24 Април 2024сряда06:06 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Симон Пош:

Една държава и един народ са загубени без образование и култура

Задължение на всяко политическо управление е да осигури финансиране за тези толкова важни социално-политически сфери, смята директорът на Дома на музиката във Виена

/ брой: 27

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 1085

Симон Пош e роден на 25 октомври 1966 г. Завършил е Академията по туризъм във Вилах, Австрия. Специализирал е маркетинг и мениджмънт във Виена. До 2002 г. работи в областта на туризма, от 2003 г. е управител и директор на виенския Дом на музиката. Специалист е по мениджмънт на музеите и културен мениджмънт, член на журито на музея на Шопен във Варшава, инициатор за създаването на Музей на музиката в Пуебла в Мексико, изграден по подобие на виенския музей. Член е на ASTC (Austria Skitour Cup), ICOM (International Council of Museums) и ECSITE (The European Network of Science Centres and Museums). Както ДУМА писа, от 11 до 14 февруари ще се състоят Дни на Виена в София. Г-н Пош е един от експертите, които ще пристигнат за събитието. Той ще бъде лектор на културния форум. Ръководител на делегацията е Томас Райндл, председател на Общинския съвет на Виена. Със съдействието на Ойроком-ПР, Бюрото за международни връзки на община Виена в София, в навечерието на своята визита Симон Пош даде специално интервю за ДУМА. 

- Господин Пош, някои хора свързват понятието музей с нещо, по-скоро отнасящо се до традициите и миналото. А доколкото виждам в сайта на музея/Дома на музиката във Виена - става дума за съвременен институт, който сполучливо използва и най-новите постижения на технологиите.
- Тъй като домът беше създаден едва през 2000 г., се възползвахме от уникалния шанс да изберем напълно нова и непозната до този момент форма на предаване на съдържание. Нямаше никакви стари "наследства" или условия, с които да трябва да се съобразяваме, всичко можеше да бъде измислено изяло наново. Това беше и продължава да бъде голямо предимство. Думата "музей" сама по себе си не е обида, тъкмо обратното. Музеят е "храм на музите", с други думи, място на изящните изкуства, на културата и науката. Ние сме "интерактивен музей за преживявания" и в тази връзка "музей" за мен е израз на качество и сериозен подход, което няма нищо общо със скуката.
- Какво може да намери в него един ценител на музиката и с какво би бил привлечен друг, например неизкушен от това изкуство?
- Един ценител на музиката може да открие много неща в дома! Такъв човек ще подбере нещата, които особено го интересуват или които събуждат любопитството му. Онова, което впечатлява посетителите, е експерименталното начало, това, че може да се "пробват" неща. В своя 50-годишен живот още не съм срещал хора, които по принцип не обичат музиката. Всеки е (емоционално) докоснат от някаква музика, от звуци и тонове - няма как да е по друг начин. Но ако имате предвид хора, които не се интересуват особено от класическа музика - леснодостъпният и игровият подход към музикалното съдържание е онзи, който внимателно и предпазливо приближава посетителите към тази толкова красива материя. Ние привличаме и такива хора, като събуждаме тяхното любопитство и приключенски дух.
- Какво предлагате като възможности в съпътстваща програма - организирате ли концерти, беседи, дискусионни срещи, тематични вечери?
- Посещението на музея при нас не се ограничава единствено с "наблюдаването" на експонатите. Посетителят става част от изложбата! Каним го активно да извиква информацията, да експериментира със звуците, да дирижира Виенската филхармония и т.н. - посетителят се включва в изложбата, потапя се в нейния свят от преживявания. Като допълнение към експозицията (всеки ден от 10 до 22 ч., 365 дни в годината) предлагаме обиколка с екскурзовод за деца и детски концерти от областите "Певци/създатели на песни" и класика, разговори с творци, малки специални изложби и много други неща.
- Известно е, че в Австрия се полагат изключителни грижи за възпитаването на младото поколение от съвсем ранна възраст в отношение към културата и изкуствата. Имате ли програми за различните възрасти деца и младежи, сътрудничество с учебни заведения?
- Да, нашата работа с целевата група или съответно предложенията ни за деца и младежи са много интензивни. От една страна, както вече споменах, предлагаме обиколки с екскурзовод за деца (със специално подбрани съдържание и акценти, около 100 пъти в годината), концерти за деца с различни творци (над 40 годишно), имаме детски клуб с годишно членство (който предлага на малчуганите много отстъпки и "екстри") и посрещаме организирани групи от общо 35 000 ученици за година. Освен това предлагаме на музикалните педагози обучения в дома, които се водят от нашите музикални посредници и педагози (семинари "Научи учителя").
- Какви стъпки сте предприели по отношение на социалната политика - преференции за билетите за пенсионери и социално слаби хора, семейни, ученически, студентски пакети, дни със свободен вход?
- Има, разбира се, отстъпки за възрастни, ученици, студенти, групови билети, предлагаме семейни билети, нощни билети (50% намаление след 20 ч.), безплатен вход за проекта на община Виена "Глад за изкуство и култура" и т.н. Предлагаме още специални обиколки на дома за незрящи (хора с нарушено зрение) и глухи (хора с увреден слух), разработени със съответните партньори.
- Бихте ли споделили с каква държавна подкрепа се ползва Домът на музиката? А имате ли спонсори и закон, според който са регламентирани подобни финансови постъпления?
- Домът, като 100% собственост на Виена холдинг и по този начин и на община Виена, получава от тях за оперативната си дейност субсидия в размер на 1,35 милиона евро годишно. Други спонсори нямаме. Домът на музиката обаче е лицензирал своята концепция и правата върху всички изложбени инсталации (и особено за използването на уникалните интерактивни елементи на "Виртуалния диригент" в Мексико от януари 2015 г.) и получава съответните плащания за лицензите и предоставените права за ползване. В Австрия всяка фирма може да финансира някакъв музей - под формата на дарения или на (маркетингово) сътрудничество. От около 3 години и частни лица могат да приспадат от данъците си даренията за нашия дом - за съжаление това още не дава желания ефект, а именно, да получаваме повече дарения от частни лица.
- Менажирането на културен продукт е много специфична дейност. Кои са най-важните подходи, които трябва да се прилагат, за да "се продава" ефективно?
- В културния мениджмънт става дума, от една страна, за това, да достигнеш до твоята публика (по правилен начин и съобразено с различните целеви групи) - тоест до всички хора; и от друга страна, непрекъснато и настоятелно да показваш на политиците, че една държава и един народ са загубени без образование, без култура, изкуство и музика в дългосрочен план, затова задължение на всяко политическо управление е да осигури финансиране за тези толкова важни социално-политически сфери. "Културните продукти", както ги наричате, се продават значително по-лесно, когато публиката вече има интерес, създаден в детските години, в семейството или в училище. Ако това не е така (и виждам, че опасността от подобно нещо расте), ще трябва да полагаме неимоверно много усилия, за да достигнем до тези хора с това, което предлагаме. Не бива обаче да се отказваме и да се оставим да бъдем обезкуражени. Непрекъснато трябва да следваме нашата визия да доближаваме хората до културата във всичките й аспекти. Част от това е и как да приемаме другите, как да се отнасяме с тях, какви думи да подбираме и т.н. Нашата цел трябва да бъде да се погрижим "културата" да бъде важна за хората и при следващите поколения, на нея да не се гледа като на нещо елитарно и абстрактно, а като на това, което тя всъщност е: човешка и социална необходимост за мирното съвместно съществуване.
- Вие сте специалист и в областта на туризма - какво трябва да се направи, за да се развива културният туризъм?
- Вече съществува голямо предлагане в областта на туризма. Не само във Виена - навсякъде. В зависимост от даденостите и възможностите. В тази област смятам, че за момента не е необходимо да се предприемат някакви действия. На някои пазари може би има неизползвани шансове и трябва да се намери някой, който да е готов да запълни съществуващата празнота. Конкретно на въпроса: за да се насърчава развитието, е необходимо да има интересни културни предложения - това е предпоставката. Специалистите в областта на туризма трябва да създават атрактивни пакети около тези културни предложения, при което от значение са уникалният характер и цената. За успеха на културния продукт допринасят наред с атрактивността на съдържанието и формата, т.е. презентацията на предложението, както и сериозността на фирмата.
- Каква тема сте избрали за вашата презентация в София?
- По време на културния форум първо ще представя нашия Дом на музиката, за да могат участниците да разберат как работи нашата концепция. След това ще поставя акцент върху работата ни със социалните и новите медии (поддържане на контакт с клиентите, маркетинг за целевите групи и т.н.), ще представя и нашето мобилно приложение. По време на планирания след това семинар ще се радвам да отговоря на въпросите на всички, които проявяват интерес, или съответно да им помогна при изготвянето на концепции.
- Посещавали ли сте страната ни преди и какво ви интересува да видите при предстоящото си гостуване у нас?
- Трябва да призная, че за първи път ще бъда в България, въпреки че често пътувам по целия свят. Най-после ми се предостави възможност да дойда и във вашата страна! Надявам се през тези два дни да успея да посетя поне катедралата "Свети Александър Невски" и Националната художествена галерия - във всеки случай съм си го поставил за цел. С нетърпение очаквам да опитам и специалитетите на българската кухня, а знам, че България е производител и на превъзходно вино. Радвам се на това, което ми предстои!

Великденската трапеза поскъпва

автор:Дума

visibility 408

/ брой: 77

Рязкото застудяване удари реколтата от череши

автор:Дума

visibility 447

/ брой: 77

Когато ни свърши руския петрол, бензинът поскъпва

автор:Дума

visibility 421

/ брой: 77

България в еврозоната - по-реалистично е през 2026 г.

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 77

Извращения

автор:Александър Симов

visibility 441

/ брой: 77

Диверсификация

автор:Мая Йовановска

visibility 411

/ брой: 77

За 10-те постижения след Десети

visibility 398

/ брой: 77

НА ВТОРО ЧЕТЕНЕ И ГЛЕДАНЕ

автор:Лозан Такев

visibility 428

/ брой: 77

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ