20 Април 2024събота04:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

В главните роли:

АЛКОХОЛЪТ и ШОФЬОРЪТ

В рамките на деветото издание на социално отговорната кампания нов късометражен "филм" напомня: "Не карай пил!"

/ брой: 255

автор:Альона Нейкова

visibility 2200

Със специална прожекция, по нетрадиционен начин, преди дни бе поставено началото на деветото издание на кампанията "Алкохолът е лош шофьор". "Филмът" бе грижливо пазен в тайна, дори постерът му разкриваше само заглавието на лентата. "Петък вечер" всъщност е 30-секунден клип, представящ история, която, дори и да не си го признаваме, е близка на мнозина от нас и може да се случи на всекиго.
Но нищо не е такова, каквото изглежда. Бързо сменящи се кадри са придружени от простичките надписи:
Остави той да поеме инициативата.
Не забравяй червилото!
Не смесвай напитките.
Тръгни си в прилично време.
Изпрати я до вратата...
Развръзката става ясна едва на финала:
Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички. Не карай пил!
Всичко се случва адски бързо. Но е пределно ясно, че в много от ситуациите "зрителите" ще разпознаят себе си. И точно това прави "филма" толкова реален.
Вече не са замъглени и "главните герои". В ролите: АЛКОХОЛЪТ, ШОФЬОРЪТ, НЕГОВИТЕ ПРИЯТЕЛИ, ЧОВЕКЪТ В НАСРЕЩНОТО ПЛАТНО, ПОЛИЦАЯТ, РИСКЪТ и НЕИЗВЕСТНОСТТА. Това е история от УЛИЦИТЕ НА ГРАДА. А режисьор и продуцент е ЖИВОТЪТ.

В традиция се превърна у нас към края на годината да се акцентира върху инициатива, насочена към отговорната консумация на алкохол и имаща за цел създаването на положителна промяна в поведението на пътя и безопасното шофиране.
"През всички тези 9 години, откакто стартирахме кампанията "Алкохолът е лош шофьор", се убедихме, че шофирането в нетрезво състояние е проблем, който може да засегне всеки, независимо от неговото образование, професия, социален статус. За да привлечем вниманието на всички тези хора, колкото и различни да са те,

избрахме да говорим с езика на киното

защото всички ние обичаме филмите. Някои преживявания обаче трябва да останат на екрана, защото животът не е филм и всяка година стотици хора стават жертви на пътя. Всеки ден научаваме за нови инциденти и това като че ли вече спира да ни прави впечатление. Тук идва и нашата роля на социално отговорна компания - да говорим по темата, да предупреждаваме, да призоваваме към повече разум и отговорно поведение", заяви Димо Димов, генерален директор на "Каменица" АД, която за пореден път застава зад инициативата.
Всяка година, като част от активностите, свързани с кампанията, се провежда национално представително проучване за навиците и нагласите на шофьорите у нас. Според резултатите на интернет изследването, реализирано от Gemius, oколо 77% от българите категорично се обявяват срещу сядането зад волана след употреба на алкохол. Но една трета (32%) от родните шофьори все пак са управлявали МПС, въпреки че са пили. За почти половината от тях това се е случило през последния месец и основната причина, която изтъкват (64%), е, че по тяхна преценка алкохолът, който са изпили, е под допустимото количество.
Все пак почти 80 на сто от българите смятат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо. Но повечето респонденти биха запазили известен неутралитет, ако техен познат иска да кара, след като е пил. Близо 40% от анкетираните заявяват, че обикновено не се намесват в такива ситуации или дори не се противопоставят.
"В радостта сме заедно,

в нещастието сме сами

- този извод е неизбежен, предвид получените резултати, че водещите причини за пасивното поведение на хората в ситуации с нетрезви водачи са всъщност волеви: ние избираме да постъпваме така. Тоест това е въпрос на себесъхранителни мотиви, а не толкова на лоши преценки. С други думи - въпрос на отговорна солидарност към човека до теб, независимо от цената на личния дискомфорт, особено когато става дума за здравето и живота", коментира Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.
"Все пак докладът от изследването дава повод и за оптимизъм, особено когато бъдат сравнени данните с проучвания от предходни кампании. Видно е, че в осезаемо по-висока степен хората показват осведоменост за законовите ограничения, свързани с шофиране в нетрезво състояние, както и за влиянието на алкохола върху преценките и реакциите на шофьорите. Също така нараства категоричността на нетърпимост към този проблем. Това показва безспорно, че кампаниите имат смисъл и си струват усилията", допълва психологът.
Инициативата "Алкохолът е лош шофьор" се провежда с подкрепата на посланика на Кралство Белгия Н. Пр. Франсоа Бонтан. А сред партньорите традиционно са основните институции и неправителствени организации, които имат отношение по темата: Министерството на вътрешните работи, Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение по пътищата, Съюзът на българските автомобилисти, Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", Българският червен кръст и Lucky Drive.
"Кампанията "Алкохолът е лош шофьор" доказа своята социално отговорна роля и затова днес
 
отново сме заедно - институции, бизнес и медии

Заедно сме, за да привлечем новите водачи и младежите и да ги ангажираме с отговорността за шофиране в трезво състояние", заяви комисар Бойко Рановски, отдел "Пътна полиция" при Главна дирекция "Национална полиция".
Инициативата, акцентираща върху една от най-актуалните теми, свързани с пътната безопасност - отговорната консумация на алкохол сред водачите и отговорното им поведение на пътя, ще продължи активно през ноември. На кампанията ще се наблегне в различни комуникационни канали, включително в ключови заведения в София, онлайн и с външна реклама.
Най-важни са обаче личната ангажираност и проява на отговорно отношение към проблема. Независимо дали имаме шофьорска книжка или не. Защото в крайна сметка всички сме участници в движението на пътя. Наясно сме, че причините за ПТП не са една или две: нарушаване правилата за движение по пътищата (превишена скорост, неправилно изпреварване и др.), недостатъчен контрол върху получаването на свидетелство за управление на МПС, манталитетът на хората, шофиране в нетрезво състояние или без книжка и т.н. Трябва да сме и категорично против сядането зад волана в нетрезво състояние или след употреба на наркотици. Защото, доказано е, че дори една бира замъглява реалната преценка. Прокрадва се и идеята за

въвеждане на наказание за пътниците в кола

управлявана от шофьор, употребил алкохол, надвишаващ 0,5 промила. Ясно е обаче, че ще минат години, ако не и десетилетия, докато споделянето на подобна отговорност бъде законово уредена у нас.
Със сигурност на мнозина се е случвало да се опитат да разубедят близък или познат, който иска да шофира, въпреки че е пил. Но не повече от 50% подобни опити са успешни. При жените най-силен възпиращ ефект имат партньорите, а при мъжете - приятелите. Оказва се, че при близо 30 на сто от случаите се вслушваме в молбите на най-малките - на децата, и не сядаме зад волана в нетрезво състояние.
Не са за пренебрегване и причините, поради които хората не са особено настойчиви в разубеждаването на шофьори, невиждащи нищо лошо в управляването на МПС след употреба на алкохол. Някои се притесняват от пререкания или конфликт. Други преценяват, че водачът на кола не изглежда пиян или маршрутът е твърде кратък, за да се стигне до инцидент. Според трети човекът има репутация на добър шофьор или смятат, че не е употребил повече от разрешеното количество алкохол. Има и такива, които разчитат на някой друг да се намеси или си траят, защото самите те управляват автомобил в нетрезво състояние и не смятат, че имат морално право да разубеждават другите. Най-много обаче са онези, които изхождат от максимата "Всеки си има глава на раменете". Дали?...

 

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ