28 Март 2024четвъртък23:47 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

С дуалното образование към просперитет

Този тип обучение е средство за справяне с безработицата и недостига на кадри

/ брой: 98

visibility 1805

Момчил Неков,
член на ЕП

"Образованието - приоритет" е изречение, което чуваме постоянно. В редица европейски документи и стратегии политиките за образование са действително изведени като приоритетни. Стратегията "Европа 2020" например поставя за цел до 2020 г. процентът на рано напускащите училище да бъде под 10, а най-малко 40% от населението на възраст от 30 до 34 години да има висше образование. Една от целите на "Новата програма за умения за Европа", по която бях излъчен за докладчик от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в Европейския парламент, е превръщането на професионалното образование и обучение в първи избор. Чрез пакет от мерки Европейската комисия ще съдейства на държавите членки да възвърнат привлекателността на професионалното образование и обучение, за да се справят с безработицата и недостига на кадри.
Практическото приложение на тази цел би могло да стане чрез поетапното въвеждане на дуалното образование. Тази форма на обучение създава мост между училището и пазара на труда и представлява инструмент за борба с младежката безработица. Доказателство за това са ниските нива на безработица сред младежите в държави като Германия, Австрия, Финландия, Швейцария, където дуалната система действа от години.
Основните предимства на дуалното обучение са, че то позволява натрупването на практически опит по време на обучението, а младежите в повечето случаи получават доход, докато се обучават, което ги задържа в образователната система по-дълго и ги предпазва от ранно напускане поради нужда от доходи.

В Германия и Австрия

Германия е една от държавите с най-ниска безработица в ЕС, особено младежка, и това не е случайно - в страната има добри традиции в дуалната образователна система. Около 1,6 млн., или 66% от завършващите училище, избират дуалното обучение като сериозна заявка за успешна реализация на пазара на труда. След приключването на програмата на обучаващите се издават сертификати, които са високо ценени в тяхната област. Повече от половината завършили продължават да работят на пълен работен ден при същите работодатели.
В Австрия дуалната система също се явява един от начините за намаляване на младежката безработица. Обучението се извършва на две места: практиката в дадена компания е допълнена от задължително посещаване на полудневно професионално училище. След като завършат задължителното си образование, около 40% от младежите в страната се насочват към професионално училище или колеж, а други 40% започват да се обучават като чираци. След успешно завършване 40-44% от тях продължават да работят за същата компания.

Швейцарският опит

Професионалното обучение в Швейцария датира още от XIII век. Изграждането му е задача, в която се включват Федералното правителство, кантоните и професионалните организации. Освен че трябва да осигурят обучение с високо качество, партньорите трябва да гарантират и че разполагат с достатъчно свободни позиции. В швейцарската дуална система са застъпени 260 професии в сферата на индустрията и търговията. Швейцарското дуално образование се разпростира и отвъд границите на страната. Целта е да се получи по-широко признание на придобитата квалификация и заедно с това да се предложи възможност за практика в други държави.

В България

През последните години се наблюдава сериозен пробив в навлизането на дуалното обучение и в България. Търговската камара на Австрия подпомага успешното въвеждане на дуалната форма на обучение в България организационно, финансово и преди всичко с пренос на съдържание и опит. Конкретно подпомагането се изразява в реализиране на пилотния австрийски проект "Дуално обучение в България", при който тя координира цялостния процес по избор на участващите региони, фирми, гимназии, поема организацията и отговорността за съгласуваност между участващите страни и българското Министерство на образованието и науката и други свързани институции.
Камарата подпомага изготвянето на актуални и адаптирани към нуждите на бизнеса учебни планове и програми за дуално обучение, както и участва в обучаването на наставниците от фирмите, за да могат те да придобият необходимите педагогически и трудово-правни умения, необходими за работа с непълнолетни.
Курсът на обучение е 5-годишен, като приемът е след завършен 7 клас. Първите 3 години учениците получават задълбочена теоретична подготовка. Реалното практическо обучение е в 11 и 12 клас. То включва три дни седмично практика в магазините на компаниите партньори по проекта. Предимствата за работодателя са, че няма да губи средства и време за подбор на персонала, както и за обучаване на нови служители. Фирмата ще може да подбере най-добрите и мотивирани ученици.
След като бяха успешно реализирани първите две паралелки за обучение по дуалната система в България - в София с 27 ученици по професия икономист, специалност търговия, и Габрово с 26 ученици по професия мехатроника, през настоящата учебна 2016/2017 г. стартираха още 5 нови паралелки. През 2018 г. проектът ще обхване още паралелки - в Софийската гимназия по хлебни и сладкарски технологии и в Икономическата гимназия в Перник.
Другият проект, чрез който дуалното образование се утвърждава в България, е "Швейцарска подкрепа за въвеждане принципите на дуалното обучение в българската образователна система", финансиран от Конфедерация Швейцария по Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Проектът е известен накратко като ДОМИНО - абревиатура на "Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото". Цялата стойност на проекта е 3 530 000 швейцарски франка, като 15% е съфинансирането от българското Министерство на образованието и науката. Изпълнението на проекта е до 2019 г. Той ще обхване общо 1200 ученици в 15 професионални училища, както и десет професии. Използва се швейцарският опит.
Швейцарският проект ДОМИНО работи с училища в градовете София, Пловдив, Русе, Ямбол, Стара Загора, Сливен, Плевен, Перник, Казанлък, Добрич, Бургас. Австрийският проект работи с професионални гимназии в Габрово, Казанлък, Перник и София.

Предимства и предизвикателства

Новото при дуалното образование е, че с всяка учебна година значително се увеличават часовете за работа в реална работна среда. Така в 11 и 12 клас учениците ще бъдат в два дни от седмицата в училище, а в другите три ще работят в предприятията и фирмите, които са включени в системата на дуалното образование. Учениците подписват специални трудови договори с фирмите и ще получават възнаграждение за работата си, предвидено в Кодекса на труда.
Какви са предимствата за учениците? Получават реален трудов стаж, запознават се с колектив и работно място, на което могат да останат след завършване и да не се влеят в графата на безработните.
Печеливши са и работодателите. Осигуряват си квалифицирани кадри, които сами са обучили, не губят време в подбор на персонал.
Целта на проектите, които действат в момента в България, е да положат основите на модел на дуалната система, по който бизнесът и професионалните гимназии да намерят своите допирни точки и да си партнират и без медиатори. Това вече се случва в Пловдив, Панагюрище и Шумен, където ще има паралелки с дуална форма на обучение, разработени на база установена връзка между местна икономика и училища.
Пред успешното внедряване на дуалната система на образование в България стоят и няколко предизвикателства. На първо място, въвеждането на ранно кариерно ориентиране е изключително важно. Децата от най-ранна възраст трябва да са наясно с това кои са търсените професии конкретно в техния регион и какви възможности за професионално развитие предлага дуалното образование. От друга страна, трябва да се работи и с родителите, които рядко насочват децата си към този тип обучение. Професионалните гимназии не трябва да бъдат възприемани като втора категория училища.
На второ място, трябва да сме сигурни, че като свършат парите по проектите за дуално образование, бизнесът и фирмите ще са готови да инвестират в обучението на кадри. За да се случи това, трябва да се осигурят финансови стимули или някакъв тип преференции поне в началото. Няма как да имаме дуално обучение без подкрепата на бизнеса.
На трето място, учебните програми трябва да се изработват заедно с работодателите, с участието на социалните партньори. Теорията не трябва да преобладава за сметка на практиката. Друг проблем на българските професионални гимназии е липсата на база за практическо обучение. Нужно е и прогнозиране по региони и общини.
Не на последно място, за да възвърнем блясъка на професионалното образование, не можем да разчитаме само на проекти. Необходима е последователна държавна политика. Нормативната уредба по отношение на дуалната система на образование се нуждае от корекции, за да бъде по-лесно взаимодействието между училищата и бизнеса. Трябва да се изпрати ясен сигнал на обществото, че този тип образование е ценен, както за учениците и родителите, така и за бизнеса и за просперитета на държавата като цяло. Образованието не трябва да бъде приоритет само по време на предизборна кампания.


Дуалното образование е начин децата ни да получат по-добро бъдеще


Дуалното обучение създава мост между училището и пазара на труда и представлява инструмент за борба с младежката безработица

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ