Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

25 Ноември 2017 | Събота
 
вход регистрирай се

Пегас

От редактора

Причината не е в училището

Боян Бойчев

9. Юни 2017 , брой: 111   651   0



Емоциите около изпитите след 7-и клас достигнаха кулминационната си точка. Обявени са резултатите, които по-български тази година били малко по-добри.
Дали обаче да викаме ура? Нима децата ни стават по-грамотни?! 
От гледна точка на грамотността 7-и клас е своеобразен Рубикон. Основните фонетични, граматични, правописни, пунктуационни и лексикални норми се изучават до края на този клас. Предполага се, че ученикът трябва вече да бъде грамотен. Националното външно оценяване (НВО) по български език и литература цели да установи именно нивото на грамотност и придобитите умения.
Какво обаче показва то. Задължителният модул е тестът, при който максималното количество точки е 65. За тройка е достатъчно ученикът да постигне 16 точки.
16 (шестнадесет) точки?! Че човек с по-голям късмет може спокойно да ги изкара и на "онче-бонче", както казват учениците. Каква грамотност е това? А и важна е трудността на теста.
В повечето европейски страни тройката е 50%. Или от 65 точки това прави 32-33. С други думи, критериите ни са два пъти по-ниски.
Никой обаче няма смелостта да въведе тази скала. Защото изведнъж ще стане ясно, че "царят е гол".
Разбира се, веднага ще се намерят изкупителните жертви - учителите. Нищо, те са свикнали хем да бъдат товарени, хем хулени - и с тонове ненужна бумащина да се борят, и от родители да бъдат нахоквани, и всеки да им се бърка в работата...
Но проблемът е другаде. По-точно, проблемите. За да имаш качествено образование, не е задължително то да бъде атрактивно. Просто трябва да си заинтересован да имаш добро образование. Да знаеш, че от това ще зависят бъдещото ти развитие и заплатата. С основно образование тя не може да надвишава определена сума, със средно - до толкова и толкова лева, с висше - колкото си по-образован, толкова повече ще взимаш. А у нас парадоксът е, че хора с основно и средно образование, да не говорим за такива с незаконен бизнес, получават повече от един висшист.
Делегираните бюджети са другото голямо зло в образованието. Истината е проста - училището не може и не трябва да бъде търговско дружество. То има съвсем други, социални функции. А днес, в битката за поредния ученик и парите, които го следват, училищата са принудени да приемат в езикови паралелки и ученици с тройки.
Затова няма какво да се лъжем - външното оценяване след 7-и клас показва, че децата ни стават все по-неграмотни. И причината не е в училището.

 

 

Пегас

  • От редактора
    24. Ноември 2017 231
    190
    0

    Едно събитие ни раздели. Забележителната победа на Григор Димитров в Лондон предизвика патриотичен възторг, нашенска завист и тъжни размисли за обществото ни.
    А би трябвало да ни обедини. И нека това да са двете страни на една монета, но монета ценна.
    Успехите на спортистите са лицето на една нация. Факт, известен ни още от Древна Гърция, когато олимпийските шампиони са били...


Апис
Всички права запазени "ДУМА"