътно паркираните колони от автомобили водачите подбутват с бронята колите отпред и отзад, за да си освободят някой друг сантиметър, за да излязат. Това е нормално явление там, а сега си представете какви циркове и какви побоища ще бъдат в България при подобна ситуация.
Другото непривично, поне за тези, които са ползвали софийското метро, е барселонският му събрат. Каталонците са заложили не на показността на декорирани със скъпи материали и големи станции, а на функционалността. Даже са прекалили. Станциите са малки, понякога само с един много тесен перон, вентилацията почти не се усеща, особено в пешеходните преходи между отделните линии. За сметка на това на всяка станция има апарати за продажба на вода и безалкохолни напитки. Липсва какъвто е да е намек за украса, като изключим указателните табели и рекламите. Бетон и черни изолационни материали. Но в същото време линиите са цели 11 на брой със 180 станции. Една линия може да се пресича с други на 4-5 места.

Много е удобно и функционално

С карта за десет пътувания, закупена от автомат, можете да разгледате нужните ви забележителности в целия град в рамките на три-четири дни, без да се налага да използвате наземни превозни средства от обществения транспорт. Той е представен от обичайните трамваи и автобуси, но пак за разлика от България, в Барселона се срещат и малки автобуси, основно "мерцедеси", за около трийсетина седящи и правостоящи пътници. Тези малки бусове са в ролята на вътрешноквартален транспорт, особено в райони, където има струпване на туристически обекти и съответно по-голямо струпване на хора.
Барселона все пак не е само прекрасно подреден град с традиции в урбанистиката, който може да преподаде много уроци на тези, които искат да се учат как да превърнат съвременния мегаполис в удобно за живеене и работа място. Барселона е преди всичко туристически център за останалите европейци, който освен мек средиземноморски климат, привлекателни курорти по крайбрежието има и забележителна кухня. Това е и град с дълга история, която много успешно предлага на туристическия пазар.
Като изключим древните римски стени, средновековните улички и катедрали, каквито има и в редица други западноевропейски градове, най-известни са творенията на архитекта от епохата на модернизма Антони Гауди. Но далеч не става дума само за все още строящата се църква "Саграда Фамилия" ("Светото семейство"), която е станала емблема на целия град. Барселона става дом на явлението

"каталонски модернизъм"

чийто други видни представители са и архитектите Пуч-и-Кадафалк и Доменек-и-Монтанер, които също са оставили богато наследство в града. Посетете района Пасеч де Грасия, за да видите най-голямата концентрация на сгради от времето на тези велики архитекти. Каза Бальо, Каза Мила, Каза Амалиер, Каза Лео Морера, Каза де лес Пуншес са само някои от имената на жилищни сгради строени от архитекти-модернисти, които колкото и странно да са изглеждали за времето си - краят на XIX началото на XX век - сега носят голям приход на барселонската хазна. Интересът към тези архитектурни произведения, сред които е и паркът "Гуел" на фамозния Гауди, е толкова голям, че съществува специален туристически пакет "Рута дел Модернизме", който ви позволява да обиколите сградите и съоръженията, донесли толкова слава на столицата на Каталония.
Сред другите задължителни за посещения обекти са двукилометровата пешеходна улица "Ла Рамбла", която завършва край старото пристанище с паметника на Христофор Колумб, най-големият в Европа аквариум, в който плуват цели акули, морският музей с реконструкцията на 65-метровата галера на Хуан Австрийски, участвала в битката при Лепанто през 1571 г. Други обекти са хълмът "Монжуик", с Музея на националното изкуство на Каталония, павилионите на Световното изложение от 1929 г., съоръженията на Олимпиадата от 1992 г. и уникалното Побле Еспаньол. "Испанското селище" е сторено също през 1929 г. и представлява своеобразна изложба на архитектурното наследство на Испания. Това са фасади на реално съществуващи сгради в различни испански селища, които показват архитектурните стилове от различни райони на страната. Има дори и камбанария.
Ако още се държите на краката си, защото е лесно да навъртите десетина километра из улиците на този град, след посещението на обектите в Монжуик се спуснете, слава Богу има наклон, до площад "Испания". Там освен чудесния монумент в центъра на кръговото кръстовище се намира и лившата арена за корида на Барселона. Сега е превърната в търговски център, но ценното е платформата на покрива, която дава възможности за панорамен поглед към града.
Паелята на ресторанта в сутерена може да си я спестите. Оризът е твърде брашнен.

Вътрешноквартална уличка в района на парка "Гуел". Столовете на преден план заместват пейките


В този кралски дворец в Барселона, зад трите прозореца в центъра на снимката се намира залата, където кралете   Фернандо и Изабела посрещат Христофор Колумб след завръщането му от Америка. Знамената на горния етаж са поставени от местни националисти, които искат отделяне от Испания. Има ги из целия град

Типичен за Барселона централен булевард. Архитектурата на жилищната е типизирана почти навсякъде. Почти няма самоделно остъкляване на балкони, а зелените тенти май са задължителни за всички в града

"Саграда Фамилия", снимана е най-новата й задна част, построена вече без участието на архитекта Антони Гауди. Той е погребан в криптата на собственото си творение
Снимки авторът

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 202

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 195

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 205

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 165

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ