Нелоялните търговски практики заемали 70% от пазара, твърдят експерти
/ брой: 59
Към момента 70% от целия пазар у нас заемат нелоялните търговски практики. Доскоро те бяха 63% от всички. Това съобщиха от Националната асоциация за защита на потребителите (НСЗП).
За седмица екип на асоциацията анкетирал клиенти с въпроса: "Влиза ли в капан потребителят при неправилно обявена цена". Изследвано е поведението с хората на малък пазар в центъра на София на 200 метра от сградата на КЗП. Акцентът бил обявена на всички сергии цена на ягодите за 0,500 кг. Първата нула била силно издължена, а цифрите след нея били смалени, а петицата - тумбеста. Грамажът бил поставен в десния долен ъгъл на етикета. В стационарните търговски обекти наоколо цената била обявена за килограм с малко по-високо число, обясняват от асоциацията. 90% от анкетираните купували ягоди последно, след като са напълнили потребителските кошници, тъй като плодът лесно може да бъде смачкан. Хората си правят предварително проучване на цените, преди да преминат към покупките и са запомнили цената, обявена за половин кг. "Имаме класическа нелоялна търговска практика - цена се обявява за единица мярка, независимо дали става въпрос за тегло или дължина", пишат от асоциацията.
Експерти от организацията описват два експеримента в два големи търговски обекта във Варна. В първия обект, в кошница са сложени над 30 пакетирани продукта - повтарящи се различни видове, на стойност 92 лева. Касиерът много бързо е маркирал продуктите. След проверка е установено, че три продукта са маркирани два пъти, а разликата е 6 лева за сметка на клиентите. Същото се повторило и в специализиран магазин за перилни препарати.