26 Април 2024петък01:25 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Стига стари наредби с нови имена!

/ брой: 14

visibility 935

Юлиян ПЕТРОВ,
председател на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа"

Педагогическите специалисти, както ги нарече новият училищен закон, а иначе казано -  учителите и директорите, трепетно очакваха държавния стандарт за нормиране на труда. Очакваха го с надеждата, че фанфарно обявяваната реформа в образователната система ще бъде водеща при структурирането на държавните образователни стандарти за нормиране и финансиране. Синдикат "Образование" своевременно предложи няколко важни акцента, които учителите и директорите в България таяха надежди да се случат.
Многократно и настойчиво синдикатът предлагаше детските градини да преминат на делегирани бюджети, за да отпаднат много от финансовите несъответствия към директори и учители. Днес ние все още настояваме пред МОН това да стане факт.
На основание решение на Комисията по дискриминация за различната годишна норма преподавателска заетост на учителите, синдикат "Образование" заяви своята категорична позиция - да се изравни годишната норма на всички учители на 648 часа, съобразявайки това свое предложение със заключението на КЗД, че е дискриминационно и не следва учителите да имат различна годишна или седмична норма. Паралелно с изравняването на нормата е необходимо да се въведе европейският принцип за измерване и подобаващо заплащане на допълнителната дейност на всеки учител - проверки на контролни, тестове, класни работи на учениците и са ежедневни за учителите по математика, български език, чужди езици и някои други предмети. Нашето предложение е обективно да се преценява и съответно заплаща и административната натовареност на българския учител, като непреките административни задължения и работата в училищни комисии да бъдат заплатени като лекторски часове.  По национално изследване този тип непедагогически задължения заемат вече половината от работното време на учителя.
В съответствие с неимоверно порасналите задължения на директорите синдикат "Образование" предлага като целесъобразно да им се намали годишната норма преподавателска заетост от 72 часа на 36 часа.
Във връзка с направените в последните години редица промени в учебните планове, като от тази година основното образование приключва в VII клас, много училища няма да могат да осигурят учители специалисти по доста дисциплини - музика, изобразително изкуство, география, физика, биология и др. Това налага и мотивира синдиката да предложи годишната норма заетост на тези важни специалисти да се намали, за да могат учениците и в малките училища да получат равен шанс и качествено образование. При сегашното положение това се оказва трудна или невъзможна мисия за директорите.
Важен акцент и постоянна тенденция на промените е закриването на помощните училища и въвеждането на децата с нужда от специални грижи в редовните училища. Нуждата от ресурсни учители в повечето училища с наличие на такива деца естествено нараства. Като добро решение предлагаме да се намали седмичната норма на ресурсния учител от 30 на 24 часа, за да може повече училища да имат на разположение необходимите им ресурсни учители.
Важно наше предложение е осигуряването на педагогически съветник и/или психолог да стане задължително в институциите. В днешната динамична обстановка на постоянни промени, на агресивна и трудна среда, без тези специалисти учебните заведения не могат да обгрижат качествено децата и учениците.
Възнаграждението на директорите на детски градини и училища се определя и нормира на "тъмно", типично по нашенски със специален механизъм, зависещ от министъра на образованието и неговите поделения и естествено не е лишен от дискриминация. Разликата в заплатите на директорите на малки училища в сравнение с тези от големите достига до сериозно отваряне на ножицата - от 825 до над 1500 лв. Това разделение се определя само и единствено от броя на учениците в съответното училище. Съвсем логично е този формален принцип за оценяване и възмездяване  на труда да демотивира директорите на малките училища, които вземат заплати, съвместими с педагогическите длъжности. Синдикат "Образование" предлага заплатите на директорите да станат неразделна част от държавния образователен стандарт за нормиране на труда, като това ще бъде истинска реформа и ще разсее съмненията и липсата на информация към обществото за тази важна за системата длъжност. Ако това предложение не бъде прието, синдикатът ще настоява подобен механизъм да се възприеме и наложи към учителските длъжности, като заплатите на учителите да се нормират от 660 лв. до 1200 лв., съответстващо на директорския механизъм.
Особено актуално и крайно наложително е да се въведе допълнително заплащане на учителите, които работят с ученици от етноси, чийто роден език не е български. В тази хипотеза попадат учениците и децата от семействата емигранти или мигранти, от ромски семейства и от някои райони в Кърджалийско, Смолянско и др.
Синдикат "Образование" категорично протестира срещу десиндикализацията, която наблюдаваме като стил на МОН, и няма да се съгласи с изключването от всички училищни, регионални и държавни комисии, свързани с трудовите правоотношения, на членове от представителните синдикати.
В държавния стандарт за финансиране синдикат "Образование" настоява да отпадне изискването за минимален брой на деца и ученици за откриване на групи и паралелки. Считаме, че е редно решението за съществуването на група и паралелка да бъде на директора в рамките на бюджета по ЕРС. Това предложение би довело до намаляване на закритите училища и детски градини в много населени места.
 Реформата би трябвало да доведе до равен шанс и качествено образование на българските деца и ученици, а не до префокусиране на стари наредби с нови имена.                                     

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 333

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 393

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 324

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ