29 Март 2024петък09:38 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Колите-икони на бившия соцлагер

/ брой: 39

visibility 1402

Във времената, когато се редяхме с години за ладичка от Мототехника, но вносът на нови коли приближаваше цифрата 100 000 годишно, за разлика от сегашните жалки 30-на хиляди, имаше модели, които спечелиха завинаги сърцата на истинския автомобилист. Машини, които бяха по-прости, по-спартански, донякъде и странни в сравнение със западните си аналози. Но машини, приемани като един от важните членове на семейството. Сред тях имаше и наистина заслужаващи определението “икона”, коли спечелили уважението не само на шофьорите от бившия соцлагер, но и на тези отвън “желязната стена”... 

Полският Fiat 126p

Нареченият почти любовно “малух” малък автомобил, спечели световна слава едва след пренасянето на производството му от Италия в Полша. Доста сериозна смелост тогава демонстрира Джани Аниели, който след даването на лиценза на FIAT 124 на руснаците, превърнал се в повече от добре познатото ни Жигули, изигра същия номер на ястребите от Америка и с малкия FIAT 126, организирайки производството му в Полша. Тази политика продължава и днес с производството на новия FIAT 500 в Биелсо-Бяла. Виждал съм на плажа в Китен поляци да спят в колата, въпреки невъзможността да свалят гърбовете на предните седалки. Кубичният дизайн на автомобила през 70-е години на миналия век си беше и привлекателен, и актуален. В Полша освен “малух” на колата казваха още “кирпич” с голяма нотка фамилиарност. Полският Fiat 126 замени класиката FIAT 500, запазвайки компановката със задно разположен, двуцилиндров двигател и задно задвижване. Колата се правеше в Полша в периода 1973–2000 година и напълно заслужи статута си на истинска автомобилна икона с произведените почти 3,5 милиона броя. 

Skoda 110 R и 130 RS
Спортните модели в бившия Източен блок бяха доста сериозна рядкост, но това не значи, че не ги е имало. Един от тях е Skoda 110 R, която е гражданският вариант на прочутите ниско летящата крилата стрела от Млада Болеслав – модела 130 RS. Това беше много аеродинамично спортно купе, запазващо формулата на тогавашните шкоди със задно разполагане на мотора, който във варианта 110 R имаше стандартната мощност от 62 к.с., позволяваща на колата да развива максимална скорост от около 150 км/ч. Доста по-сериозна беше спортната версия 130 RS, която предлагаше мощности дори от 200 к.с., а през 1975-а, когато снабдиха моторите с впръскване на горивото и дори 250 к.с. Тези автомобили спечелиха хиляди почитатели у нас, наблюдавали проявите им по време на пистовото състезание в Албена за купата “Мир и дружба” на соцстраните или пък при участието им в рали “Златни пясъци”, карани от пилоти като Блахна, Трайболд, Шедиви и Квайзер. От гражданския вариант, екземпляри от които все още се намират у нас, бяха произведени около 57 000 броя, а от варианта 130 RS към 200.

Melkus RS 1000

Този спортен автомобил имаше уникалните за времето си врати тип “Крило на чайка" и се правеше от известния автомобилен пилот на ГДР Ули Мелкус в Дрезден в периода 1969-1979 година. Напълно естествено колата беше развита на базата известния тогава модел Wartburg 353, но с коренно различно купе от пластмаса и компановка с преместен в центъра на автомобила двигател. Трицилиндровият, двутактов мотор на гражданския модел беше леко форсиран до 100 к.с., но поради ниското тегло от около 850 кг колата беше доста пъргава – в последните си модификации вдигаше дори 200 км/ч. За 10-те години на производство са направени 101 броя Melkus RS 1000. Тази история има и съвременно продължение – наследниците на фамилията Мелкус и сега правят по поръчка подобен автомобил, естествено, с модерен четиритактов мотор и нужните електронни добавки към него.

Wartburg 353

Този двутактов автомобил, наречен с лека насмешка и доста топлота “Големият пръдл... в Ханс, се смяташе за “върха на таратора” в бившата ГДР и все още пърпори по улиците не само на Германия, но и у нас. Началото му е в далечната днес 1966-а, а в 1988 г. беше напълно рестилиран и технически обновен с помощта на Volkswagen, получавайки четиритактов бензинов двигател. Колата ползваше носеща рама и предлагаше варианти седан и комби.

ГАЗ-24

Тази Волга е сред най-известните модели на Горкиевския автомобилен завод, изнасян най-вече в Скандинавия и Белгия. През 1976 година именно белгийското предприятие Scaldia-Volga пусна и първите за модела варианти с дизелов двигател от Peugeot и спирачна система от Rover. В стандартния си вариант колата беше и най-скъпата, предлагана за индивидуално закупуване на гражданите от държавното предприятие Мототехника у нас.

Tatra Т603 и Т613

Този автомобил беше достойно продължение на чешките традиции в луксозното автомобилостроене. Освен с изключително аеродинамичното си купе, колата правеше впечатление с интересните си технически предложения – разположен отзад осемцилиндров, V-образен двигател с въздушно охлаждане. За съжаление тя не беше достъпна за закупуване от частни лица и се ползваше като представителен автомобил за държавната администрация на Чехословакия. Второто поколение на луксозния модел носеше обозначението 613 и нямаше толкова очебийна аеродинамична форма, но запази компановката на първия модел. Интересна подробност около колата е, че моторът й се разработваше на стенд в разстояние на няколкостотин часа с работа на газ. Това му осигуряваше изключителна надеждност и основание за производството му повече от 20 години – от 1974 до 1996 г.

Lada 2107

Най-желаният у нас семеен автомобил преди промените беше Жигули, а след това и Лада. Т.нар. “класика” във варианта си 2107 се пласираше добре в доста страни в света в най-различни изпълнения, включително с десен волан и с дизелов двигател. В Египет, например, моделът се произвеждаше чак допреди три години. Във Великобритания, Германия, Унгария и Белгия и до ден днешен има многобройни клубове на неговите почитатели.

Trabant 601

Малкият “пръдл... в Ханс” беше един от символите на бившата ГДР. Този евтин, прост и невзискателен автомобил от пластмаса с носеща рама, предлагаше истинска дълговечност и самият се превърна в дългожител на конвейера с производството си, продължило цели 34 години. Предното предаване, простият двутактов, двуцилиндров бензинов двигател с въздушно охлаждане и с мощности през годините от 18 до 26 к.с. го направиха истински народен автомобил. Към края на съществуването си, подобно на Wartburg-а, той получи второ поколение с помощта отново на VW, предхождайки обединението на двете Германии, което имаше променено купе и доста по-съвременен и мощен четирицилиндров, четиритактов двигател с водно охлаждане.

Lada Niva

Този автомобил смело се нарежда сред най-доброто в световната автомобилна история и може би е върхът на руската инженерна автомобилна мисъл. Той заслужено носи лаврите на първия в света всъдеход със самоносеща каросерия, а заради интересния си дизайн и здравина е сред най-големите дългожители в автомобилния свят, произвеждан почти без промени няколко десетилетия. И нещо много важно – Лада 4х4, както се казва колата сега, защото популярното име Нива беше продадено на Chevrolet навремето, за да се направи съвместно произвежданият модел Шеви-Нива, ще има през следващата година революционно подновяване в съответствие с повелите на съвременната автоиндустрия.
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 476

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 531

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 452

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 405

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 515

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 523

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ