ЦИК се съобрази с решението на ВАС за медийните пакети
Комисията тепърва ще мисли как да отсее сайтовете, които не са медии в истинския смисъл на понятието
/ брой: 230
След решението на Върховния административен съд, което отменя забраната на ЦИК интернет сайтовете и регионалните медии да получават медийни пакети за агитация на референдума на 6 ноември, Централната избирателна комисия коригира постановлението си. С решение от 8 ноември вечерта ЦИК премахва спорните текстове "национален обхват" и "национален тираж". Ден по-рано ВАС уважи жалба на Единната народна партия, в която бе записано, че ЦИК поставя под съмнение "гарантираните в чл.19, ал.2 от Конституцията на Република България еднакви правни условия за стопанска дейност на всички граждани и юридически лица и поставя в неравностойно положение дадени медии, само въз основа на критерий, който в XXI век е, меко казано, отживял".
Съдиите от ВАС припомнят, че според Избирателния кодекс доставчик на медийна услуга е физическо лице - едноличен търговец, или юридическо лице, което "носи редакционна отговорност за избора на съдържанието на медийната услуга и определя начина, по който тя е организирана". Не са медийни услуги социалните мрежи фейсбук, туитър и личните блогове.
Предвиденото от ЦИК в двата оспорени текста за доставчици на медийни услуги "с национален обхват" и "с национален тираж" е дописване на нормативния акт, категорични са в становището си съдиите от ВАС. Те допълват, че някои от членовете на ЦИК също са изразили опасения, че има дискриминация заради стесняването на медиите, които могат да се възползват от пакетите.
Заради осъдените от ВАС понятия ЦИК публикува ново тълкувание на разпоредбата си. "Медийна услуга е създаването и разпространението на информация и съдържание, предназначени за значителна част от аудиторията и с ясно въздействие върху нея, независимо от средствата и технологията, използвани за предаването им. За целите на настоящото решение медийни услуги са: а) печатни медии – вестници, списания и други периодични издания; б) обществените и търговските електронни медии – лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги", гласи тезата на комисията.
ЦИК тепърва ще търси допълнителни критерии, по които да отсее интернет сайтовете, имащи право на медийни пакети. Причината е, че не всички електронни сайтове са медии в истинския смисъл на думата. Говорителят на ЦИК Цветозар Томов предположи вчера, че е възможно да има нови допълнения към решението.