19 Април 2024петък02:55 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Размисли за гумите след зимата или какво да не бъркаме с тях догодина

/ брой: 59

автор:Дума

visibility 110

инж. Иля СЕЛИКТАР

Миналата година преди настъпването на студения сезон имаше доста пререкания на тема за или против зимните гуми. Дори се стигна до фантастични за нашите ширини искания за задължително поставяне на зимни гуми, за глоби, ако ги нямате на колата, и съответните наказания за непослушковците. Не че нямаше с какво да се занимава транспортната комисия на парламента под ръководството на Настимир Ананиев. След прощаването със зимата възникна въпросът, дали си заслужаваше да платим повечко за някой по-нов модел? Дали пък задвижването 4х4 би ни спестило разхода за зимен комплект? И още доста... Нека се опитаме да дадем отговор на въпросите и да се подготвим за следващата зима с "обувките" на желязното ни другарче.
Защо да купувам зимни гуми, ако имам всесезонни?
Има една шофьорска смешка - "всесезонната гума върви еднакво лошо, независимо от сезона". Шегата настрана, но ако гумата е с такова прилагателно в името си, тя действително е направена, за да се кара независимо от климатичните промени. Естествено, и тук има ограничения – такава гума не е подходяща за истинската яка зима и в същата степен за истинското "африканско" лято. За нашите условия обаче, които по принцип са по средата, такъв комплект гуми не е лошо решение, защото една заменя две въпреки по-късия си живот.
Аз съм супер зад волана и няма значение какви са ми гумите!
Няма спор, че опитът и шофьорското умение са изключително важни. Но колкото и да сте гениални с кормилото и газта, лошата или неподходяща гума е препъникамък дори за световния рали шампион. Хубавата гума със съответните за сезона качества позволява сигурно движение, добро спиране и стабилно пътно поведение. Тук, както при всеки медал, има и обратна страна – колкото и да е перфектна гумата, ако "зрънцето зад волана" не е в ред, бедата няма да чака...
Зимните гуми са излишни, ако разполагаме с 4х4!
Много сериозна заблуда. Дори и автомобилът 4х4 да се справя добре в права посока по снега, не бива да се забравя за доста по-основното положение при карането – доброто ниво на управляемост. И още по-важното – спирането! Законите на физиката са трудни за прилъгване – спирането е най-важната част при безопасното каране, а там най-важната роля имат гумите. Независимо от задвижването. Спирането на сняг и лед с летни гуми е червиво с беда, независимо от задвижването 4х4...
Няма смисъл да плащам за по-скъпи гуми
Има марки гуми, проверени от времето, и затова трябва да се насочваме към тях. Още повече че по-новият модел е и по-скъп. Грешка! Защото пресните нови модели са по-скъпи именно заради подобрените си качества по всички показатели. Инженерите променят състава на сместа, рисунъка на протектора, технологията на производство. Така продуктът става по-съвършен и по-запазващ живота и здравето на пътниците в колата.
Като не ми стигат парите, по-добре е да си купя две вместо четири гуми и да ги монтирам на една от двете оси
Много опасно разсъждение. Ако на едната ос има зимни гуми, а на другата летни, рискувате многократно да намалите управляемостта на автомобила си. Защото гумите на една от осите ще държат добре покритието, а втората олеле... Ако зимните гуми са отзад, предницата ви няма да държи в завоя, ако са отпред – готов сте за неочакван и нежелан ... дрифт. Затова, ако парите не стигат за пълен комплект хубави гуми, по-добре вземете по-евтини или пък годни втора употреба. Но зимни и четири, без друг вариант!
Шиповете са хубаво нещо, но карането по асфалт ги вади от гумата
Ако сте купили евтина зимна гума с шипове или сте си ги набоцкали сами на износените стари, то това е напълно възможно. При качествените нови зимни гуми с шипове това е изключено. При тях шиповете са монтирани много добре, че да се измъкнат е сложна задача и за най-здравото пътно покритие. Гумите са така проектирани, че при каране по асфалт или бетон например горната част на шипа потъва навътре поради натиска от теглото на автомобила.

По-широката гума е по-добра!
Не е вярно, донякъде напротив. Най-добре се държи през зимата автомобил, обут със стандартния за него размер зимни гуми. При сравнителен тест между по-тесните 195/65R15, стандартните за тестовия автомобил размер 205/55R16 и широките 225/45R17 последните се представят най-зле. На лед напълно се провалят заради намаления натиск в контактната площ, а на сняг започват да изпускат пътя по-рано.
В Европа не се кара със зимни с шипове гуми. И не им пречи, защото ...
В много страни на Европа са забранени само зимните гуми със шипове. Защото там пътищата се чистят както трябва – до сух асфалт. Но дори и в тези страни при навлизането в планински райони в тежка зимна обстановка се поставят знаци за задължително поставяне на вериги. В Скандинавските страни няма проблем за гумите с шипове. Там не ползват химически вещества за стопяване на снега и леда, а карането на лед и утъпкан сняг с шипове е истинско удоволствие. Но зимните гуми са задължителни. В Скандинавия, а не у нас, както искаше Ананиев...

Отвсякъде по нещо

Колко печелят автопроизводителите?
На всеки е любопитно колко печелят околните. Още по-интересно става, когато става дума какво печелят някои на твоя сметка. Последното изследване на агенцията  Bloomberg дава интересна статистика за печалбите на основните автопроизводители за всеки отделно продаден автомобил. По тези данни например от всеки продаден автомобил Ferrari печели средно по 80 000 евро. В тази сума се включва печалбата от добавените екстри и фирмени атрибути. Не по-зле е работата и при Porsche. За да определят размера на печалбата, анализаторите са приложили проста аритметика – разделили са оперативната печалба за годината на броя на продадените коли. Резултатът – чиста печалба от по 15 000 евро от всяка пробутана кола на клиент. При Mercedes и BMW нещата са доста по-скромни – средно по 5000 евро марж на автомобил. Естествено, истинският размер на печалбата едва ли е същият, защото подобна външна оценка е доста груба и неточна. Но в никакъв случай цифрите не са под нея...Оказва се, че основният принос към печалбата дават допълнителните платени екстри, аксесоари, лизинговането и други сфери на автомобилния бизнес.

Първият японски електромобил е от ... 1947-а
В разрушената от войната преди 70 години Япония са успели да създадат през  1947 година ... електромобил. Автомобилната промишленост на Страната на изгряващото слънце разцъфтява в следвоенния период с вълната на икономическия бум. Успоредно с пускането на нови бензинови и дизелови модели в Япония проектират и създават електромобили. В следвоенното време Япония е в руини, а уцелелите предприятия са без работа заради отсъствието на военни поръчки. Сред тях е и авиационният завод Tachikawa Aircraft Company (ТАС). За да се използват мощностите му, решават да правят автомобили и създават два прототипа – пикапите Tama EOT-46 и EOT-47. На външен вид са нямали различия, но единият бил с бензинов, а другият с електромотор с мощност 4,5  к.с. След няколко месеца демонстрират и пътнически вариант, който развивал скорост до 36 км/ч и имал пробег с едно зареждане от 65 км. С името Tama Junior първият японски електромобил бил пуснат в производство през 1948 г. Малко по-късно добавили и по-голям модел с повишена до 6 к.с. мощност, наречен Tama Senior. През 1952 г. автомобилите Tama били преименувани на Prince, а през 1966-а компанията била погълната от концерна Nissan. Така най-масовият електромобил на пазара в момента - Nissan Leaf, е пряк наследник на дядовците си отпреди 70 години Tama Junior и Senior.

 

Токът за бита още година с фиксирана цена

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Общински проекти за 1,9 млрд. лв. са одобрени от МРРБ

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 74

Домакинствата заплашени от "водна бедност"

автор:Дума

visibility 337

/ брой: 74

ОМВ търси партньор за проучване за нефт и газ в Черно море

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Словакия отхвърля мигрантския пакт

автор:Дума

visibility 392

/ брой: 74

Сърбия осъди решение на ПАСЕ за Косово

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 74

Байдън е годен за президент

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 74

Накратко

автор:Дума

visibility 323

/ брой: 74

Терористичен атентат

автор:Александър Симов

visibility 409

/ брой: 74

За аматьорщината в киното

visibility 335

/ брой: 74

Г-н Президент, сменете Главчев, не преговаряйте с мафията!

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 74

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ