СЕМ: Предизборната кампания бе като за парламент
Обществените медии са оставили инициативата по отразяването на вота на комерсиалните
/ брой: 268
Обвързването на изхода от президентските избори с оставка на правителството при евентуална загуба на кандидата за президент, излъчен от ГЕРБ, бавно промени духа на кампанията и създаде усещане за неизбежност на предсрочните парламентарни избори. Това коментира Вержиния Савова от СЕМ при представяне на мониторинговия доклад за медийните услуги по време на предизборната кампания за президент и вицепрезидент и информационно-разяснителната кампания за националния референдум. По думите й от личността на кандидатите за президент вниманието се е прехвърлило към управлението на ГЕРБ. По този начин мажоритарният по същността си избор за държавен глава премина в парламентарен партиен вот, коментира Савова.
Обект на наблюдения в предизборната кампания са били 40 медии, 17 от които са обществени. Мониторингът обхваща 14 частни телевизии и 9 търговски радиа. В платените форми най-силно присъствие има Румен Радев, който е попаднал в медиите с различни хроники и клипове, заяви Савова. Голяма част от кандидатите не са се възползвали от предоставените възможности на безплатните форми на отразяване.
Според СЕМ обществените доставчици са проявявали въздържаност за иницииране на по-ярки медийни събития за представяне на платформи и личностни качества на кандидатските двойки. Обществените радиа и телевизии са предложили малко диспути и са оставили инициативата на частната конкуренция. Констатира се дефицит на директен сблъсък на платформи и тези на основните участници в кампанията.
И БНР, и БНТ са спазили принципите на плурализма, отразявайки обективно и равнопоставено проявите на кандидатите, отчитат от СЕМ. Регулаторът определя БТВ като активна медия, която първа е излъчила директен дебат между основните претенденти. От "Нова телевизия" са заложили на индивидуалните участия и репортажи, регистрирани са 2 дебата между претенденти за президентския пост, но не и между първите двама. Като времетраене безплатните форми преобладават.
В Дарик радио са заложили на безплатните форми. Според СЕМ това се дължи на организирания традиционен "задочен диспут" - записани разговори с представители на политическите формации.
Мониторинговият доклад обобщава, че предизборната агитация за президент и вицепрезидент е доминирала над информационно-разяснителната кампания за националния референдум. Само БТВ е заложила по-наситено отразяване на допитването, което е инициирано от предаване в програмната й схема.
Савова констатира, че за първи път в изборния ден медиите не са публикували резултати нерегламентирано. Затова пък в изборния ден програмите с висок рейтинг си устроиха своеобразно състезание с излъчване на резултатите от социологическите проучвания от 3 до 6 минути преди законоустановения срок, добави тя.
В СЕМ смятат, че медиите все повече се опитват да следват принципите на безпристрастност, балансирано отношение към кандидатите, неутралност, почтеност и обективност.