19 Април 2024петък18:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Инж. Петър Бунев:

Експертизата за Хитрино ще се прави повече от година

За да бъде тя обективна, трябва да се поканят чужди експерти, иначе превозвачът може да я оспорва, казва лидерът на железничарския синдикат към КНСБ

/ брой: 285

автор:Мая Йовановска

visibility 98

ПЕТЪР БУНЕВ е роден през 1965 г. Завършил е технология и организация на железопътния транспорт във ВВТУ "Тодор Каблешков". Има и магистратура по икономика. Започнал е работа в БДЖ през 1987 г. като ръководител движение. Бунев е председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ от 2006 г.


"Има наказателна процедура срещу България, понеже звеното за разследване на инциденти по транспорта е към министерство, не е независимо"


- Инж. Бунев, какви са всички възможни причини, довели до сериозния инцидент и трагедията в Хитрино?
- Причините, които могат да доведат до дерайлиране на вагона, са много. А другото - взривът, е следствие на всичко това. Така че причините могат да бъдат и високата скорост, за която вече беше потвърдено, също и повреда в подвижния състав, така и по железния път. Това са трите основни компонента. Високата скорост ще бъде доказана безспорно, защото няма проблем това да бъде направено. Най-малко това ще стане чрез дигиталното устройство в локомотива, черната кутия, която със сигурност констатира във всяка една минута каква е била скоростта на влака. При допустима скорост от 40 км в час се оказва, че е била повече. Продължавам да не мога да си обясня  защо не са предприети действия да се намали скоростта. Това не са хора, които не знаят какви са последствията. Дали пък не е имало и някаква друга техническа причина, заради която не е могла да се намали скоростта. Това обаче трябва да докаже експертизата.
- Твърди се, че цистерните са от най-здравите, но възможно ли е, за да се стигне до взрив, да е имало изтичане на гориво?
- Не може да се получи този взрив, ако няма изтичане на газ в комбинация с искри, защото при едно дерайлиране вече има удар на метал върху метал и това е неизбежно. А има го и другият факт, че удря и стълба на контактната мрежа, а там са 25 хил. волта, получава се волтова дъга и вероятно искри е имало доста. Просто е невъзможно да не се възпламени, при положение, че е имало теч. Ако нямаше теч, нямаше да се стигне до такава трагедия. Проблемът е наистина в това, че се е стигнало до теч и цистерната е изпуснала. Дали от удара е изпуснала? Може би при обръщането някъде с остър предмет се е пробила, получила се е повреда и е започнало изтичане на газ.
- Причините само при превозвача ли могат да се търсят или биха могли да бъдат и по инфраструктурата?
- Предполагам, че органите няма да изключат нищо. На този етап, поне това, което на първо четене, както се казва, излиза като информация, по-скоро клонят към превозвача. Но дали е само превозвачът, ще трябва пак разследващите органи да определят. Със сигурност ще има проверки и на инфраструктурата - и на пътя, и на стрелките. Но на този етап това, което се очертава и което чуваме, по-скоро клони към превозвача. Но никой не може да каже, а и едва ли някой би се ангажирал сега да каже, превозвачът ли е виновен или инфрастуктурата.
- Вече бе съобщено, че е имало превишена скорост, но това не е цялостна експертиза, за да се стигне до истината и да бъдат изяснени всички важни детайли. Колко време е необходимо, за да приключи цялостната експертиза и да има пълно заключение?
- Реалист съм и мога да кажа, че една такава експертиза за причините, довели до инцидента в Хитрино, ще се установява повече от година. Защото единственото нещо, което може да се докаже сега, е скоростта. Но ще има толкова много експертизи, които ще трябва да се направят, че едва ли лесно би могло веднага да кажем - високата скорост е довела до инцидента. Знаем и за други инциденти, при които не са приключвали толкова лесно експертизите.
- Ще излезе ли наяве истината за това, което се е случило в Хитрино?
- Затова направих едно предложение и се надявам да се приеме. Предлагам у нас да се поканят чужди експерти. Има такова звено към Европейската комисия, което е за разследване на тежки произшествия. Предлагам то да бъде поканено от българската държава, за да имаме обективна и може би приемлива експертиза. Защото иначе винаги ще има някакви съмнения, ако се направи от нашия орган.
- Съмнението по отношение на какво ще бъде - заради това, че самото разследващо звено е под шапката на Министерството на транспорта или по някакви други причини?
- Срещу България вече има заведена процедура именно заради това, че звеното за разследване трябва да бъде независимо и не трябва да бъде под шапката на Министерството на транспорта. В случая съмнението ще е от превозвача, който е външен на министерството. А имаме двама участници - НКЖИ и превозвач. НКЖИ се намира под шапката на министерството, затова превозвачът със сигурност ще тръгне да оспорва експертизата на това звено. Ще имат претенции към звеното, към неговата експертиза, защото ще кажат, че има конфликт на интереси.
- Искате да кажете, че чисто на съдебно ниво резултатите от една такава експертиза, точно поради тази свързаност, биха могли да отпаднат?
- Неслучайно го казвам, тъй като има наказателна процедура спрямо България точно по този проблем, че звеното не е независимо, а е към Министерството на транспорта. И бъдете сигурни, че ще се възползват от това. В случая, ако искаме да излезе обективната истина и да няма оспорване, нека да бъде поканено това звено от международно признати специалисти в тази област, които могат да констатират всички обстоятелства. И резултатът от експертизата ще бъде по-приемлив за обществото.
- Този инцидент поставя ли под съмнение контрола при извършването на такива превози, според вас?
- Когато излязат причините, може да стане ясно дали някой не си е гледал работата и, да речем, дали някъде не е извършен формално преглед на вагони и не е прегледано всичко, не е направено както пише по наредбите. Но на този етап каквото и да твърдим, няма да бъде подплатено с доказателства.
- Вие отдавна сте в системата и сте експерт. Имало ли е някакви подобни инциденти? Очевидно с такива последици фатални - не, но имало ли е някакви други подобни произшествия?
- Дерайлиране на вагони се случва доста често. Въпросът е, че не се е стигало до такъв взрив, аз поне нямам такъв спомен да се стигало до такъв тежък инцидент. Ако е нямало теч на гориво, нямаше да ги има тези последствия. Наистина щеше да има щети, да има катастрофа, но нямаше да има жертви.
- Щетите за жителите на Хитрино са огромни, най-тежките са загубените човешки животи. Какви са щетите за държавата?
- Най-тежки са човешките жертви. Ако погледнем щетите на държавата, трябва да ги погледнем като щети, нанесени върху инфраструктурата, знаем че там и гарата е отнесена, и РПУ-то, и общината. Хора загубиха къщите си. Трудно би могло да се каже на този етап какви са загубите. Това може да стане, след като се докаже вина.
- Поредно европейско проучване показа, че българите са най-недоволните в ЕС от железопътния транспорт.
- Това не е за първи път. И мисля, че скоро, поне в близките 2-3 години, тази тенденция няма да се обърне. И това е при най-добро стечение на обстоятелствата, при някакви инвестиции, каквито обаче не се очертават. Тази тенденция, за съжаление, се очаква и занапред. Знаем, че в ЕС се набляга на това железопътният транспорт да бъде водещ, но за съжаление в България това не се случи. Сега в момента, при създадената политическа ситуация, бюджетът мина, но няма нищо ново, което да ни дава надежди. Дори може да се стигне и до влошаване. Знаете, че задълженията на БДЖ бяха обвързани с концесията на летище София. Това няма да се случи, а други средства няма. Кредиторите се активизираха. Това е политически въпрос, а в момента няма кой да вземе такова решение за бъдещето на БДЖ.

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 421

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 305

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 298

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 238

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 304

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 274

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 296

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ