Държавата ни е загубила милиони от изкривения пазар на горивата
Търговците са спечелили над 750 млн. евро
/ брой: 242
През последните три години заради изкривяването на пазара на горивата бюджетът е изгубил милиони, а търговците на горива са натрупали печалби повече от 100 милиона евро от бензина и над 650 милиона евро от дизела. Това сочи анализ на Лабораторията за анализ на риска, изготвен през лятото на 2016 г., след като от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обявиха, че разполагат с данни за картел на горивата, в който влизат седем вериги бензиностанции. Данните от проучването обяви пред БНР Виктор Аврамов от лабораторията към Нов Български университет. Преди десетина дни от антимонополния орган на базата на проверки предявиха обвинения срещу шест от заподозрените първоначално за картел при цените на горивата. За една от веригите - "Ромпетрол", не са били събрани доказателства за участие в сговора, за разлика от "Лукойл", ОМВ, "Еко", "Шел", "Нис Петрол" и "Петрол". От комисията обаче не се ангажираха с коментари с колко са били ощетени потребителите от картела и какви са били печалбите за участниците в него с мотива, че не са ценови регулатор. Георги Господинов, експерт от сайта "Фуело", заяви пред Блумбърг ТВ България, че най-вероятно става въпрос за негласно споразумение и спекулативни елементи, но не и за картел. Според него поскъпването на горивата може да се дължи и на глобата, която евентуално се готвят да платят големите петролни компании у нас, ако становището на КЗК за наличие на картел надделее. По думите му увеличението на цените на горивата у нас се дължи не на картелно споразумение между отделните компании, а на цената на нефта за барел, както и курса на долара. Сравнението на Лабораторията за анализ на риска между нивата на косвените данъци показва, че от 2010 облагането с косвени данъци на бензина и дизела в България е много по-ниско отколкото в Европейския съюз и че държавният бюджет пропуска значителни приходи, които са оценени в доклада. Това позволява на производителите и търговците в сектора да завишават своите разходи и нетни доходи, с което ощетяват крайните потребители в България, посочват анализаторите. Според техните данни след октомври 2012 г. в България цените на бензина са нараснали 3,26 пъти по-бързо от средното им нарастване в страните от ЕС, а при дизела изпреварващото поскъпване е шест пъти. Относно цените на горивата Аврамов коментира, че след като КЗК отново установи картел в бранша, вероятно през зимата няма да има поскъпване на горивата.