Избраха проектант за участъка между Крупник и Кресна на "Струма"
Няма как трасето да не мине през защитени територии, както и да бъде проектирано, обасниха от комисията
/ брой: 77
Компанията "Пътпроект 2000" спечели конкурса за проектиране на част от магистрала "Струма" в участъка, който се качва на над 500 метра надморска височина, за да избегне Кресненското дефиле. Обявеният от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) конкурс беше за изработване на разширен идеен проект с парцеларен план за автомагистрала "Струма" в участъка между Крупник и Кресна.
Журито в АПИ, което е разгледало две подадени предложения в анонимен конкурс, отвори вчера два плика, в които бяха запечатани имената на проектантите, автори на двата подадени проекта. Класираният на първо място проект е с ръководител инж. Любен Симеонов, управител на "Пътпроект 2000". Класираният на второ място проект е на "Пътпроект ЕООД" с ръководител инж. Венцислав Зарев. Проектът, класиран на първо място, е спечелил 93 точки от комплексната оценка, а този на второ - 89 точки.
Комисията не е разглеждала различни варианти на трасета, защото в конкурса за преминаване през Кресненското дефиле е зададено трасе, според което лявото платно в участъка е изнесено на изток в планината, а дясното платно остава старият път, който минава през Кресна. Това обясни Петър Диков, представител на сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура".
Проектът касае само лявото платно, като са оценявани пътните съоръжения, начинът на строителство, предложените иновации и въздействието върху околната среда. Двата проекта са на добро техническо равнище. Предвидени са четири връзки между двете платна за населените места по трасето. Очаква се по трасето на лявото платно да има седем тунела и над 20 съоръжения като мостове и надлези, включително и големи виадукти, от които най-големият ще е с дължина 740 метра. За това съоръжение проектантът предлага много дълго разстояние между колоните от 302 метра при световен рекорд за такъв тип отвор 305 метра.
Представителите на комисията обясниха, че няма как трасето да не мине през защитени територии, както и да бъде проектирано. Те посочиха, че авторите на проектите са се опитали да минимализират влиянието върху околната среда. При първия проект се планира да бъде оказано влияние върху 692 декара защитени територии, а при втория - върху 457 декара защитени територии. Диков припомни, че ако строителството на участъка се забави, България ще загуби всички евросредства, похарчени досега за магистралата. Прогнозната цена за изграждането на 24-километровата отсечка между Крупник и Кресна и около 5 км. обход на Кресна е около 730 млн. лв. без ДДС и ще отнеме най-малко четири години.