Медии
Темата за бежанците най-активна по време на избори
Средно по 117 новини на ден, свързани с мигранти, са били оповестявани в дните преди парламентарния вот, сочи доклад на ИСИ
/ брой: 91
Силна медийна активност по темата с бежанците около изборите в страната отчита изследването на Института за социална интеграция, което проследява и кои са основните говорители и източници на езика на омраза спрямо мигрантите, преминаващи или пребиваващи на територията на България. Засилването на коментарите по темата е отчетено както при президентския вот през ноември 2016 г., така и на парламентарния през март т.г. За 23 дни от последната предизборната кампания по темата за бежанците са регистрирани средно по 117 новини на ден. Още на 26 март броят на информационните единици по същата тема спада рязко - по 73 на ден. Това показва, че темата с бежанците често се употребява за извличането на политически дивиденти от някои партии и говорители в страната, обобщиха представителите на ИСИ. В изследването на Института за социална интеграция са взети предвид 5572 информационни единици, от 355 медии. Анализът обхваща периода от 4 март до 4 май 2017 г. Освен медийни публикации по темата с бежанците от ИСИ са проследили и стенограми от 40-то Народно събрание.
Терористи, пришълци, нашественици, напаст, агресори - това са ключовите думи, използвани от видни политически фигури, сочат данните. "С груб език можеш да заявиш позиция, но не можеш да я защитиш. Една позиция не е по-силна, ако е нея присъства език на омразата", подчерта председателят на Управителния съвет на Института за социална интеграция Катя Колева.
Настоящият министър на отбраната Красимир Каракачанов води списъка с най-често изявяващите се по темата за бежанците. Следва го бившият независим депутат Велизар Енчев. Янаки Стоилов от БСП, премиерът Бойко Борисов, бившият депутат от АБВ Светослав Белемезов, вицепремиерът по икономическата и демографската политика Валери Симеонов, Волен Сидеров, Цветан Цветанов и др. Посочва се, че в над 100 информационни единици, свързани с изяви на президента Румен Радев по темата за бежанците, липсва език на омразата и негативни внушения.
От ИСИ отчитат, че основните медии, които проповядват езика на омразата са теснопартийните телевизии и печатни издания, както и медиите, свързани с патриотичните партии и организации. Телевизиите са най-влиятелната медия, с която потребителите свързват разпространението на езика на омразата, подчертават от ИСИ. С бързи темпове нараства и ролята на интернет при разпространението на подобна реторика, а социалните мрежи са основно място за нейното разпространение, тъй като почти няма контрол или санкции. В социалните мрежи все по-често се появяват групи, които призовават за изгонване на бежанците. В една от най-големите онлайн търсачки пък при изписване на съчетанието "бежанците са", първите предложения, които излизат пред потребителите, са "напаст", "нагли", "не са добре дошли" и др.
Причината езикът на омразата спрямо бежанците да присъства на дневния ред в България е, че в страната ни се създават нагласи, които се дължат на сложна комбинация от страхове - от терористични актове, организирана престъпност, икономическа конкуренция, страх от болести и епидемии, от неизвестното и непознатото. 45% от българите, които са участвали в изследванията на института, твърдят, че сред представящите се за бежанци присъстват радикални ислямисти и терористи. Друг голям страх е увеличаването на държавните разходи с приема на бежанци у нас.
Изводите от проучването на ИСИ сочат, че в обществото ни бежанците обикновено не са действащи лица, а само обект на новини и изказвания. Тази тема започва да се превръща в основна в рамките на предизборни кампании.
Езикът на омразата спрямо бежанците е проблем, който се наслагва с времето, но медиите отказват да признаят, че влияят върху образуването на нагласи за възприемането на бежанците като заплаха.
Медиите у нас вече са свикнали с езика на омразата спрямо бежанците, гласи една от констатациите в доклада