19 Април 2024петък06:04 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Илияна Йотова:

Обещахме на хората прозрачност и сигурност

Правителството е защитило пред ЕК проект за необходимостта от създаването на нови бежански центрове у нас зад гърба на българските граждани и дължи обяснение за това, категорична е новоизбраният вицепрезидент

/ брой: 279

автор:Кристиела Симеонова

visibility 2057


"Ние говорим с документите на ЕК"


- Г-жо Йотова, тъй като българското правителство очевидно не желае да информира гражданите по важните въпроси, внесете яснота около сумите, които страната ни трябва да получи за справяне с мигрантската криза.
- Ще ви представя справка на Европейската комисия от 27 ноември 2016 г. за предвидените средства за финансовия период 2014-2020 г. по двата фонда "Миграция и убежища" и "Вътрешна сигурност". България трябва да получи общо 91 078 700 евро, като от тази сума 18 318 000 евро трябва да са за убежища и миграция. Това е сумата за центровете, тя изключва охрана на граници и полицейско сътрудничество. Отделно за укрепване на границите и за полицейско сътрудничество трябва да получи до 2020 г. разликата, т.е. малко повече от 72 млн.
Тези два фонда са предвидили допълнителен бюджет за кризисни ситуации. Фондът за убежища има допълнителен бюджет за такива ситуации в размер на 385 млн. евро. За вътрешна сигурност са малко повече от 600 млн. Досега от тези две кризисни суми България е запланувано да получи 25 344 751 евро за убежища и миграция и 94 574 000 евро по линия на вътрешната сигурност. Към 27 ноември сме получили за убежища и миграция 23 905 759 евро и за вътрешна сигурност 59 361 291 евро. Т.е. са останали малко по-малко от 40 млн. за вътрешна сигурност и много малко за убежища и миграция.
- След Съвета в Братислава премиерът Борисов се тупаше в гърдите, че той е извоювал тези допълнителни средства.
- Ние не сме уникален случай и други държави са получили допълнителни средства за миграция и убежища - Австрия близо 21 млн., Хърватия - близо 12 млн., Германия - 45,5 млн., Гърция е получила близо 126 млн. За сигурността на границите обаче имаме допълнителни 94 млн., защото се е считало, че нашите не са достатъчно надеждни и има сериозен натиск на българо-турската граница. Това са цифрите, които никой не може да оспори.
- Какво точно се съдържа в отговора на еврокомисаря Аврамопулос на вашето запитване?
- В писмото се казва, че за България са били запланувани допълнителни кризисни суми, предвидени изначално в тази финансова рамка. Питам през септември ЕК откъде ще дойдат тези 108 млн. евро и как ще бъдат разпределени. Комисарят по миграцията Димитрис Аврамопулос ми отговаря на 30 ноември, че през септември ЕК е предоставила максимален размер от 108 млн. евро на България за покриване на три безвъзмездни средства за спешна помощ. По време на процеса на подписване има нанесени корекции в тази сума и тя става 101 млн. евро. Българското правителство е знаело за тези промени. България трябва да предостави съфинансиране от 10 процента, с което общата сума достига 112 млн. 82,2 млн. са насочени към подкрепа за справяне с миграционния натиск, увеличаване капацитета на интегрираните системи за надзор, комуникация и информация. Подкрепата от ЕС ще се съсредоточи върху предоставянето на превозни средства и системи за наблюдение на външните сухопътни граници. Това е допълнително перо от 94 574 000. Допълнителните 18,9 млн. от Фонда за убежища и миграция - от гореспоменатата сума от 25 344 000 евро, са насочени към указване на подкрепа за създаването, а не за ремонтирането или преструктурирането, на три нови отворени кризисни центъра.
- Бъчварова говори обаче за кризисни площадки.
- Смятате ли за сериозно ЕК да даде близо 19 млн. евро за кризисна площадка, как звучи това? Комисията говори за центрове и говорителката го потвърди. Българското правителство трябва да обясни на гражданите какви и къде ще бъдат тези центрове. Трябва да каже какви ангажименти са поети към ЕК, за да бъде отпусната тази сума. Нужни са обяснения, в противен случай наистина се оперира със страховете на гражданите.
Бъчварова трябваше изключително съвестно да каже по какви причини ЕК намалява първоначалната сума. Моята позиция винаги е била, че България получава малко пари от тези фондове на фона на нуждите, които има. Нищо че мащабите са различни, но България за петгодишен период получава малко над 91 млн., а Италия - 347 млн. Поискахме да знаем и защо обещаните 160 млн. са намалени, но нямаме отговор. А и допълнителната помощ, която получаваме, не ни е достатъчна, защото центровете ни са запълнени над 100 процента.
Трябва да подчертая, че за да получиш разрешение от ЕК за отпускането на тези пари, трябва да си защитил свой предварителен проект, т.е. в българския проект е съществувала необходимостта от създаването на тези центрове. Всичко това трябва да се разясни. Какво е имало предвид правителството, когато е защитило този проект пред ЕК?
- Ако не бяхте вие и отговорът на запитването ви, темата нямаше изобщо да придобие общественост.
- Ако съвестта на българското правителство е чиста, защо обявяват, че ще закриват лагера в Бояново? Той беше ли един от тези запланувани центрове? Кой прецени, че такива центрове трябва да бъдат по границата? От какъв характер ще бъдат? По какъв критерий ще се наставят хората? Ние искаме прозрачност. Това, което аз и ген. Радев обещахме на хората, бе прозрачност по тези въпроси, за да не се раждат чудовища и страхове.
- Бъчварова се оплете в нелепи обяснения, обвини вас и Корнелия Нинова в лъжа.
- Показателно е, че в централата на ГЕРБ се обяснява по важните за страната въпроси. Ние говорим с документите на ЕК. Хората гласуваха за нас, защото искаме прозрачност, искаме българските граждани да знаят какво ги очаква, какви ангажименти е поел този кабинет. Работа на Бъчварова е да даде обяснение, а не да си служи с квалификации, недопустими в такава сложна обстановка.
- Тя индиректно обвинява и ЕК в лъжа.
- Ако Бъчварова твърди, че в писмото на комисар Аврамопулос има неверни факти, да се обърне към него. Начинът, по който реагира вътрешният министър в оставка, показва, че правителството е много засегнато. Предоставям публично и двете писма - на председателя на Комисията по вътрешна сигурност Клод Мораес и на председателя на ЕП Мартин Шулц, за да отговоря на твърденията на Бъчварова, че съм се самопоканила на ГКПП "Капитан Андреево" при представянето на новата агенция за гранична и брегова охрана. В отговора си Шулц посочва, че много се радва, че точно аз ще представлявам ЕП на това откриване.
- Според една от предложените промени в Дъблинския регламент в България ще могат да бъдат връщани бежанци, без да се пита правителството. Ето "Ди Велт" цитира решение на германски съд за връщането на сирийско семейство. Кога се очаква ревизията на Дъблин?
- В момента могат да бъдат връщани у нас бежанци, които преди това са били регистрирани по силата и на сега действащото споразумение от Дъблин, но българската държава задължително трябва да бъде питана за това. Новите промени предстоят едва в средата на следващата година. За съжаление, това, което ЕК предлага, ще засили още повече натиска по граничните държави. На никаква цена не бива да го допускаме. Ето това е истинската работа на българските политици, а не да крият информация от българските граждани.
- Превръщаме ли се в буферна зона?
- С такава политика, която на всичкото отгоре се прави зад гърба на българските граждани, очевидно уверено вървим в тази посока. Но се надявам, че ще бъдат взети необходимите мерки, защото това е в интерес на всички български граждани, независимо кое правителство управлява. Трябва да има държавна позиция по тези въпроси. Освен политическата конюнктура на последния Съвет за национална сигурност трябваше да се постави и този въпрос, още повече той се проведе непосредствено след бунтовете в Харманли. За пореден път обаче не бе включен, въпреки че и преди многократно сме настоявали.
- Допустимо ли е да играем на "тука има, тука нема", що се отнася до националната сигурност? Визирам съобщенията на Бъчварова за готвен терористичен акт у нас.
- Абсолютно недопустимо е. Не ми се мислеше какво би могло да стане в софийското метро, когато един технически проблем може да се окаже много сериозен на фона на слуховете, които се изговарят от вътрешния министър. Аз и г-жа Нинова ли сме направили България за резил или това, което говори Бъчварова, изгубена някъде в превода, в интепретациите на информациите, които е имала? Новината, че се подготвя терористичен акт, се появи и в някои европейски медии. Нелепо звучи оправданието на Бъчварова, че журналистите са виновни в интерпретацията.
- А ГЕРБ обвиняваха БСП, че се заигравала със страховете на хората.
- Много съм доволна, че получих отговора на ЕК точно сега, именно защото бяхме обвинявани, че сме си построили цялата кампания върху мигрантската криза. По-добро доказателство за истинността на тези твърдения от отговора на самата комисия, не може да има.
- В тази сложна обстановка президентът Плевнелиев протака създаването на служебен кабинет и свикването на предсрочни избори. Докога така?
- След вчерашните консултации между ГЕРБ и реформаторите Плевнелиев ще чака да получи уверение, че има възможност за съставяне на ново правителство. Къде тогава останаха всички приказки на управляващата партия ГЕРБ, която твърдеше, че не може да участва в нов кабинет в рамките на това Народно събрание? Ще продължим да наблюдаваме процеса. Нека г-н Плевнелиев извърви своя път докрай.

Токът за бита още година с фиксирана цена

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Общински проекти за 1,9 млрд. лв. са одобрени от МРРБ

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 74

Домакинствата заплашени от "водна бедност"

автор:Дума

visibility 337

/ брой: 74

ОМВ търси партньор за проучване за нефт и газ в Черно море

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Словакия отхвърля мигрантския пакт

автор:Дума

visibility 392

/ брой: 74

Сърбия осъди решение на ПАСЕ за Косово

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 74

Байдън е годен за президент

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 74

Накратко

автор:Дума

visibility 323

/ брой: 74

Терористичен атентат

автор:Александър Симов

visibility 409

/ брой: 74

За аматьорщината в киното

visibility 335

/ брой: 74

Г-н Президент, сменете Главчев, не преговаряйте с мафията!

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 74

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ